Citeer:
Is compensatorische zelferkenning een verdedigingsmechanisme om de ontkenning van anderen te bestrijden? Of om de eigen zelfontkenning te bestrijden?
Ruwweg komt het erop neer dat de genoemde gedragingen als doel hebben om opgelopen schade te vereffenen door een inhaalslag te maken.
Het jongste kind kan wat erkenning betreft nog weinig in zijn eigen behoeften voorzien, lijkt me, dus aanvankelijk kan er nog geen sprake zijn van zelfontkenning bestrijden.
Vanaf een bepaalde leeftijd gebruiken we allerhande verdedigingsmechanismen die, zoals Freud al aangaf, in beginsel gezond zijn. Een gebrek vanuit de sociale werkelijkheid wordt dan op eigen houtje gecompenseerd door bijvoorbeeld bepaalde eigenschappen van de persoon in kwestie dik aan te zetten. Iémand moet die per slot van rekening erkennen. Zo niet, dan is er sprake van verdringing, iets dat uiteraard ook voorkomt. Het kan echter zo zijn dat de persoon gestagneerd is in zijn trauma en vanhieruit zijn pijn op de actuele werkelijkheid projecteert. Dan krijg je bijvoorbeeld het haantje die tijdens zijn jeugd nooit zijn artisticiteit mocht uiten, en nu loopt te pochen over hoe goed hij wel niet kan schilderen.
Let wel: zulke gedragingen hóéven niet per se voort te komen uit de drang tot compensatie, of althans, niet omdat degene nuchter beschouwd daadwerkelijk een gebrek aan erkenning gekregen heeft. Het kan ook aangeboren pathologie zijn, of niets anders dan een kronkel in de geest vanwaaruit de beleving gaat dat de persoon wél een tekort gekregen heeft.
Citeer:
Om als voorbeeld de slachtofferrol te gebruiken: je speelt het slachtoffer zodat je door een ander 'gezien' wordt en moet worden erkent. Dat is een bevestiging die je zoekt. Maar is dat een bevestiging van de ander, of indirect van jezelf?
Ik denk dat we het hier in de eerste plaats over excessen hebben, en excessen zijn uitersten van reeds aanwezige eigenschappen of exact het tegenovergestelde (zoals de narcist die in wezen een schijtert is). De persoon die altijd in een slachtofferrol schiet, onbewust, trekt daarmee aandacht op zijn eigen pijn, waardoor automatisch minder ruimte overblijft voor andermans pijn. De aanvankelijke kwetsbaarheid van die persoon wordt dus expliciet versterkt, met als gevolg een sterke verdedigingstactiek. Het in tranen uitbarsten en jammerlijk schreeuwen hoe slecht de ander je wel niet behandeld heeft werkt natuurlijk diep op de omgeving in. Daarnaast wordt gelijk het geloof versterkt in de eigen goedheid en onschuld. Indirect komt het dan ook neer op manipulatie, in zoverre, dat de persoon in kwestie geen of onvoldoende verantwoording neemt voor zijn eigen trauma en emoties. Het is bijna een cirkel te noemen, een zichzelf vervullende profetie.
Citeer:
eigenlijk stel je de vraag (als ik het goed begrijp): wat is nu het belangrijkst? zelferkenning, of erkenning door de buiten wereld?
Ik sluit me bij Dreamwalker aan, die zegt dat beide even relevant zijn.