Citeer:
Tja, dat je niet kiest om het dak af te springen op dat moment betekend niet dat je depressie en de drang om te springen kan weg-gekozen worden.
Klopt, maar je kunt niet zondermeer stellen dat het idee om van het dak te springen voorbepaald is. Het was ook maar een chargerend voorbeeld. Je kunt er ook 'links of rechts afslaan' voor in de plaats stellen, of 'pasta of rijst eten vanavond', weet ik veel wat.
Maar goed, of Swaab inderdaad de claim maakt dat vrije wil niet bestaat kan ik momenteel niet controleren. Films bekijken e.d. gaat niet met het huidige download-limiet waar ik mee zit.
Citeer:
Swaab zegt eigenlijk alleen dat héél veel dingen vast liggen in het brein, zoals bijvoorbeeld homofilie. Je kan dan kiezen niet te handelen naar wat in je brein vastligt maar dat neemt datgene wat in het brein zit niet weg.
Dat is dan een doodsklap voor de behaviouristische school, en daar heb ik persoonlijk weinig bezwaren tegen. Ieder mens, is mijn axioma, wordt geboren met bepaalde disposities (en daarmee schaar ik me ook achter Jung, maar tegenover Locke). Eén en ander neemt natuurlijk niet weg dat Skinner destijds wel een punt had: opvoeding doet wonderen.
Echter, als iemand er voor kiest om niet van het dak te springen en in het geheel geen suïcidale gedachten erop na te houden, hoe wil iemand dan bewijzen dat die dispositie tóch ergens in het brein zit? Of homofilie, bij iemand die stellig ervan overtuigd is hetero te zijn?
De lijn tussen aangeboren en verworven is denk ik ook heel moeilijk goed te trekken (of misschien zelfs onmogelijk?), en al even lastig te bewijzen. Ik kan mij bijvoorbeeld inbeelden dat homofilie kan ontstaan wanneer een jongen specifiek zus of zo wordt opgevoed. Er staat mij ook vagelijk iets bij van een kind, ooit op tv, die opgroeide als een meisje (meisjeskleding, meisjesspeelgoed etc.), maar feitelijk een jongen was.