De "ham" haha...is inderdaad een onderdeel van verschillende mantra's en is erg geschikt om je keelchakra los te maken/ te reinigen... die trilling waar je het over hebt kun je ook sturen dor je chakra's probeer maar eens met je aandacht naar je buik te gaan en laat die "hamm" klank ook lager in toon worden. Je zult merken dat je steeds dieper in je lijf gaat trillen. Andersom geldt dit voor hogere klanken, die zorgen ook voor trillingen hoger in je lichaam tot sommigen zelfs boven je lichaam...
Ik gebruik zelf meestal ( helaas mediteer ik te weinig de laatste tijd) de mantra: Ohm mani padme hum... Ik vind deze klanken erg prettig en dit is de mantra van compassie. Eigenklijk vraag je alles om je heen ( inlcusief jezelf) meer één te worden middels compassie. Je kunt de klanken en woorden zo lang of kort rekken als je zelf maar prettig vind. Soms heb ik behoefte om de "i" van mani lang te rekken zodat mijn hoofd wat meer trilt... Mijn hoofd zit vaak nogal erg vol. Door hier extra trilling heen te sturen wordt het bij mij weer wat rustiger...
Je zou ook eens naar een shangha kunnen gaan bij jou in de buurt. Vaak vinden hier gratis meditatie avonden plaats of kun je een vrij gift doen waar je in groepen kunt mediteren. Heerlijk om eens mee te maken want mijn god, wat komt er een enegrie vrij als je met een groep mediteert... ook als nieuwsgierig bent naar wat die trillingen kunnen doen in je lijf...
succes!
binnenspiegel...