Oke
Nogmaals: ik vind het heel lastig om je tips te geven als ik je nog nooit heb horen zingen omdat ik dan niet kan horen waar je aan zou moeten werken, maar ik ga het proberen.
Om te beginnen is inzingen heel belangrijk! Eigenlijk moet je dat altijd doen voordat je gaat zingen, maar het is het allerbelangrijkste voordat je gaat optreden. Ik doe het zelf bijvoorbeeld niet als ik gewoon voor mijn lol op mijn kamer of onder de douche ga zingen. En hoe zing je in? Ik weet niet of je een piano hebt of zo, maar daar kun je beginnen met bijvoorbeeld een C te pakken. Dan zing je die noot na en ga je vanaf die noot een toonladder omhoog. Dan pak je de D en doe je daar hetzelfde bij, en werk jezelf zo verder omhoog. Of omlaag, je kunt vanaf de C natuurlijk ook naar de B gaan. Er zijn heel veel mogelijkheden en het maakt niet uit hoe je het doet
Inzingen gaat erom dat je je stem opwarmt. Zo heb je een verder bereik en heb je minder de kans dat je je stem stuk maakt
Nou moet je je daar niet gelijk door laten afschrikken, dat je je stem stuk kunt maken zonder inzingen, dat gebeurt namelijk niet zo heel vaak volgens mij. Maar het voelt wel even lekker los als je stem helemaal warm is en dan gaat het zingen een stuk soepeler
Wat ook belangrijk is, is dat je staat als je echt uit volle borst wilt gaan zingen. Rechtop staan, schouders naar achteren, borst naar voren, zo staan zodat je recht en open staat. Dan hebben je longen het meeste ruimte.
Nog iets wat ik je mee kan geven is dat je je buik intrekt bij een hoge noot (ik weet niet of je vanuit je buik zingt?). En het is niet bij de op een na hoogste noot die je gaat zingen, maar echt bij de aller hoogste die je moet kunne halen. Als je je buik intrekt bij een hoge noot zorgt dat voor een soort extra krachtstoot. Die extra kracht zorgt ervoor dat de noot niet schel gaat klinken, of dat je last van je keel krijgt.
En om niet te vergeten: articulatie!
Ik laat het even hier bij
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Succes ermee!