Hoi wortelbrood,
Ik volg zelf een dierenopleiding dus ik weet wel het een en ander van dierengedrag en training af.
Het is lastig om een goed antwoord te geven omdat ik het gedrag van je hond daarvoor zou moten observeren en zou moeten achterhalen waar het vandaan komt.
Jackrussels staan er om bekent dat ze (zoals de meeste kleine honden) een druk karakter hebben.
Wat ik uit je verhaal zijn de volgende mogelijkheden van wat er aan de hand kan zijn en wat je er aan kan doen.
1. Je hond heeft stres/angst van je ponys en uit dat in dat gedrag. je zou dit kunnen af leren door eerst te proberen om de aandacht van je vast te houden als hij die prikkels krijgt van stress. dit kan je doen door hem bijvoorbeeld bekent te maken met de clickertraining, of door hem een comando te leren waardoor hij naar jou toe komt en waar hij dan ook meteen een beloning voor krijgt (binnen 4 seconden want dan leggen honden de relatie nog tussen de beloning en het gene dat ze gedaan hebben) Maar dit werkt sneller met de clickertraining.
Leer hem dit aan in een omgeving waar hij (bijna) geen prikkels krijgt en als hij dit goed kan dan voeg je steeds wat prikkels toe.
train hem niet langer dan hooguit 5 minuten per keer. want het is erg intensief voor honden om nieuwe dingen aan te leren.
bouw het rustig op en ben consequent. als hij het comando nog niet kent dan kan je hem dit leren door hem telkens te belonen als zijn gedrag in de buurt komt van het gewenste gedrag. Ik zal je hier onder een filmpje laten zien van hoe je een hond iets nieuws aan leerd met de clicker methoden. de clicker werkt zo goed omdat je meteen kan clicken op het moment dat de hond het goed doet. maar hievoor moet je eerst zorgen dat de hond de klicker assosieerd met een beloning. Laat deze beloning wel iets zijn wat je hond helemaal geweldig vindt. dit kan bijv. een stukje worst zijn of een speeltje. als hij zijn aandacht eenmaal bij jou weet te houden dan zou je hem ook geleidelijk aan in stappen kunnen leren dat ponys niet eng hoeven te zijn maar dat hij er wel mee op past.
Ik loop nu zelf stage op een paarden bedrijf en daar hebben ze ook een Jack russel. en dat gaat erg goed samen.
Hier is dan de link:
http://www.youtube.com/watch?v=15vKqCSNhqY&feature=fvstNog een goude regel is, straf je hond niet voor dingen die hij niet goed doet. en beloon hem vooral voor wat hij wel goed doet. want straffen kan een ongewenst effect hebben en je training vertragen.
Ik raad je aan ook zelf nog wat meer informatie te zoeken over training want mijn uitleg en dat filmpje zeggen niet alles.
2. Wat er ook aan de hand kan zijn is dat je Jack russel is dat het aan de rangoorde ligt. het kan zijn dat je hond hoger in rangoorde staat dan je ponys. of dan een van jullie. als het eerste waar is dan raad ik je aan om alles eerst met de hond te doen voor je het met de ponys doet. bijv. eerst met je hond naar buiten en daarna pas met de ponys.
3. Wat ook een mogelijkheid is, is dat je hond jaloers is omdat de ponys aandacht krijgen en hij niet op dat moment. Als dat waar is kan je hem het zelfde trainen als bij de eerste optie, maar dan leer je hem dat hij in zijn mand moet blijven liggen of de deur niet uit mag als jullie met de ponies bezig zijn.
Tot zo ver mijn antwoord. Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Als je nog vragen hebt dan mag je me mailen of de vraag hier gewoon posten. maar ik zit hier minder vaak dan op mijn mail.
Succes met je Jack russel!
Warme groet,
Erik