Een van mijn honden is heel erg bang om langs een bepaalde plek te lopen. Waar denken jullie dat dit aan ligt?
Ik loop normaal een korter stukje, maar af en toe loop ik dit langere deel. Ik weet niet hoe lang dit al zo is, maar hij was eerder ook wel bang. Deze keer leek het nog erger dan normaal, toen ik die kant op liep verzette hij zich zo heftig dat het leek alsof ik hem een slachthuis in sleurde. Het is heuvelopwaarts langs een fietspad. Halverwege dit heuvelopwaartse (is dat geen bijvoeglijk naamwoord?) deel begint hij met het protesteren. Langs het fietspad is het goed verlicht en er staan huizen en er is een speeltuin. Bovenaan is een brug over een smal kanaal, maar net daarvoor sla ik af, een paadje in dat weer naar beneden loopt. Dit pad is echter wat donkerder, zal het hieraan liggen? Dan loop ik over een voetpad met huizen waar van die weggestopte bejaarden zitten. Eenverdiepingshuizen zonder uitzicht of iets. Ik dacht, ik noem dit erbij aangezien vele van jullie in geesten geloven en er in het verleden misschien ook bejaarden hebben gewoond die er zijn gestorven. Dan sla ik af en loop ik wat steegjes in en langs een veldje, hier neemt zijn nervositeit weer af, tot hij weer helemaal normaal doet. Dit alles is een korte afstand hoor, maar ik vraag me echt af waarom hij zo enorm bang is. Ik weet dat er een terriër woont, maar daar heeft hij nooit ruzie mee gehad voor zover ik weet.
De hond is 2 jaar oud, heel speels en vrolijk. Hij blaft alleen als de andere hond blaft om mee te doen, hij is een enorme bangerik van zichzelf. Als een hond op hem af komt rennen weet 'ie niet hoe hard hij moet piepen en dan rent 'ie met zijn staart tussen zijn benen weg. Ook is hij bang voor knallen en dergelijke geluiden als onweer.
De andere hond is al heel wat ouder, 11. Hij is niet echt bang en zou nog een gevecht aan gaan met een hond die veel groter is. Hij blaft veel, en is bang voor geen van de dingen waar de jonge hond bang voor is. Ik kan eigenlijk niets verzinnen waar hij bang voor is, behalve voor mij als hij weet dat 'ie fout zit. Deze hond vindt het juist geweldig om dit lange stuk te lopen, dus elke keer als ik op de splitsing sta tussen het lange en het korte stuk, heb ik twee hondjes die beiden een andere kant op trekken.
Het zijn allebei kleine witte hondjes trouwens, ik weet niet hoe raszuiver, maar het moeten maltheser leeuwtjes voorstellen
Als iemand tips of theorieën heeft, laat maar horen.