Vriendschap en verliefd zijn, een heilige verbintenis of overlevingsgedrag?
Hallo
, dit leek me wel een leuk onderwerp om het over te hebben.
Deze filosofie is gebaseerd op ervaringen van persoonlijke relaties, observaties naar mensen, wat mijn gevoel daar allemaal bij heeft verteld, wat ik energiek en collectief waarneem.
Wat maakt een vriendschap een vriendschap? Na hier naar gekeken te hebben viel het me op dat mensen bij elkaar groeperen vanwege eigenschappen die ze delen. Ze vinden herkenning inelkaar, wat hun standpunt versterkt zodat hun ego-kijkpunt een grotere kans heeft te overleven. Ik zie veel van dit soort relaties, maar is het vriendschap? Naar mijn mening is het meer onbewust overlevings gedrag.
Velen zeggen dat een echte vriend altijd voor je klaar staat. Ook dit lijkt sterk op overlevings gedrag; iemand die in de startblokken staat om naar je toe te rennen om je uit de brand te helpen om jouw overlevings-kans te vergroten.
En wat is verliefd zijn? Ook hier zie ik sterk overlevings gedrag in terug komen. Vaak merk ik op dat vrouwen onbewust innerlijke en externe kracht waarnemen, en van daar uit "verliefd" worden. De connectie is er al voor men verliefd wordt. Mannen blijken meer om het uiterlijk te geven, hij voelt zich aangetrokken door de vrouwlijke vormingen, die herkenning verteld zijn geest dat het duidelijk om een vrouw gaat. Het instinct verteld ons voort te planten. Als het instinct op komt spelen creëert het ego er een verhaal om heen; "hij/zij ziet er mooi uit, hij/zij is intelligent, etc."
Voor mij is vriendschap een persoon die je bij staat in je evolutie proces als persoon/ziel. Het verschil tussen deze vizie op vriendschap en de vizie op het bij elkaar komen door een gedeelde eigenschap, is dat die gedeelde eigenschap wordt vastgehouden. Met een "evolutie vriend" echter laat je los, omdat als je niet los laat, niet groeit. Een "evolutie vriendschap" is daarom waarschijnlijk ook tijdelijk, en valt misschien daarna terug op de "gedeelde eigenschap vriendschap", of de personen laten elkaar los en nemen beide hun eigen weg.
Ook waar "verliefd" zijn komt hier misschien op terug. Een persoon die je bij staat in je evolutie proces, maar waar je echter je overlevingsgedrag mee deelt.
Voor mij, als spiritueel persoon zijnde, is verliefd zijn zowiezo een onduidelijk fenoneem. Hen die in harmonie met hun Zelf zijn en daar door met al dat
Is in harmonie leven, of tijdelijk in deze staat van harmonie geleefd hebben snappen waarschijnlijk wel wat ik bedoel. Je voelt even veel liefde voor de wereld, het universum, de lucht, etc. als iemand van het tegenovergestelde geslacht. Waar laat dit je dan? Waarschijnlijk toch bij een "evolutie vriend" waarmee je je overlevingsgedrag mee deelt. Een door gegroeide vriendschap misschien...
Ik keur de overlevings-relaties overigens niet af, het is echter niet mijn weg.
Liefs,
Kenshi Jop