If ever there
was someone to
keep me at home
it would be youEddie Vedder- Guaranted
Ik heb hem al een poos niet gezien. Weken staat hij daar in wind, regen of zonneschijn, maar nu is hij weg.
Ik was zijn glimlach als vanzelfsprekend gaan zien een invulling voor mijn dagen, maar toen ik vanochtend wakker werd hielp een smsje mij eraan herinneren dat het leven eigenlijk helemaal niet vanzelfsprekend is. Het was een oproep van mijn vriendin die weer opgenomen moet worden op de crisisafdeling, maar het maakt haar alleen maar meer kapot.
Nooit zal iemand mijn vrijheid stelen dacht ik.
Mijn ogen speuren het station af, maar ik ben hem echt kwijt.
Ik kan hem nergens meer vinden. Hij bleef een poosje in mijn leven, al heb ik dit nauwelijks beseft.
Zijn gitaar, zijn muziek, zijn eeuwige glimlach, het praatje én het bordje met ‘free hugs’.
Het was een lieve zachte jongen, zijn ogen vertelde mij altijd een verhaal.
Hij hoefde weinig woorden te gebruiken, want wij begrepen elkaar.
Door de eenzaamheid en het avontuur gedreven.
Wij zagen het niet als het leven ontvluchten, maar als het leven verlaten en een nieuwe reis beginnen.
Hij sprak zo moedig over zijn rugzak die hij meesleepte elke reis weer.
Een grote groene versleten backpack met een logo van het WNF.
Hij wilde De Amazone over gaan varen.
Opweg naar Zuid-Amerika. Een reis naar één de langste rivier van de wereld.
Een reis die voor ons eeuwig zal duren, maar voor de buitenwereld onbegrijpelijk zou zijn.
Pas dan zouden we mensen wakker kunnen schudden dat een kloppend hart niet vanzelfsprekend is.
Wanneer wij voor altijd aan het eind van de rivier zouden komen.
Op reis met het verleden achter je en weten dat je nooit meer terug zult komen.
Toch bleef het station onze veilige thuis haven.
Ik wist dat hij er in de morgen weer zou staan, tot het donker werd.
Nu vraag ik mij af of het voor hem te laat is geweest.
Wanneer ik met mijn hand de koude stenen raak beeld ik zijn stem en knuffels nog één keer in.
Zou ik mij schuldig moeten voelen, of juist opgelucht dat hij zijn levensreis heeft kunnen maken?
Ik zucht diep en plof in lotus houding op de koude stenen.
Eigenlijk is het een marteling voor mijn rug, maar ik wil weten hoe de wereld er in zijn ogen heeft uit gezien. Ik noemde hem geen vriend, want vrienden zou ik toch weer verliezen.
Ik wist dat we geen grens hadden getrokken tussen liefde en vriendschap, maar in zijn armen leek de wereld zo klein.
You think you have to want more then you need
Until you have it all you won't be freeEddie Vedder- Society
Zo zat ik nog een poosje te piekeren toen ik opeens in zijn zachte bruine ogen staarde.
Zijn glimlach breder dan ooit en hij stak zijn hand uit. “Free hug”? Grijnsde hij.
Uit zijn vest toverde hij twee treintickets en nu pas zag ik zijn grote rugzak die hij op zijn rug had.
‘Wat denk je ervan het leven uit te stappen?’ vroeg hij zacht. Ik vloog hem om zijn nek.
De dagen hier zullen nooit meer het zelfde zijn. Ik nam zijn ticket aan, maar gaf hem een vragende blik.
‘Ik heb nooit gezegd dat ik arm was, maar ik was op zoek naar andere rijkdom’.
Hij deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Die wereld die wij samen gingen ontdekken. Twee zielen werden samen één.
Nooit had ik die stap alleen durven nemen, maar ik weet nu dat achter het bordje “free hugs” veel meer schuilt dan twee armen om je heen.
Een totaal andere rijkdom van veel meer waarde.
Such is the way of the world
You can never Know
Just where to put of of you faith
en how will it grow?
Eddie Vedder - Rise up.
Bedankt voor het lezen