Hallo Amanda,
Leuk dat je die reportage hebt gedaan
Ik heb je foto's bekeken en heb zeker een aantal belangrijke tips voor je.
Foto 1; weinig aan te merken hier, alleen valt er een halve schaduw op de vrouw haar gezicht waardoor er erg veel contrast in haar gezicht komt. In deze foto is het welliswaar zeker geen storend element, maar ik kom er straks nog even op terug.
Foto2; Op deze foto is de auto op de achtergrond, in mijn ogen, een enorm storend element. Mocht je dit bewust hebben gedaan, dan is het goed, maar ging het per ongeluk, let er dan op! Het gezicht van de vrouw is misschien iets teveel naar rechtsgedraaid, je ziet te weinig van het gezicht waardoor de aandacht niet op het gezicht word geplaatst en er in de foto niet echt een sterk aandachtspunt is. Op deze foto valt de auto meer op dan het model.
Foto3; Dit is een mooie foto, maar weer die stomme auto op de achtergrond. Het is geen blikvanger, alle aandacht ligt perfect op het model, maar zonder auto zou de foto mooier en rustiger zijn.
Foto4; Deze foto is net iets te flets van kleur, wellicht kun je dit postprocessen of de volgende keer je lichtmeter instellen op -1 oid. Speel meer met je lichtmeet methodes, probeer eens het verschil te vinden tussen iEsp, Esp, Multi-metering en Spot-metering, laat ook je iso waardes niet ongemoeid. Wie oefent zal beloont worden met nog betere foto's
Foto5; Deze foto is al minder flets als de vorige, maar zelfde feedback gaat hier ook op. De 'modellen' zijn erg spontaan en het zijn leuke shots om te zien btw! Complimenten hiervoor!
Foto6; Niet veel aan te merken behalve weer de schaduw. De zon valt op hun kleren en hun gezichten vallen weg in de schaduw waardoor je aandacht op de kleding valt. Houd rekening met je lichtinval, dit kan een foto maken of breken.
Foto7; Hele mooie spontane foto, maar weer die schaduw. Haar gezicht is bedekt met een stuk schaduw, een stapje naar links (voor de modellen) had het euvel verholpen. Ook zie ik een witte steen die, door zijn kleur, erg opvalt in de foto, wellicht kun je de volgende keer deze verwijderen of een stap naar rechts nemen zodat deze achter de mensen komt en dus niet op de foto staat.
Foto8; Mooie prent, alleen weer de schaduw
Foto9; Leuke foto, speelse compositie. De witbalans slaat alleen iets uit naar blauw, door de lucht denk ik. Probeer daar op te letten en stel je witbalans bij naar rood op die momenten. Welliswaar zal postprocessing nu geen kwaad kunnen en zal deze zelfs het euvel verhelpen denk ik.
Foto10; Leuke foto! Ik zie een kleine overbelichting op oa. het voorhoofd van de man, misschien de belichting op -0,5 instellen. Just try and see
Foto11; Erg leuke, originele en mooie foto om te zien. De kleuren zijn goed. Misschien kun je de volgende keer een groter diafragma nemen (dus een lager diafragma getal!) en de focusmeting instellen op Spot-meting. Door het grotere diafragma heb je een kleiner gebied wat de camera scherp zal stellen, hierdoor word je scherpte diepte groter en zullen de armen iets onscherp zijn terwijl het boeket rete scherp is. Door een groot diafragma willen sommige camera's raar doen met de autofucus, dus door deze op spot te zetten stelt de cam scherp exact op het onderwerp. Try and find out!
Foto12; Mooie foto, misschien je kader iets meer naar rechts en jouw positie meer naar links, dat schept meer evenwicht. Leuk perspectief ook!
Foto13; Ik mis hier een groot deel van het gezicht van de man. Meer naar rechts staan zal dit verhelpen.
Foto14; Mooie foto. Welliswaar zou het perspectief iets lager kunnen. Maar het is zeker niet hinderlijk en doet niet af aan de foto!
Foto15; Weer mis ik het gezicht van de man. Wel leuk kader en mooi perspectief.
Foto16; Leuke gezelligheids foto. Misschien had de belichting op +1 gekund vanwege het weer, maar wederom kan ook je iso waarde wonderen verrichten.
Voor zover de feedback. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik zie uit je foto's dat ze het erg naar hun zin hebben gehad, dat betekend dat jij het goed hebt aangepakt. Je foto's zijn leuk en boeiend om te zien, fototechnisch kan er wel het een en het ander beter, maar hey, ervaring leert het!
Ik vind het knap van je dat je nu al een trouwreportage hebt gedaan, complimenten hiervoor want je hebt het verre van slecht gedaan!
Groetjes Paul!