Tom schreef:
NachtSchaduw schreef:
Maar haarkleur kun je veranderen, persoonlijkheid niet.
Hier ben ik het niet mee eens. Natuurlijk gaat het niet zo makkelijk als haarkleur, maar mensen veranderen ook. Niemand blijft hetzelfde, iedereen heeft ervaringen en leert.
Persoonlijkheden verfijnen zich, maar zullen nooit compleet veranderen tenzij door een bijzonder traumatische gebeurtenis waarbij er bijvoorbeeld grote emotionele schade of hersenletsel is opgelopen.
Zo zal ik bijvoorbeeld het feit dat ik graag alleen ben later in mijn leven misschien beter leren te camoufleren, en zal ik misschien mensen om mij heen langer verdragen, maar ik zal nooit van een groot gezelschap kunnen genieten, en vroeg of laat zal dat dan toch naar buiten komen.
Ook al zou ik anders willen, dit is nu eenmaal mijn aard, onderdeel van mijn persoonlijkheid, en ik kan deze misschien bijslijpen, maar ik zal nooit de gezelschaps en sociale feestjesman bij uitstek worden.
Daarnaast is er een verschil tussen persoonlijkheid en gewoontes.
Gewoontes kun je over het algemeen veranderen ( bijvoorbeeld roken ), maar een persoonlijkheid is precies dat, het is jouw wezen in essentie.
Dat schakel je zelf niet om, en een ander kan dat dan al helemaal niet.
Gewoontes zijn zo gegroeid en niets meer dan een extensie van een presentatie naar de buitenwereld, en deze kunnen worden aangepast.
Je persoonlijkheid is je complete beleving van emotie, je mindset, je manier van redeneren, de kern van je functioneren.
Denken dat compleet om te kunnen gooien is een illusie.
Je kunt hoogstens hopen vervelende randjes mettertijd iets bij te slijpen, maar niet meer dan dat.
Daarnaast wat jij omschrijft als veranderen, is niets anders dan een evolutie, maar deze evolutie is niets anders dan een aanpassing van de originele blauwdruk, en zal daarom altijd voor het overgrote deel gelijk zijn aan deze blauwdruk ( aka je persoonlijkheid ).
Als een persoonlijkheid daarom dus totaal niet met de jouwe overeenkomt, koester dan niet de gedachte dat je hem/haar wel kunt veranderen.
Zo werkt het echt niet.