Citeer:
Wanneer stof (beperk me even tot stof) zich echter zo dicht bij de lens zou bevinden, dan zou het onscherp afgebeeld moeten worden, zeker wanneer de foto over een grotere afstand wel scherp blijkt te zijn. Voorts zou het stofje dan spier wit moeten zijn, omdat het een grote hoeveelheid flitslicht zou hebben ontvangen.
Stof zou idd onscherp moeten zijn als de foto zelf scherp is, maar bij een onscherpe foto kan het stof er haarscherp uit komen.
Het stof zou ook niet spierwit "moeten" zijn, stof komt in een breedkleurenspectrum en gezien het zich ín het objectief bevind valt er géén direct flitslicht op gezien de flitser zich schuin boven/achter het objectief bevind.
Alleen indirect licht belicht het stof en afhankelijk van waar het licht op weerkaatst word, wordt de kleur en intensiteit bepaald.
Volgens bovenstaande quote zou het stofje dus spierwit moeten zijn omdat het er volgens de man van die site zoveel licht in het objectief valt.
Dat is de grootste nonsense die ik ooit gehoord heb, zou flitslicht direct in je objectief vallen dan zouden alle foto's waarbij je flitst overbelicht zijn.
Citeer:
In de praktijk echter blijkt dat juist de grotere bollen meer transparant zijn dan de kleinere afbeeldingen op de foto. Tijdens regen is op die wijze dan ook goed het fenomeen van de regendruppels te onderscheiden. Daarbij komt dat lichtbolfotografen doorgaans met paraplu fotograferen, of van onder een afdak of andere beschutting.
Grotere bollen zijn meer transparant omdat deze verder in het objectief zitten, want hoe dichter iets bij je lens, hoe groter het word.
Deze zijn meer transparant omdat ze meer onscherp zijn, stof dat dermate ver in het objectief zit kan niet worden scherpgesteld door de camera omdat elke camera een minimale afstand scherpstelling heeft.
Tijdens de regen lichtbollen fotograferen?
Dat is meest humor, regen is water en water werkt als een prisma. Gooi er een stoot wit licht op en het water zet deze om naar het volledige kleurenspectrum.
Totaal niet geloofwaardig om met regen bollen te gaan fotograferen, en wil je al gaan fotograferen in de regen is het idd wijs om een paraplu mee te nemen
de apparatuur is niet gratis
Ik moet wel zeggen dat hij leuke tekeningetjes heeft op zijn site.
En hij noemt zichzelf beroeps... kwaliteiten...
*zwijgt verder in stilte*
Groeten, Nemesis!