Ik ga linea recta voor je zoeken, ik heb een lading van die sites in het verleden gebruikt.
CloaksHier een pagina met simpele verschillende mantels. De harry potter is een klassieker en makkelijk te volgen. Anders zelf even kijken wat je aanspreekt. De Jedi mantel is een stuk lastiger maar ook wel mooi.
Het is een echte uitdaging om een shirt en broek te maken en als je wilt dat het écht goed zit kan ik je aanraden te investeren in een patroon. Dit omdat een broek en shirt veel complexer in elkaar zitten dan een mantel. Laughing moon, Simplicity, Mccall's & Butterick zijn zeer bekende makers van goede fantasy/historische patronen.
Voor het shirt vraag ik me af wat voor een soort stijl je zoekt... een beetje los en piraat-achtig of meer strak en netjes.
Strak en netjes wat meer piraatDe broek is wat dat betreft nog uitdagender. Wat je kan doen is een broek die je al in bezit hebt op de naden losmaken en overnemen op de stof die je wilt hebben. Zodoende weet je zeker dat de broek je past en lekker zit (als de originele broek lekker zit). Je zou dan aanpassingen kunnen maken in de nieuwe broek (de pijpen verwijden, versmallen, korter of langer maken o.i.d. Dit vergt wel een beetje ruimtelijk inzicht. Maar dat moet wel te doen zijn.
Als je een patroon zou willen kopen voor de broek moet je weer gaan denken wat voor een soort broek je wilt. Een broek met een wijd kruis is minder foutgevoelig.
wijde broek nette pantalonAls je gaat beginnen wil ik je graag helpen. Met foto's en uitleg komen we vast een heel eind. Ik vind naaien echt te gek!