Limburg is een Hertogdom geweest dat vanuit belgië door nederlands limburg en een flink stuk van duitsland in beslag nam. Dat is ook nog te horen aan ons dialect dat nog steeds geproken wordt in deze streken. Dat vind ik zelf ook zo mooi, dat een taal uit 1100 ondanks de nieuwerwetse grenzen nog steeds gesproken wordt.
Belgisch limburg zie ik ook gewoon als thuis, net als hier vlak over de grens in Duitsland. Ik voel me meer buitenlander in gebieden als Utrecht bijvoorbeeld... misschien raar maar wel waar...
Poe, lastig uit te leggen waarom zuid limburg voor mij het mooiste is... dan moet ik een gevoel in woorden vertalen...
Als ik met onze honden hier door de heuvels loop, door bossen en velden voel ik me sterk verbonden. Soms krijg ik ook spontaan tranen in mn ogen van hetgeen dit landschap me laat zien. De geuren vanuit de aarde ( we hebben hier dikke klei), de planten en dieren die hier leven. Ik voel me op mn plek hier, ik voel dat ik hier ( of in een vergelijkbaar landschap) al veel langer ben dan in dit leven alleen.
Maar ik denk ook de mensen hier maken het tot wat het is. In het heuvelland kun je elkaar gewoon voor het eerst op straat tegen komen en gewoon een praatje beginnen. Als ik dat in Heerlen of meer naar het noorden zou doen zouden mensen denken dat ik achterlijk ben ofzo... haha...
Ik weet nog toen ik Opscheumer ging wonen, kwamen buren met lakens en pannen aanzetten toen ze hoorden dat ik die nog moest gaan kopen... Echt zo lief gewoon!
Ach, ik ben gewoon een week eitje... het zachte karakter van de heuvels en de mensen hier is gewoon dat waar ik me prettig bij voel... Kan er nog uren over schrijven... haha, maar denk dat mn punt wel helder is...
Liefs, binnenspiegel...