Kiro schreef:
Wat zijn we de laatste tijd toch veel bezig met Einstein en co.
Jup ik ga de wetenschap misbruiken voor mijn eigen doeleinden
.
Citeer:
Maar wie zegt dat het concurrentieprincipe helemaal uitgebannen moet worden? Ik ben niet zozeer tegen concurrentie als zodanig, want dat lijkt me juist een stimulus, een uitdaging, iets wat tot prestatie aanzet, maar ook tot goedkoper consumeren bij de consument. Niet voor niets werkt een strikt communistische staat niet.
Waar het mij vooral om te doen is, is wat jij ook al aangeeft: in de zorg en in het onderwijs. Niet álles is economie. Ja, dat ís het de facto onderhand wel, maar dat vind ik een immorele gang van zaken die een luchtje van laissez-faire als overheidsideologie met zich meedraagt.
Ik snap dat concurrentie een belangrijk principe is in de huidige opzet van hoe de samenleving functioneert
. Dat is een bepaald model van hoe het leven werkt en alle elementen van dat model vullen elkaar aan en steunen elkaar en dragen elkaar.
Daarom denk ik dat het onvermijdelijk was dat concurrentie zou binnendringen in zorg en onderwijs omdat binnen het systeem dit logisch en rationeel is. Het oude "concurrentie-vrij-zijn" paste niet binnen de principes en wetmatigheden van het grotere systeem. En dat grotere systeem is gewoon een bepaalde kant op aan het evolueren: dat haar principes zich overal laten gelden en haar zeggenschap totaal wordt.
Dus ja, eigenlijk kun je niet selectief keuzes maken uit "een elementje van dit model" en "een ander elementje van een ander model" en we combineren een beetje en bouwen zo onze economie op. Zo werkt het dus niet.
Zolang het kapitalisme blijft voortjagen zullen alle elementen die niet bij het model passen worden verwijderd en vervangen door iets van het kapitalisme.
Citeer:
Ook leuk trouwens. Veel buitenlanders, m.n. Arabieren, kunnden de Nederlandse klanken <uu>, <eu> en <ui> niet uitspreken. Daarentegen komt de <oe> wél overal ter wereld veel voor. Als ze dus naar het gemeentehuis gaan, dan vragen ze hoe ze hun hoer moeten betalen.
Volgens mij kunnen ze klanken niet eens onderscheiden. Mijn leraar Japanse conversatie vertelde dat hij het verschil niet kon horen tussen <r> en <l>. Dus voor hem klinkt "later" en "latel" en "ratel" allemaal hetzelfde. In het Japans is er voor die consonanten maar één klank.
Rechtsboven zie je de klanken "ra ri ru re ro". Die zou je ook "la li lu le lo" kunnen noemen, voor een Japanner is het hetzelfde.