Zo, huiswerk gedaan.
@ Dimlicht:Citeer:
Automutilatie zou ook een taboe moeten zijn mijns inziens.
Taboes zijn onpragmatische dooddoeners ter meerdere ere en glorie van één of andere moraal (die met het afdoen van alternatieve normen en werkelijkheidsbelevingen per definitie min of meer arrogant is).
Citeer:
Ik heb geen zin om een redevoering te houden, maar als ik zeg dat je van jezelf MOET houden zal iedereen, en zeker op dit forum, het met mij eens zijn.
Beslist niet! Ik moet niets, net zo min als ieder ander. Liefde, ook in de ruimste zin des woords, is iets wat je overkomt of een optie, geen wetmatigheid. Tenzij je natuurlijk theïstische moraal hanteert. Moraal verwerp ik persoonlijk echter liever bij thema's als deze. Daarbij vind ik dat wanneer je automutilatie beschouwt als gebrek aan eigenliefde, je dan de diepere psychologische motieven onderschat, je het heilzame effect van 'snijden' ook onderschat. Wat dat betreft is Truitjes eerste post hier een waardevolle toevoeging.
Citeer:
Ik vind automutilatie, net als suïcide, een laffe en makkelijke uitweg om met je problemen om te gaan.
Ik durf te stellen dat het juist veel moed vereist om tot zoiets te komen. Wederom zij voorts gewezen op de diepere waarde van de handeling in kwestie.
Truitje schreef:
Citeer:
Wat zoekt iemand als hij zelfdestructief gedrag vertoond? En wat geeft het gedrag deze persoon in werkelijkheid?
Hieronder zal ik een passage citeren uit
'Welkom in de woestijn van de werkelijkheid' van Slavoj Zizek, wat m.i. wel aardig aansluit op Truitjes posts in het algemeen, met een mógelijk antwoord. Zelf kan ik me er in elk geval goed in vinden.
Citeer:
Nemen we het verschijnsel ‘snijders’ […]. Dit correspondeert exact met de virtualisering van onze omgeving: het staat voor een desperate strategie om naar het reële van het lichaam terug te keren. Daarom moeten we het afzetten tegen gewone getatoeëerde inkervingen in het lichaam, die de invoeging van het subject in de (virtuele) symbolische orde garanderen. Het probleem met snijders is precies omgekeerd, namelijk de bevestiging van de werkelijkheid zelf. Verre van suïcidaal, verre van op een verlangen naar zelfdestructie te wijzen, is snijden in je eigen lichaam een radicale poging om (weer) greep op de werkelijkheid te krijgen, of (een andere kant van het verschijnsel) het Ik vaste voet in de lichamelijke werkelijkheid te geven, tegen de ondraaglijke angst zichzelf als non-existent waar te nemen. Snijders zeggen meestal dat ze zich, zodra ze het warme rode bloed uit de zichzelf toegebrachte wond zien vloeien, weer voelen leven, stevig geworteld in de werkelijkheid. Natuurlijk is snijden in je eigen lichaam een pathologisch verschijnlijk, maar daarom is het niet minder een pathologische poging om een of andere normaliteit te herwinnen, een totale psychotische ineenstorting te voorkomen.
Ik kan nog veel verder gaan met citeren, maar dit is het meest relevant hier. Voor zover het tenminste nog iets toevoegt.
Terzijde zij nog opgemerkt (ik heb het niet ergens gelezen tenminste) dat automutilatie bij geestelijke gevallen als borderliner, in die zin dat het een chantagemiddel kan zijn. Een poging ook tot emotionele chantage, zo je wil. Hoe het ook zij, het verandert de kern van het probleem niet, namelijk het zoeken naar bevestiging, want ook de chanteur roept de schreeuw van aandacht, alleen geeft deze zijn innerlijke disbalans de extensie naar de Ander toe, zodat die de verantwoordelijkheid krijgt (of althans de illusie ervan). Laten we hen gemakshalve de 'luide snijders' noemen, tegenover de meer gebruikelijke 'stille snijders'.
Citeer:
Toch moet ik zeggen dat ik heftig drank- of drugsmisbruik en bijzonder promiscue gedrag absoluut wél zie als een vorm van automutilatie ofwel zelfvernietiging. Ook denk ik dat automutilatie zich ook kan voordoen als uiting van veen vluchtreflex. Het idee (wellicht uit de dierenwereld overgenomen): "als ik gewond ben zal men mij minder snel aanvallen" zou daarbij kunnen werken. Ik ben het nog nooit tegen gekomen maar ik sluit de mogelijkheid niet uit
Interessant, maar je jaagt het begrip
automutilatie zo wel rap de zeer abstracte kant op. Als ik kijk naar de mogelijke oorzaken die je eerder gaf, en ik leg Zizeks tekst ernaast, dan vind ik overmatig gebruik van drogerende middelen beslist van een andere orde. Meer een vorm van vluchtgedrag, terwijl snijden meer een vorm van zoekgedrag is. Denk ik. De alcoholist is een verslaafde die slechts werkelijkheid in het ireële vindt, terwijl de snijder graag terug down to earth wil komen, zou je kunnen zeggen. Hoe het ook zij, de narcotische werkelijkheid verschaft volgens mij veel minder argumenten om zoiets te kunnen zeggen als 'ik ben hulpeloos'.