Nu ik er zo bij stil sta, spreekt het mij voor zich dat de energetische 'strijd' die zich op aarde afspeelt in de mensen een parallel zou hebben in andere werelden. En wellicht, waarom niet, een parallel in de vorm van feitelijke wezens van licht en duister die met elkaar strijden. De strijd in die wereld beïnvloedt de strijd op aarde, en de strijd op aarde beïnvloedt de strijd in die wereld.
De Wet van Overeenstemming stelt:
Citeer:
Eén laag van het bestaan wordt beïnvloed door een andere, en één laag beïnvloedt een andere. Alle vinden gelijktijdig plaats. Bijgevolg beïnvloeden alle veranderingen in één laag van het bestaan ook de andere lagen. Dit omvat gedachten, woorden, emoties en daden. De Celestijnse Werelden en de engelen-, deva- en elementale rijken zijn alle onderling verbonden met de beslissingen die mensen op Aarde nemen. Er is geen manier om hieraan te ontkomen. Allen zijn één en allen zijn in overeenstemming met elkaar. Dit geldt ook voor de beslissingen van de mensheid en hoe deze andere mensen en de wereld beïnvloeden.
Ik vind het zelf heel mooi hoe je respect hebt voor de demonen, Brian. Ik begrijp dat Mirror hier veel moeite mee heeft omdat de ervaring zich heeft vastgezet in haar lichaam. Maar uiteindelijk is het respect misschien wel de basis van je eigen kracht. En van je eigen vermogen om de juiste reacties te vinden om jezelf te verdedigen. Wie oordeelt, zelfs al is het over een demoon, oordeelt over zichzelf en brengt angst in zijn systeem. Waar je niet over oordeelt, daar ben je ook niet bang voor, en waar je niet bang voor bent kan jou niet kwetsen.
Vergeef me als het er niets mee te maken heeft, maar ik moet denken aan de verlichtingservaring van Morihei Ueshiba, de oprichter van aikido. Ueshiba werd aangevallen door een marine officier die hem een lesje wilde leren omdat Ueshiba in zijn ogen respectloos was geweest. De officier viel hem aan met een houten zwaard, maar Ueshiba, die ongewapend was, was zich van te voren bewust van elke beweging die zou komen en versloeg de officier moeiteloos zonder hem te kwetsen. Toen hij naar huis liep, naar zijn tuin, had hij een spiritueel ontwaken. Hij schreef:
Citeer:
...I felt the universe suddenly quake, and that a golden spirit sprang up from the ground, veiled my body, and changed my body into a golden one. At the same time my body became light. I was able to understand the whispering of the birds, and was clearly aware of the mind of God, the creator of the universe.
At that moment I was enlightened: the source of budo is God's love - the spirit of loving protection for all beings... Budo is not the felling of an opponent by force; nor is it a tool to lead the world to destruction with arms. True Budo is to accept the spirit of the universe, keep the peace of the world, correctly produce, protect and cultivate all beings in nature.
Aikido werd toen geboren als een vredeskunst die in staat is om elke aanval te neutraliseren zonder zelf schade te doen. En het lijkt me dat dat is wat je wilt bereiken met de demonen. Want schade is altijd wederzijds - als je iets anders vernietigt, daalt je eigen trilling en verzwakt jou daarmee.