hmhm, helder..
Ja, ik vind beiden boeiend, hoe uit het zich en hoe verhoud de manier waarop het zich uit tot de aanleiding?
Bijv. iemand die zich op zichtbare plekken heeft gesneden zal dit wellicht eerder inzetten ( was tenminste het geval bij de patiënte die werd uitgestoten van de groep). Zij was inderdaad een typetje dat de veranwtoordelijkheid voor het snijden in iemands anders zn schoenen probeerde te schuiven en probeerde zo de boel te manipuleren... Dit was erg hardnekkig en ook lastig voor haar om te leren verbaal haar grenzen aan te geven i.p.v. te gaan snijden en dit in te zetten...
Ja, ik denk dat ik wel bergijp wat je bedoelt met de link vanuit de dierenwereld. Maar nog altijd valt me op dat ik geen voorbeeld kan bedenken waarin een dier zichzelf letterlijk schade aandoet... Zo heb je bijvoorbeeld ook kikkers die doen alsof ze dood zijn als je ze hebt gevangen... ( voorbeeldje vanuit mn jeugd haha..) Maar ze doen alsof om hun zin te krijgen...( de kikkers wilde natuurlijk uit mn emmertje, wat die arme beesten niet wisten was dat ik ze nadat ik ze genagen had en rustig had kunnen bekijken sowieso weer terug plaatste...
)
Mensen lijken, in mijn ogen, dus een stapje verder hierin te gaan... Ik kan me alleen maar wat primtievere dieren bedenken die zorgen voor het nageslacht door hun eigen lichaam op te offeren.. Verder zijn er mijn wetens geen dieren die aan automutilatie doen... Maar vind het een interessant iets dus vandaar even het uitstapje naar de dieren...
Een voorbeeld waarin automutilatie voorkomt vanuit een vluchtreflex is die van de te grote psychische pijn die omgezet wordt in iets wat te begrijpen valt.
Ja, dat is dus gelijk aan wat ik ook aanhaalde...misschien minder duidelijk gebracht door mij... maar gelukkig kun jij je wel helder uitdrukken...
hmhm, ik denk ook dat de mensen die drugs inzetten om het destructieve pad om te gaan ( dus bewust met de gedachte van "het kan me allemaal wat ik verkloot mezelf lekker.."etcetcetc) verschillen van de mensen die echt al 30 jaar een verslavingsprobleem hebben... waar ze in overeen komen is dat ze schijnbaar door het één of het ander in hun leven overvraagd lijken te worden... of door hun eigen emotie of door praktische zaken die anders lopen dan gewenst.. toch is de functie van het gebruik anders..
Jongeren lijkt me een leuke doelgroep om mee te werken..
Heb er slechts een 2 maandjes mee mogen werken ( leeftijd 12 t/m 18) en vond dit erg uitdagend en dynamisch...