Zo, tijd om even fatsoenlijk te reageren
Ik kan je alleen vertellen hoe ik er de eerste keer een hele tijd vanaf ben gekomen, ik ben een tijd terug weer begonnen na 4 maanden geheel nicotine en rookvrij (ja ik ben een stomme idioot) omdat ik toen zwaar depri thuis zat en het me allemaal niet zoveel kon schelen (stom stom!) En zelf ben je ook al ooit gestopt geweest dus ik zal vast dingen zeggen die je al weet, maar toch...misschien zit er iets tussen waar je nog niet aan had gedacht..je weet maar nooit
Ik ben cold turkey gestopt toen die tijd. Ik had een datum geprikt en er een grote rode anti rook sticker op geplakt, dat zou mijn stopdag worden. Ik was en ben er nog steeds van overtuigd dat als je echt wilt, alle hulpmiddelen overbodig zijn. Dat is wel geheel persoonlijk natuurlijk. Ik heb een arsenaal aan kauwgom ingeslagen en ben af gaan tellen. De dag voor ik stopte heb ik nog een half pakje naar binnen gerookt
Ik heb voor ik naar bed ging al de sigaretten die ik over had in stukjes gebroken en in de prullenbak gegooid samen met mijn aansteker, heb een lange douche genomen en mijn tanden gepoetst in het kader van 'dan proef ik ook geen peuk als ik wakker wordt'
Nou de eerste 2 dagen waren niet leuk, en dan niet zozeer omdat ik de nicotine miste maar de gewoonte. Bij de koffie had ik altijd een peuk, achter de computer ook enz. enz. Iedere keer als ik wilde roken pakte ik maar een kauwgommetje. Iedere keer als ik zin had in een sigaret ging ik een stuk wandelen, m,n kamer opruimen, fietsen, knutselen, maakte niet uit wat. Zin in een peuk gaat over! ( En maar kauwgom knauwen haha!)
Na een week merkte ik dat die zin in een sigaret steeds minder werd en dat ik de voordelen van het niet roken begon te merken. Je bent zelf een half jaar gestopt geweest maar hier toch ff wat voordelen op een rijtje..gewoon als motivatie
-Je tanden blijven witter en je tandvlees wordt gezonder
-Je kleren en kamer stinken niet naar rook
-Je kan beter ademhalen
-Je bespaart een heeeeeele hoop geld! (Alles wat ik normaal oprookte stopte ik een maand lang in een spaarpot, daar heb ik een hele nieuwe garderobe van aan kunnen schaffen toen)
-Je huid en haren gaan er beter uitzien
-Je bent fitter en energieker
-Je hoeft nergens meer naar buiten om te roken
-Minder kans op hart en vaat ziekten
En het belangrijkste vond ik nog wel dat ik heel trots was op mezelf, dat ik toch 'zomaar' gestopt was. En ik was echt heel blij met de kauwgom!
Mocht je nou toch een keer de mist ingaan en een peuk opsteken, denk dan niet van 'ow nou heb ik het verpest ik begin maar weer gewoon' maar stof jezelf af en probeer opnieuw.
En ja idd ik ben ook weer begonnen, maar ik weet dat als ik echt WIL, ik zo kan stoppen. De redenen waarom ik dat nu niet doe zijn niet belangrijk en de helft daarvan zijn waarschijnlijk gewoon smoesjes omdat ik de wil nog niet heb om mijn nicotine vaarwel ze zeggen. Ik vind mijn verhaaltje dan ergens ook lichtelijk hypocriet, maar ik hoop toch dat je er wat aan hebt. En misschien, als je weet wanneer je eraan toe bent, stop ik met je mee
Kunnen we elkaar motiveren haha!
-xxx-