Ik vraag mezelf ook weleens af wat me het al het vee moeten doen als de veehouderij verdwijnt.
Ergens denk ik dan van het is nog zo ver in de toekomst dat speculatie weinig zin heeft, aan de andere kant als je eenmaal een plan hebt is het makkelijker iets te verwezenlijken.
Wat mij betreft zou kunnen gebeuren is dat we eerst beginnen met het afbouwen van het aantal dieren in de veehouderij door steeds minder dieren te fokken, dit betekent natuurlijk wel dat de wereldbevolking steeds minder vlees moet gaan eten.
Maar zoals Ervin Laszlo in "Het Chaospunt" schrijft, is het niet mogelijk dat de hele wereld de westerse maatstaven betreffende vleesconsumptie kan navolgen.
Als bijv. China met haar meer dan 1,3 miljard inwoners, per persoon hetzelfde gemiddelde aan vleesconsumptie zou consumeren als de gemiddelde Amerikaan, dan zouden we alleen al 2 extra planeten ter grootte van de aarde nodig hebben om het plantaardig voedsel te kunnen produceren enkel bestemd als veevoer.
Het is dus met andere woorden een kwestie van tijd, dat de mens met de neus op de feiten wordt gedrukt omtrent de schadelijkheid van zijn gedrag en dus ook nadrukkelijk betreffende vleesconsumptie.
Dit zal dan zeer waarschijnlijk leiden tot steeds grotere groepen van mensen die stoppen of minstens minderen met vleesconsumptie.
Dat zou ons de kans geven om dus steeds minder dieren te fokken en geleidelijk om te schakelen naar geheel plantaardige agricultuur.
Wanneer een ieder uiteindelijk heeft ingezien hoe onethisch het slachten van dieren voor menselijke consumptie wel niet is, dan kunnen we de meeste dieren gewoon verzorgen tot hun dood en een x aantal dieren onderbrengen in natuurreservaten.
Dit is natuurlijk maar een ruwe schets van hoe het zou kunnen gaan, en ik denk dat hoe dichter we bij dit moment we zullen komen des te beter de oplossingen hiervoor zullen zijn
.