Mijn lichaam, hoe ervaar ik dat? Een goede vraag, waar ik ga proberen antwoord op te geven.
Om tot een goed antwoord te komen, is het van belang een stukje uit de geschiedenis van Babs te vertellen.
Ik ben altijd een leuk, vrolijk kind geweest, wel altijd gevoelig, snel huilen en werd veel gepest. Toen ik in de puberteit kwam begon mijn lichaam razendsnel te veranderen. IK weet nog dat ik daar weinig moeite mee had. Totdat ik echt van meisje naar vrouw veranderde en ik ontdekte dat ik meer haargroei had als andere meiden van mijn leeftijd. Ondertussen werd ik nog steeds gepest en was dit helemaal een goede reden om gepest te worden. (Althans, dat vonden de pesters). Ik werd hier erg onzeker van, zowel van karakter als onzeker over mijn lichaam. Ik begon in die tijd ook mijn lichaam te zien als een last en iets vervelends.
Ik had haargroei in mijn gezicht en extreem veel op armen en benen.
Op mijn 15de zijn we voor onderzoek naar de huisarts gegaan en ik werd doorgestuurd naar het ziekenhuis.
Ik moest van de dokter beginnen met het slikken van de pil, hierdoor kwam ik zo'n 20 kilo aan en van een meid met een normale lichaamsbouw veranderde ik en een dikkig persoon. De pil daarin tegen zorgde er wel voor dat mijn haargroei niet verder ontwikkelde.
Tot mijn 18de ben ik elke 3 maanden naar het ziekenhuis geweest voor controle van mijn lichamelijke ontwikkelingen. IK werd op van alles onderzocht, of ik wel de vrouwelijke geslachtsorganen bezat, ik werd getest op suikerziekte en nog van alles meer. Ik kreeg een echo, daar was weinig op te zien. Maar de artsen hadden een vermoeden dat ik PCOS zou hebben. Door dat ik een inwendige echo op15jarige leeftijd weigerde konden ze dit niet met zekerheid zeggen. Ik was veranderd in een onzeker persoon en dat is nu pas weer aan het veranderen. Op 16jarige leeftijd kreeg ik ook door mijn lijf meer moeite om anderen deelgenoot te laten maken van mijn lichaam, ik begon te twijfelen over mijn geaardheid. Daar al die tijd niks mee gedaan door onzekerheid. Vriendjes had ik wel maar durfde me nooit echt te geven, uit schaamte voor mijn lichaam en omdat ik stiekem wist dat ik eigenlijk niet van de vriendjes was. Op mijn 23ste kwam ik uit voor mijn geaarheid en ik werd hier ook wat zekerder door. Ik was nog steeds onzeker over mijn lijf, maar ik slikte de pil niet meer omdat ik zoiets had van ik hoef die zooi niet. Hierdoor werd mijn haargroei weer wat erger. Doordat ik mentaal beter in mijn vel zat en ik wilde weten hoe het nu eigenlijk lichamelijk zat met mij, heb ik de stap genomen om terug te gaan naar de huisarts voor een gesprek. Ik werd doorgestuurd naar het ziekenhuis en daar werd na 1 gesprek en zonder onderzoek geconstateerd dat ik idd PCOS heb, voor hem was dit zo duidelijk als wat.
PCOS= Polycysteus ovarium syndroom. Dit is een afwijking in de hormonen. Het houdt in dat er cystes zitten in de eierstokken. Deze zorgen ervoor dat de eisprong niet normaal gaat. In mijn geval en zonder de pil word ik maximaal 4 keer per jaar ongesteld. Ook heb ik dus veel last van ongewenst haargroei en is de kans dat ik kinderen kan krijgen vrijwel uitgesloten. Ook veel vrouwen met PCOS lijden aan overgewicht en lopen de kans op afwijkingen aan hart en bloedvaten.
De arts vertelde dat er aan PCOS niks te doen en is en het niet nodig is om onder behandeling te blijven. Ik moest maar terug komen op het moment ik kinderen zou willen. Hij zei dat het een vervelende aandoening is waar je bot gezegd maar moet leren leven.
Dat leren leven ben ik nog steeds mee bezig. Ik heb mezelf als karakter en mijn lichaam als 1 gezien. Nu kan ik het steeds vaker losser zien. Met mijn karakter is niks mis en mijn lichaam, ja dat is de mooiste niet maar het zit nu eenmaal aan mij vast. Ik kan voor mezelf mijn lichaam steeds beter accepteren, maar heb nog wel veel moeite om anderen deel genoot van mijn lichaam te laten maken, voornamelijk uit angst om voor mijn lichaam afgewezen te worden. Mijn lichamelijke 'afwijking' zorgt meer voor mentale 'problemen' als lichamelijke problemen. Door mijn lichamelijke aandoening, heb ik ook lang getwijfeld of ik wel vrouw wilde zijn en of ik misschien geboren ben in het verkeerde lichaam.
Ik voel me vaak nu soms ook nog geen vrouw. Ik ervaar mijn lichaam als iets waarmee ik moet leren omgaan, maar echt houden van mijn lichaam, nee dat zou ik nooit kunnen. Houden van mezelf om wie ik ben des te meer en ben ik heel hard aan het werken. En mijn onzekerheden, die zal ik altijd houden, maar ik word er niet minder om en ik blijf wie ik ben.
Ik ben Babs, een leuke lieve aardige meid. Die er een beetje anders uitziet en als je dat niet kunt accepteren dan ga je maar andere vrienden zoeken. Ik lig er niet meer wakker van!