Y4nnick schreef:
Ik vind mediteren heel moeilijk. Ik heb al van alles geprobeerd, maar er blijven steeds allemaal 'lawaaierige' gedachten binnenkomen. En daar word ik dan juist heel nerveus van. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Is het waar dat je er veel energie van krijgt als je het goed doet?
Je hoeft niet gedachtenloos te zijn tijdens het mediteren.
Als er een gedachte opkomt accepteer dat hij er is, laat hem er gewoon zijn. Als je geconstateerd hebt dat de gedachte er is dan ga je terug naar het object waarop je je concentreert en laat je de gedachten los, doe er niets meer mee
maar druk hem ook niet weg. Als de gedachte terug komt accepteer je dat opnieuw zonder te oordelen en ga je weer terug naar je object. Als de gedachte dan nog eens opkomt accepteer je dat opnieuw zonder te oordelen en ga je weer terug naar je object. En dat doe je tijdens je hele meditatie.
Op het moment dat je van de gedachten af wilt komen ipv de gedachte gewoon te accepteren wordt de gedachte het object waarop je je concentreert ipv het object wat je zelf gekozen had. Dus accepteren en loslaten maar niet wegdrukken. Als de gedachte de hele meditatie terug blijft komen. Nou prima, dan is daar niets mis mee.
Daarnaast is het makkelijk om te weten dat jij niet je gedachten en/of emoties bent. Je kunt je emoties en gedachten "op een afstandje bekijken" zonder dat je er echt door geraakt wordt. Dan nog steeds moet je de gedachten/emoties gewoon laten bestaan en dan kun je ze vanaf "een afstandje" veel makkelijker los laten om weer te concentreren op het gekozen object.