Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 23-11-2024, 17:19:32

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: The_Key
BerichtGeplaatst: 03-10-2009, 16:06:07 
Groentje
Groentje

Hoi,

Ik kom hier even rondkijken. Ik ben The_Key, een 17 jarige jongen met al veel kennis op het gebied van Occult/Spiritueel.
Ik hoop met kennis hier te kunnen delen, en ook meer kennis op te doen in mijn verblijf.

:)

Berichtenonderwerp: Re: The_Key
BerichtGeplaatst: 03-10-2009, 17:11:23 
Groentje
Groentje

The Key staat natuurlijk voor De Sleutel. Dat woord zal voor iedereen wel iets anders kunnen betekenen. Gewoon een woord om over na te denken.
Een van de vele namen die ik al gehad heb. Net als een van mijn leraren die ik op het pad van het occult gehad heb, verander ik van schuilnaam na elke periode die ik voor mezelf afsluit.

Ik heb al veel kennis opgedaan in het Occult.
Ik ben een tijdje een hermetist geweest, maar tot de conclusie gekomen mijn eigen weg te volgen. Ik heb een tijdje IIH (Inition Into Hermetics) geprobeerd en heb een aantal interessante topics/pdfs (bijv. The Kybalion) gelezen over het occult.
Ik heb al veel contacten binnen het occult, van over heel de wereld.

Op het moment heb ik een stop in het praktijk gedeelte van mijn pad, omdat ik van mezelf vind niet de discipline te hebben een hoger stadia te behalen. Nadat ik het beter kan inplannen in de dagelijkse routine, pak ik het weer op.

Momenteel ben ik een monotheïst, een idealist en een Old-Age beoefenaar van Occult/Spiritualiteit.

BerichtGeplaatst: 04-10-2009, 15:04:09 
Nimf
Nimf

Welkom hier.

Een vraagje: hoe zie jij de verbinding tussen het occulte en spiritualitiet (zo die er al is?).
En ter verheldering: wat versta jij onder occultisme en onder spiritualiteit?

groet, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl

BerichtGeplaatst: 04-10-2009, 20:01:14 
Groentje
Groentje

Welkom the key!! :)

Ik ben benieuwd naar je reacties/berichten hier. ;-)

Groetjes Kleurenregen

BerichtGeplaatst: 10-10-2009, 11:24:04 
Groentje
Groentje

DT schreef:
Welkom hier.

Een vraagje: hoe zie jij de verbinding tussen het occulte en spiritualitiet (zo die er al is?).
En ter verheldering: wat versta jij onder occultisme en onder spiritualiteit?

groet, DT/Nico

Occulte als een deel van het algemene Spiritualiteit.
Spiritualiteit is gewoon voor mij een verzamelpunt van alles wat men paranormaal zou kunnen vinden.

Occultisme = voor mij 2delig, het oude Occultisme en het nieuwe Occultisme. Het oude is voor mij alles verkrijgen door middel van wil, discipline en wijsheid. Het nieuwe zoekt meer harmonie in de natuur, en buiten wil, discipline en wijsheid, gebruikt het nieuwe ook bepaalde tools/kruiden/stenen/enz.
Daarbij zijn beide namen, Old-Age en New-Age, allebei een verzamelnaam voor verschillende paranormale stromingen.

Oh ik hoop dat ik geen fouten hierin heb staan..

BerichtGeplaatst: 10-10-2009, 12:24:33 
Nimf
Nimf

Nou ja, "fouten"...
Het is gewoon JOUW interpretatie.

Wel lijkt het me goed even iets recht te zetten: Spiritualiteit en paranormaal hebben weinig met elkaar te maken en zijn ook volkomen VERSCHILLENDE zaken.
Zoals ik vaker heb aangegeven: je kunt prima spiritueel zijn zonder paranormaal te zijn en prima paranormaal zijn zonder spiritueel te zijn. Dat deze paranormaal begaafden soms wel een spirituele leefstijl volgen staat daar los van en spiritueel zijn leidt ook niet zo maar tot paranormaal.

Uit Wikipedia:
Citeer:
Occultisme is een verzamelbegrip voor verschillende praktijken en rituelen die zijn gebaseerd op veronderstelde esoterische kennis, gericht op de werking en beïnvloeding van transcendente (buitenzintuiglijke, bovennatuurlijke) krachten. Het woord occultisme komt van het Latijn occultus, dat verborgen betekent. Hoewel occulte kennis in oude tijden inderdaad verborgen (geheim) werd gehouden, heeft deze verborgenheid tegenwoordig vooral betrekking op de diepe geestelijke veronderstelde werkelijkheid die niet kan worden begrepen met het materialistisch ingestelde verstandelijke denken, dat ten grondslag ligt aan de moderne natuurwetenschappen.

Het woord occultisme wordt vaak in een bredere context gebruikt. In de theosofie en antroposofie wordt onder occultisme de esoterische wijsbegeerte verstaan. In het dagelijks spraakgebruik wordt occultisme ook wel als synoniem van esoterie gebruikt.

Occultisme heeft dus eerder te maken met paranormaal dan met spiritueel. Onder occultisme vallen ook de wat specifiekere benaderingen als Voodoo en dergelijke.

Een onderscheidt in "Oud Occultisme" en "Nieuw Occultisme" heb ik nog nooit horen maken.
Dat "New-Age" en "Old-Age" (ook al zo'n benaming die ik nog nergens tegen kwam) een verzamelnaam zouden zijn voor paranormale stromingen is volkomen onjuist. New-Age staat voor een levenswijze gebaseerd op het anders/nieuw denken over de natuur, de Aarde, ons doel op deze Aarde, leven in harmonie met de natuur en persoonlijke/autonome vrijheid.

