Tutje met een rietje schreef:
Nou ja, ik heb me er ook nooit in verdiept, ik spreek slechts vanuit eigen 'ervaring'. Bij een trauma denk ik aan een kennis, wiens hele familie voor zijn ogen werd vermoord. Maar goed, dat is ook wel weer meteen een extreem voorbeeld. .
Ja, precies... dat is ook waar ik in mn eerdere post op duidde; iedereen gooit maar met het woord trauma alsof het niets is/ iedereen er wel eentje of meerdere heeft. Of je indd een trauma overhoudt aan iets heeft niet zozeer te maken met hetgeen je hebt meegemaakt maar met de draagkracht van een individu ( omdat dreamwalker toch de psycholgische kant erbij haalt
). Niet iedereen kan even goed omgaan met invloeden van buitenaf ( lees gebeurtenissen.). Zo kan de één al helemaal van slag zijn van een klapband bij de auto, terwijl de ander het pas warm krijgt als hij heeft gehoord dat hij nog maar 3 maanden te leven heeft. Dus draagkracht is wat je aankan en of je hier enigzins mee om weet te gaan ( binnen gezonde kaders)...
Oh ja, en ooit eens gelezen over iemand die na een ernstig auto-ongeluk een trauma had, dat kan ik me ook nog wel voorstellen. Maar sorry, een trauma vanwege een dood parkietje gaat er bij echt niet in. Ziekte en dood horen wat mij betreft gewoon bij het leven...
Kan ik me ook helemaal in vinden en volgens mij geldt dit ook niet zozeer als trauma voor topicstarter ( hoewel ze dit wel ten vrage stelt). Maar een dergelijk voorval ( verlies favoriete huisdier) zie je bijvoorbeeld wel als tragische gebeurtenis bij mensen met een lage draagkracht, of die sowieso al op de toppen van hun tenen lopen ( mensen met burn out, mensen met depressie, mensen met zwakbegaafdheid, mensen met.. noem maar een paar stoornissen op waarbij mensen een lagere draagkracht hebben.) Wat wel traumatisch kan zijn is als iemand in een korte tijd veel verlies ervaringen heeft en geen tijd krijgt dit te verwerken... Ik denk ook dat topicstarter daarom heftiger reageerde op de aanval van haar vriendin dan zij misschien normaal zou doen... Parkiet is gestorven, verlies ervaring ( topicstarter heeft niets kunnen doen voor parkietje en dat gevoel van machteloosheid kan heftig zijn)... Dit heftige gevoel wat nog niet echt zn plekje heeft gekregen wordt opnieuw aangewakkerd door vriendin die toeval kreeg en zorgt voor een heftige reactie aan emoties...
Yup, maar volgens mij hebben we het dan over een lichamelijk trauma en ik dacht dat we het hier over een psychisch trauma hadden.
Klopt, die twee verschillen nogal wezenlijk... en ik dacht ook dat het om een psychisch trauma ging hier?!
Zo nu ben ik wel weer uitgetypt...
@mandyw: discussies zijn juist het meest interessant hier op het forum.. ( mijn mening..)