er zijn veel verschillende indonesische poppen. ook wel wajang ( of wayang) poppen genoemd.
de poppen zijn beeltenissen van de goden, dieren, mensen en andere wezens die voorkomen in de ramayana ( een hindoeistische versie van de schepping van de wereld en de mensheid)
elke pop is een beeltenis. dat betekent in dit geval dat elke pop een deel van de energie draagt van degene die uitgebeeld wordt.
ook dragen de poppen de energie van de makers van de pop.
om het zwartwit te stellen zijn er "goede" en "slechte" poppen.
zoals ook eerder is gemeld dat je die poppen per 2 moet hebben klopt tot op zekere hoogte. elke pop heeft een tegenpool. dus je moet wel een pop erbij hebben die de tegenpool is.
de ene pop is sterker of krachtiger dan de andere. het is dus wel goed om een evenwicht te hebben van goede en slechte poppen.
ook zit er verschil in de echte oude poppen en die nieuwe poppen. behalve in uiterlijk verschillen deze ook in kracht en uitstraling.
de oude poppen zijn allemaal met de hand gemaakt en dragen ook de energie van de maker bij zich.
ook zijn deze nog gemaakt met een religieus doel. (tegenwoordig bijna alleen nog maar voor de toeristen )
indonesie is nu een overwegend moslim land (94% van de inwoners is moslim), vroeger was het meer hondoeistisch. maar nog steeds komt er veel magie voor.
deze magie is verweven in de hele maatschappij en ook in de wajang poppen.
de "magie" in indonesie is iets waar zeker rekening mee gehouden moet worden.
dus ook met de wayang poppen.
de magie of kracht die in zo'n pop zit is er volgens mij niet uit te krijgen. het is en blijft een beeltenis.
zelf verzamel ik deze poppen en heb ik veel van de "magie" mogen meemaken tijdens mijn verblijven daar.
ik ben er zelf achter gekomen dat hier voorzichtig mee omgegaan moet worden.
eigenlijk dragen alle beeltenissen een beetje energie van hetgeen dat uitgebeeld wordt en natuurlijk van de maker. dit is ook afhankelijk van het doel waarvoor de beeltenis gemaakt is.
heb ik iets verduidelijkt of zijn er nu meer vragen?
bob.