Overigens staat het je redelijk vrij om begrippen te interpreteren zoals jij verkiest. Ik wil je dan ook NIETS voorschrijven. Maar in het belang van een eenduidige communicatie waarbij je niet langs elkaar heen praat omdat je begrippen anders interpreteert, is het wel handig een vaste definitie te gebruiken.

Groet, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 10-10-2009, 16:48:26 
Groentje
Groentje

Bedankt voor deze verheldering. Sommige dingen wist ik niet zeker. En de benamingen heb ik van een van mijn contacten in het occult, maar dat is al weer een tijd geleden. Dus veel heb ik zelf over moeten nadenken. Benamingen geven is altijd moeilijk.

Mag ik vragen wat jij onder Paranormaal verstaat?

BerichtGeplaatst: 10-10-2009, 17:51:38 
Kabouter
Kabouter

Hey The_Key,

Van harte welkom op het forum!
Fijn dat jij erbij bent.
Vriendelijke groetjes,
Karin :wave:

BerichtGeplaatst: 10-10-2009, 17:53:58 
Nimf
Nimf

Hallo The-Key:

Inderdaad: de (juiste) benamingen is altijd lastig.
Ik gebruik daarin zo veel mogelijk de algemeen geaccepteerde benamingen, dat geeft de minste misverstanden.

Citeer:
Mag ik vragen wat jij onder Paranormaal verstaat?
Je stelt een lastige vraag :mrgreen:
Para-normaal staat voor niet-normaal in de betekenis van "niet de normale zintuigen". Kortom: alles dat (zeg voor het gemak maar) je hersenen bereikt/waarnemingen in de breedste zin van het woord, die NIET via de reguliere/normale zintuigen verlopen, noemen we paranormaal. In een aantal gevallen "weten" we wel dat de reguliere zintuigen er wel een functie in vervullen maar omdat ze NIET de 'bron' van de waarneming zijn, hooguit vertaal- of doorgeefstation, tellen we ze daarin niet mee.

uit Wikipedia:

Citeer:
Paranormaal of paranormaliteit staat voor verschijnselen, waarnemingen, wetenschappen of vermogens die niet wetenschappelijk kunnen worden verklaard[1] (het voorvoegsel para betekent 'naast' of 'voorbij').
Dit vind ik persoonlijk een vreemde benadering omdat ze zou inhouden dat alles dat niet wetenschappelijk verklaard kan worden DUS paranormaal is. Tja ... dan IS er nogal wat paranormaal :mrgreen:

In mijn visie is het dus zo dat als jij beelden ziet zonder je ogen te gebruiken, geluiden hoort zonder je oren te gebruiken (uiteraard met uitzondering van sommige 'stemmen in het hoofd' die een psychiatrische oorzaak hebben), dingen voelt zonder je tast te gebruiken, dingen ruikt zonder je neus te gebruiken of dingen proeft zonder je tong te gebruiken: dan is het paranormaal. Zoals je begrijpt zie ik dan instinct niet als paranormaal maar intuïtie weer wel. :shock: Het blijft lastig en voor discussie vatbaar.

groet, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 10-10-2009, 17:55:01 
Dwerg
Dwerg

Hoi The_Key!

Welkom hier! En veel post en -leesplezier!

Groetjes,
Lavender

BerichtGeplaatst: 10-10-2009, 17:56:57 
Kabouter
Kabouter

DT schreef:

Wel lijkt het me goed even iets recht te zetten: Spiritualiteit en paranormaal hebben weinig met elkaar te maken.
Groet, DT/Nico

Hey dag Nico,

Dat is fijn om te lezen. "Eindelijk" iemand die hierover hetzelfde denkt als mij :D :D :D

Groetjes van Karin :wave:

BerichtGeplaatst: 10-10-2009, 18:01:18 
Dwerg
Dwerg

Kai Gong schreef:
DT schreef:

Wel lijkt het me goed even iets recht te zetten: Spiritualiteit en paranormaal hebben weinig met elkaar te maken.
Groet, DT/Nico

Hey dag Nico,

Dat is fijn om te lezen. "Eindelijk" iemand die hierover hetzelfde denkt als mij :D :D :D

Groetjes van Karin :wave:

:wave: Hier nog iemand die er precies zo over denkt!

BerichtGeplaatst: 11-10-2009, 11:27:25 
Groentje
Groentje

Oke, want ik zelf vind dat paranormaal staat voor de exacte betekenis: Naast-Het-Normale. Dus alles wat momenteel nog niet verklaard kan worden.

Maar ik vind jouw uitleg heel handig! Dankjewel.

BerichtGeplaatst: 11-10-2009, 11:50:27 
Nimf
Nimf

Als je bedenkt dat spiritualiteit prima te verklaren is, dan begrijp je dus ook dat in elke verklaring blijkt dat spiritualiteit en paranormaliteit niets met elkaar te maken hebben :mrgreen:

groet, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 11-10-2009, 19:24:05 
Groentje
Groentje

DT schreef:
Als je bedenkt dat spiritualiteit prima te verklaren is, dan begrijp je dus ook dat in elke verklaring blijkt dat spiritualiteit en paranormaliteit niets met elkaar te maken hebben :mrgreen:

groet, DT/Nico

Nice. Je hebt gelijk.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00