boarder schreef:
Sorry, ik heb ook niet alles gelezen maar wou even op Julia reageren.
Dat mensen soms weer snel in de running zijn heeft enerzijds te maken dat ze er zelf snel bovenop gekomen zijn, anderzijds kan het ook te maken dat ze weer aan het werk moeten van de bedrijfsarts. Die soms mensen te vroeg weer laat werken zodat het bedrijf niet te grote (financiële) schade oploopt.
En hier wil ik ook weer op reageren...
haha...indd, vaak gaan mensen ( te) snel weer werken omdat de bedrijfsarts zegt: "Ja, jongen, je hebt drie maanden thuis gezeten, je kunt er weer tegen aan."
Wat deze beste meneer bedrijfsarts vaak niet in de gaten heeft is dat mensen die overspannen zijn geraakt vaak een duidelijke reden hebben om overspannen te raken in tegenstelling tot andere medewerkers die soms nog wel meer uren draaien en toch kiplekker van en naar het werk gaan...
Overspannen heid kan veroorzaakt worden doordat mensen stress ervaren... sneller stress ervaren dan anderen.
Dit doordat;
- Ze slecht om hulp kunnen vragen en het idee hebben alles zelf te moeten oplossen.
- Doordat ze de hoeveelheid werk eigenlijk niet aankunnen maar dit ook niet durven/ kunnen aangeven.
- Doordat ze al eens eerder overspannen zijn geweest zonder het te weten. ( vaak komt overspannenheid terug en wordt telkens heftiger. Schijnbaar tast het zelfs ZICHTBAAR de hersenstructuur aan)...
- etcetcetc...
Mijn moeder is vaker overspannen geweest en heeft vaak thuis gezeten. Wat ik aan haar merk is dat zij ontzettend slecht voor zichzelf kan opkomen en haar zwaktes niet durft aan te geven en maar denkt:" Gewoon doorgaan dan komt het vanzelf wel goed..." helaas pindakaas... Ze put zich keer op keer weer compleet uit...
Ik heb regelmatig met haar hier over gesproken, ze begint nu langzaam bepaalde dingen in te zien... wie weet krijgt ze hier ooit grip op... Ik hoop het van harte...
Het stukje werk en hier trots uit halen geldt zeker ook voor mij..haha.. en dat kan best komen omdat ik toen ik jong was veel bij mijn opa en oma was. Mijn opa was ook een man die veel werkte en hier echt trots op was. Een harde werker die goed at en altijd goed geluimd was...haha..Mijn lieve opa...
Ik heb dit wel overgenomen. Heb altijd gewerkt, ook naast mijn studie en ben er ook trots op dat ik altijd heb gewerkt. Ik heb vanuit de huisarts twee maanden niet mogen werken en uitkering gehad ( mijn partner was overleden en doordat ik volledige zorg heb gedragen tot zijn sterven heb ik destijds ontslag genomen van mijn werk)...
Ik wilde heel graag weer werken maar mocht dit niet van de huisarts. Ik voelde me zo ontiegelijk schuldig en waardeloos!!!" Verdomme man, ik ben niet gehandicapt, laat me werken!!!".. haha.. als ik daar aan terug denk... toen ik mocht werken heb ik twee banen gecombineerd, werkte ik 55 uur per week en werkte ik me letterlijk leeg, op, zodat ik niet meer kon huilen en rouwen...heerlijk, ik vluchtte in mijn werk...
Toch ben ik niet overspannen geraakt. Ik denk dat ik eerder overspannen zou zijn geworden als ik thuis was gebleven..
Ik denk dus niet dat overspannenheid altijd met werk te maken heeft... Eerder met een bepaalde kwetsbaarheid die in een bepaald kader wordt getriggerd...
als je constant op de toppen van je tenen moet lopen, dan wordt je overspannen. voor mij is werk ontspanning. Ik ben bezig, heb structuur, een ritme...Blijkbaar heb ik dat nodig...
Voor mij is het moeilijk om thuis te zitten en niets te doen... ( geloof me, mijn huis wordt wel dertig keer gepoetst op een week in zo'n geval...haha..)
Maar aan de andere kant als iemand dus op de toppen van zijn tenen moet lopen binnen zijn functie op het werk zal dit ook zichtbaar worden in constante overprikkeling wat uiteindelijk zal resulteren in een bepaalde mate van overspannenheid...
zo, dat gezegd hebbende is dat gezegd...
liefs, binnensppiegel...