Polyamorie
Polyamorie en monoamorie zijn twee onverenigbare zienswijzen met betrekking tot het begrip liefde. De eerste staat voor het idee dat je met meerdere partners tegelijk een liefdesrelatie kunt hebben, terwijl de tweede voor het idee staat dat dit onwenselijk is: je hoort je tot één partner te beperken.
In de visie van een monoamorist is de hoogste liefde de liefde die je met een enkele partner deelt en met niemand anders. Dit creëert een ijzersterke band waardoor je altijd samen wilt zijn. Als er echt ware liefde is kun je alles met elkaar delen. Vreemdgaan is dan ook een teken dat er iets mis is met de liefde. Vreemdgaan kwetst, omdat de liefde van de ander zo sterk is. Als de partner afwezig is, wordt de ander ongelukkig, maar dit komt omdat haar liefde zo sterk is. Vreemdgaan is toegeven aan lust en dat is een minderwaardige, dierlijke natuur die de mens niet waardig is. Wij moeten daar boven staan.
In de ogen van een polyamorist ziet dat plaatje er wat anders uit. In een monoamorele relatie willen partners zo graag bij elkaar zijn omdat ze elkaars behoeften vervullen. De monoamorele relatie wordt in principe aangegaan in elk geval deels vanuit het idee dat de ander jou geeft wat je wilt krijgen. Het is dus een contract: ik geef jou als jij mij geeft. Vreemdgaan binnen een relatie is niet perse een teken dat de relatie niet deugt, maar dat degene die vreemdgaat de beperkingen niet meer verdraagt en gevoelens wil uitdrukken of verlangens wil najagen mbt andere personen. Dit betekent niet dat hij niet van zijn partner houdt of dat hij niet genoeg van zijn partner houdt (alsof er een criterium is wanneer iemand genoeg liefde heeft) maar dat hij simpelweg vrij wil zijn om te doen wat hij wil. In de praktijk zijn mono mensen helemaal niet in staat om al hun gevoelens te delen met de partner, omdat de gevoelens met betrekking tot 'vreemdgaan' kwetsend zijn voor de ander. Alleen al het idee dat je partner gevoelens heeft voor een ander kan kwetsend zijn. Dit ligt in de aard van de afhankelijkheidsrelatie. Immers: je bent voor je geluk afhankelijk van je partner en alles wat die status quo dreigt te verbreken is een bedreiging die je op diep niveau voelt. Mensen gaan vreemd omdat het menselijke natuur is, maar ze liegen erover omdat ze die gevoelens niet kunnen delen met hun partner. Die natuur is niet minderwaardig of zondig, het model deugt gewoon niet. Liefde hoort niet beperkt te worden. In een mono relatie gaan angst en liefde hand in hand.
In een poly relatie is het heel anders. In een poly relatie ben je niet op zoek naar behoeftevervulling van jezelf, maar naar behoeftevervulling van je partners. Je stapt er niet in om te krijgen, maar om te geven. Dat komt doordat je vertrouwen hebt dat je toch wel zult krijgen wat je nodig hebt. Of het nou van deze partner komt, of van een andere. Dat maakt je vrij. Je geluk hangt niet af van een enkele partner en het is ook niet erg voor je om hem te moeten missen. Want je weet dat je zelf de bron bent van je geluk, en dat de ander dat niet is. Doordat je vrij bent om te geven aan wie je wilt, krijg je ook terug van al die mensen. Daardoor blijft je geluk bij je waar je ook bent. Het is niet langer een wereld van schaarste. Er is overvloed, en je hoeft voor geen enkel tekort bang te zijn, inclusief het tekort aan liefde. Je bent dus nooit aangewezen op een enkele partner voor je behoefte aan liefde, en dat maakt dat er geen ruilhandel nodig is.
Mensen die in een mono relatie zitten kunnen in zekere zin poly worden wanneer ze elkaar toestaan om al hun gevoelens te uiten inclusief de gevoelens voor andere liefdes- of sekspartners. Wanneer deze geuit worden en niet worden veroordeeld, kan er door wederzijdse bereidwilligheid om de juiste, respectvolle weg te vinden ruimte ontstaan voor experimenten of ervaringen buiten de relatie om. Daarbij is het natuurlijk van belang om elkaars kwetsbaarheid in acht te nemen en gevoelens van behoeftigheid, verwachting en jaloezie te erkennen en mee te nemen in het proces.
In een poly relatie wordt jaloezie vervangen door iets wat ze "jalief" hebben genoemd. Jalief is het gevoel wat je krijgt wanneer je ziet dat je partner het fantastisch heeft met haar andere partner. Het is een gevoel van gelukzaligheid over de gelukzaligheid van de ander met een ander. In plaats van je naar te voelen, ben je juist blij voor haar. Je gunt het haar volkomen. Dit is ware liefde. Je laat de ander vrij om te doen wat ze wil, met wie ze het wil, en om alle vreugde te zoeken die ze kan krijgen. Je wilt absoluut het beste voor de ander, en zou er niet over denken om haar beperkingen op te leggen die haar vreugde zou indammen.
Uiteraard vind de verschuiving naar een poly mindset niet plaats in isolatie van andere aspecten. De verschuiving van "ik geef jou als jij mij geeft" naar "ik geef jou wát je mij ook geeft" vindt ook plaats in de economie, zoals hierboven beschreven. Je model van de liefde is identiek aan je model van de economie, omdat ze beiden gaan over behoeftebevrediging. De verschuiving is in beide gevallen hetzelfde: het is een verschuiving van "jij bent de bron van wat ik nodig heb" naar "ik ben zelf de bron van wat ik nodig heb". Nu nog zijn deze twee domeinen gescheiden in zakelijk en persoonlijk, maar uiteindelijk zullen ze samenvallen wanneer alle relaties persoonlijk worden en alle beweegredenen liefdevol.
Ook op andere gebieden zullen er veranderingen zijn. Je geloof in overvloed maakt dat je zelf overvloedig bent en met iedereen vrienden of zelfs lovers zult kunnen worden. Redenen om mensen af te wijzen vallen weg.
De toename in je vermogen om met mensen harmonieus samen te leven maakt dat samenlevingsvormen zullen veranderen. Mensen zullen meer met elkaar gaan delen, waardoor minder productie nodig is van spullen, machines en gebouwen, waardoor uiteindelijk de maatschappij verduurzaamt en milieu-aantasting tot het verleden behoort.
Door andere samenlevingsvormen, waarin ouderen een grotere rol gaan spelen in de opvoeding van kinderen, worden jonge mensen sowieso vrijer om naar verlangen partners te zoeken en kinderen te verwekken zonder negatieve consequenties voor hen. De kinderen zijn niet langer hun persoonlijke 'eigendom', net als hun partners dat niet meer zijn.
|