Teun schreef:
ik ben het eigenlijk gewoon eens met wat je schrijft, al schaar ik me persoonlijk niet onder de 'wij' die je noemt. Ik vind dat je daarmee te makkelijk een generalisatie maakt. Wie zijn 'we' in dit geval?
Je hebt gelijk teun ik mag niet generaliseren, wat ik wilde aangeven was de meerderheid. Ik denk alhoewel ik dat natuurlijk mis kan hebben dat de meerderheid zich hier nog "onbewust" door laat beinvloeden.
Citeer:
mijn ervaring is dat je met aandacht juist kunt helen. Hoe kun je namelijk iets helen als je het niet in de eeste plaats aandacht geeft?
Ik denk dat we naast elkaar heen praten. Je hebt gelijk dat je met de juiste "positieve" aandacht je negativiteit kan helen.
Wat ik bedoelde was dat we het negatieve gaan versterken door het aandacht te geven. Bv. Heb je het al gehoord van Wilders. Of van die aanslag. Ik bedoel op zo'n manier aandacht geven.
Met zelfonderzoek benader je het postief en dat is natuurlijk alleen maar goed.
Citeer:
Dat we in de kern al 'heel' zijn zou ik niet willen ontkennen. Dat idee heb ik namelijk ook. Echter, we zijn het vergeten. En dus moeten we die vergissing ongedaan maken. Dat doe ik door zelfonderzoek. Door kijken naar mijn negatieve gevoelens en gedachten, zodat ik ze kan vergeven en loslaten. Zo kom ik steeds weer een stukje dichter bij die kern. En de meeste dingen leer ik van de zwaarste confrontaties met mezelf, en die zou je negatief kunnen noemen, omdat je met positieve gedachten en gebeurtenissen geen confrontatie aan hoeft te gaan. Ze zijn al goed. (net zoals de negatieve overigens, dat moet je je wel beseffen.).
Je hebt helemaal gelijk Teun! Ik doe ook op deze manier zelfonderzoek.
Citeer:
ik zou het eens lekker dichter bij jezelf houden in plaats van het op deze manier te externaliseren en projecteren.
Soms helpt het om extremen te benoemen, maar het leidt in dit geval af van de kern en was niet nodig voor de discussie.
Je hebt weer gelijk
Hoe gaat het met je ego?
Citeer:
ik zou niet weten of ik dat als stom zou moeten beoordelen. Blijkbaar als je iemand verrot scheld en kleineerd heeft iets je getriggerd tot die reactie. Het lijkt me dan waardevoller om bij jezelf te gaan kijken waar dat vandaan komt, zodat je die trigger eventueel op kan lossen en een harmonischer persoon kan worden, dan om je gedrag als stom te beoordelen (dat is namelijk net zo goed negatief
)
Stom is inderdaad negatief. Toen ik dit stuk schreef voelde ik een gevoel van boosheid omdat ik soms de kortzichtigheid van mensen niet in het licht kan plaatsen. En dat is negativiteit klopt. Uiteindelijk moet je zelfs de meest erge reacties van mensen zien in het licht van liefde. Zover ben ik nog niet.. Leermomentje.
Citeer:
ik bestrijd dat mijn gedachten uit het oude denken komen, omdat ik ook niet op deze manier ben opgevoed. En ik vind het opvallend dat je dat oordeel over mij velt, aangezien ik niet zo goed snap waar dat op gebaseerd is. Als je mijn antwoorden goed leest dan zou het duidelijk moeten dat jouw oordeel over mij niet klopt. Daarbij komt dat ik niet geloof in zonde. Je bent al 'god' en goed zoals je bent. Accepteer jezelf, in alle facetten. En dan kun je gaan kijken of je ergens aan wilt gaan werken. Als dat al geen positieve boodschap is dan weet ik het ook niet
Ik wilde niet oordelen over je wat ik wilde zeggen is ook al ben je niet opgevoed op een christelijke manier. Onze "algemene" calvanistische manier van denken van onze rechtstaat is gebasseerd op dit principe. Het is dus niet zo dat ik gezegd heb: Jij bent christelijk en jij denkt zo. Nee het zijn de rode draden die onzichtbaar door ons heen lopen. Jouw ouders zijn wellicht wel zo opgevoed en zij hebben al een stukje verlicht. Mijn ouders hebben mij ook niet christelijk opgevoed en ik geloof ook niet in de zonde. Maar dat wil niet zeggen dat het geen invloed op je heeft gehad. Je schrijft zelf dat je nog vaak worstelt en confrontaties met jezelf moeten aangaan. Waar komen die vandaan? En interessanter nog wat is de meest diepliggende oorzaak daarachter.
Ik heb vroeger geleerd om mij altijd aan te passen voor de buitenwereld. Dat staat in geen enkele bijbel, maar komt wellicht wel voort uit de gedachte dat er altijd iets hogers is (een duivel of god, kerk.) waar je, je voorbeeldig voor moet gedragen.
Er komt dus veel angst uit het oude denken.
[/quote]
Citeer:
overigens is het niet zo dat ik de kern van je initiele verhaal niet ondersteun: dat er veel negativiteit om ons heen is in de media en op straat dat zie ik ook, en dat zien denk ik heel veel mensen. En dat aandacht voor het positieve een goed idee is ondersteun ik ook. Dat dit zodra het door de massa word geimplementeerd tot een kettingeffect van positiveit kan leiden, daarin wil ik ook wel meegaan. Dat we ons eigen 2012 creeren staat buiten kijf. Je maakt echter ook in je vorige tekst een aantal nuances waar ik het dan toch niet mee eens ben.
vandaar mijn toelichting
Ik denk dat we op grote lijnen het inderdaad met elkaar eens zijn. Sterker nog ik denk dat we het helemaal met elkaar eens zijn, maar dat mijn woordengebruik niet altijd even tactisch en even duidelijk is beschreven. Er zat een lading van emotie onder wat mijn stukje is en die heb jij er haarfijn uitgefilterd. Thanks want daar kan ik wat mee!
Veel postieve groeten terug!!
Gert-Jan (miracle)