waargebeurd 'modern' verhaaltje van 2 jaar geleden.
Op een dag liep nick door het huis van zijn ouders, hij vraagd of hij een groot feest mag geven voor zijn vrienden.
ik heb toch genoeg geld pap, laten we gewoon spontaan een grooot feest geven, biertap lekkere hapjes, zetten we een grote tent op, zet ik leuke muziek van marco borsato op, en andere vrolijke muziek, dan heeft iedereen weer iets leuks om naar uit te kijken, ze hoevne van mij verder niets te betalen hoor het gaat erom dat we gewoon een leuk feestje geven, en iedereen een leuke tijd heeft! Zijn vader zecht: (1)Nick wat denk je dat dat kost!! (2)jij denkt veel te makkelijk over geld, (3)je gaat ermee om alsof het niets is. (4)En wat denk je wat een werk daar in gaat zitten om dat allemaal te organiseren, (5)de volgende dag moet je al die troep weer opruimen, (6)daar gaat mijn vrije weekend en ik moet de hele week al hard werken.
(7)Nick jij wild veel te veel anderen plezieren, (8)waarom investeer je je geld niet in iets voor jezelf, (9)en begin je te sparen voor je toekomst!
Nick loopt beetje verward en sip weg naar zijn kamer, en denkt mensen snappen er helemaal niets van, waarom krijg ik iedere keer de volle laag als ik een liefdevol gebaar heb, of een goed idee heb.
hij laat het er niet bij zitten en loopt weer naar benede en gaat de confrontatie aan en zegt:
(1)liefde kost niets pap, (2)geld kun je met liefde uitgeven, (3)en een liefdevol gebaar is alles behalve niets.
(4)en het is toch hardstikke leuk om een tent met je zoon op te zetten achter, en samen lekker biertappie te halen, nodig je wat famillie uit en ik betaal alles het kost je helemaal niets! (5)En je hebt een onwijs leuk feestje om de volgende dag en op je werk nog aan terug te denken en van na te genieten. (6) bovendien voel je je enorm vrij wanneer dingen leuk zijn. gezelligheid kent geen tijd(7)Ik wil niet te veel anderen plezieren hoor, dat zou ten koste van me eigen geluk gaan, hoor er wel zelf achter te staan. (8)Ik investeer in mezelf EN anderen, want een feestje alleen is niet leuk, want dan kan ik het geluk niet delen, en dan ontstaat er eenzaamheid. (9)En ik wil niet te veel aan de toekomst denken pap, als ik nu niet geniet van de dingen die ik zou kunnen doen, en me geld op de bank zet, en volgende week word doodgereden, dan ben ik sparend voor een stukje geluk in de toekomst doodgegaan.
zoals je ziet, word alles MET liefde gedaan, en zag mijn vader nergens liefde in...
het is niet letterlijk zo gegaan, maar ongeveer wel in die context....
3 weken daarop hadden we een geweldig feest thuis, waar mensen nu 2 jaar later nog over spreken
....
het idee kwam na een 'verlichting'... een moment dat ik in 1 keer bewust werd van waarom ik me leven leef zoals ik het leef.
en me realiseerde waarom ik me altijd goed voelde, omdat ik altijd al had geweten hoe het leven in liefde en overvloed te leven.
mijn vader is verder geen spat veranderd, en die woorden waren niet helemaal tot hem doorgedrongen, maar ze werkte voor dat moment...
wat ik dagelijks zie is het denken vanuit schaarste, het niet in overvloed willen leven, het niets willen aannemen of geven.
de kwaliteit van het leven van die mensen is niet echt hoog(dr zit weinig leven in, beweging in), ze zijn erg lui, worden al moe bij de gedachte, en hun moleculen bewegen als ijs, op een laag trillings getal
er is weinig energie dat door hun leven stroomd.
omdat mensen niets met liefde doen, maar alles met tegenzin!, ze wijzen de liefde af.... gebrek aan creativ-iteit, in-zicht, ooo ja en hun 'kostbare VRIJE tijd gaat verloren'' ? hmmm... hoe zij hij dat ook alweer...
iets met tegenzin doen, is altijd zonde van je tijd...
hoeveel smoesjes waren er verzonnen... om de liefde te ontlopen? en verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen geluksgevoel?
hmm en sommige dames... zeggen wel eens dat ik ze laat smelten?
zie je de eenheid... die je de eenvoud... ook in de taal... zie je de diepgang... in de tekst..
en welke volle 'laag' kreeg ik ? een laagje beperking? een hokje om me heen?... alsof je gevangen gezet word....
ze zitten gevangen in de greep van materie, en kunnen de liefde, en kunnen de diepgang en waarde in dingen moeilijk zien.
liefde en vrijheid en vreugdevolle gevoelens ontstaan, bij het smelten van de uiterlijke schijn, de materie, en liefde brengt mensen bij elkaar, en je dichter bij jezelf...
als er nooit meer een morgen zou zijn,
en de zon viel in slaap met de maan.
heb je enig idee wat dat met je zou doen,
als je nog maar een dag zou bestaan.
zou je hart zich weer vullen met vuur,
van de eeuwige schaamte bevreid.
keek je niet meer benauwd naar de klok aan de muur,
kwam je los uit de greep van de tijd.
zouden zorgen niet langer je leven bepalen,
en had je voor angst geen ontzach.
was je held of heldin van je eigen verhalen,
al was dat dan maar voor 1 dag.
zou de toekomst niet langer je denken beheersen,
en leefde je voor het moment.
met een luisterend oor voor het kind in jezelf,
zou je eindelijk weer zijn wie je bent.
we verbannen de dromen naar morgen en later,
maar doet jet je stiekem geen pijn
dat je dan pas zou doen wat je altijd al wou,
als er nooit meer een morgen zou zijn......