Citeer:
Ik vraag mij af hoeveel materialisme bijdraagt aan het geluk in iemands leven?
Volgens mij erg veel.
Want waarom werkt de meerderheid van de (beroeps)bevolking van 9 tot 5? Is dit werkelijk nodig om te overleven?
Ik denk dat we nu serieus aan het afwijken zijn, maar ik vind het een bijzonder interessant onderwerp.
Ik denk dat we hier eens duidelijk moeten omschrijven wat we onder materialisme verstaan. Iedereen houdt wel van een zeker vorm van comfort of je er nu weel of weinig geld aan uitgeeft. Alleen, en dat heb ik hierboven ook al vermeld, denk ik dat mensen denken dat veel materialisme gelukkig maakt. Een nieuwe auto, de nieuwste trends volgen van de mobieltjes, de nieuwe trends volgen van de mode, enz.. Wat, in mijn ogen, een illusie is. Volgens mij wordt overdreven materialisme gebruikt om leegtes op te vullen of denkt op te vullen. Zoals jij aangaf Mirror dat sommige ouders veel kopen voor hun kinderen om het gebrek aan tijd dat ze met hen zouden hebben, te compenseren. Wordt die band er dan beter op met de kinderen? Nee, ik denk van niet.
Citeer:
Twee dagen zal voor veel mensen ruimvoldoende zijn.
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Tegenwoordig kost een huis huren al gemakkelijk 500-600 euro , zelfs meer. Volgens mij kom je er dan echt niet mee toe.
Citeer:
Waarom werk je? Omdat het moet?
Maar laten we wel wezen. Werk heeft niet alleen de functie van geld verdienen, zoals Truitje al min of meer indirect aangaf. Het geeft zin aan je leven, identiteit, een sociale rol, maar ik val volgens mij in herhaling.
We moeten eerlijk zijn, zowel België als Nederland, maar ik zal spreken voor België omdat ik dat het beste ken natuurlijk, hebben een goede sociale zekerheid. Die sociale zekerheid wordt bekostigd door de werkende mens. Hoe meer werklozen in een maatschappij, hoe zwaarder deze doorweegt op de sociale zekerheid en hoe meer druk er op de betaalbaarheid van die sociale zekerheid komt. Daarom heeft de staat wel graag veel werkende mensen, maar evengoed, indirect zonder dat de meeste het beseffen, de mensen die niet werken en geld krijgen van Vadertje staat, in welke vorm dan ook.
Als vadertje staat zou zeggen, we stoppen met de uitkeringen, dan zouden meer mensen verplicht zijn om te gaan werken. Of is dit nu een geheel ander verhaal? Volgens mij hangt het allemaal aan elkaar vast.
Het paradoxale hiervan is, hoe meer mensen de werkdruk niet meer aankunnen, hoe meer mensen van de ziekte-uitkering moeten leven en dat kost de staat en dus de werkende mens ook geld en dat zie ik ook wel.
Citeer:
Hier in de Westerse samenleving staat geld en materiaal centraal. Daar werk je voor.
Ja, en daardoor blijft de economie draaiende, daardoor wordt er werkgelegenheid gecreërt, wat de welvaart weer verhoogt. Ik zeg niet welzijn, want dat staat niet gelijk aan welvaart.
Het is een complex gegeven, een constant zoeken naar evenwicht tussen dat wat noodzakelijk is en dat wat extra is, een evenwicht tussen werken en tijd voor jezelf, een evenwicht tussen werken en gezinsleven.
Een uitdaging van deze maatschappij.