Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 23-11-2024, 22:21:14

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18-07-2008, 04:38:36 
Kabouter
Kabouter

Op een dag gingen vader en zijn zoon op reis. Vader gaf er zelf de voorkeur aan te lopen en zette zijn zoon op de rug van de ezel. Zo gingen zij op weg tot zij een paar mensen tegenkwamen die zeiden: Zie daar de wereld op zijn kop. De jeugd heeft geen respect meer voor de ouderdom. Die gezonde jongen rijdt op een ezel, terwijl zijn arme, vermoeide vader nauwelijks vooruit komt.

Toen de jongen dit hoorde stond hem het schaamrood op de kaken. Hij stapte af en stond erop dat zijn vader verder zou rijden. Zo liepen ze voort, vader op de ezel en de jongen te voet. Even later kwamen ze weer mensen tegen die zeiden: Moet je dat zien! Wat een ontaarde vader, die zelf lekker op de ezel zit en zijn kind laat lopen.

Na dit verwijt draaide de vader zich naar zijn zoon en zei: Kom, dan zullen we samen op de ezel rijden. Zo vervolgden ze hun weg, tot zij mensen tegenkwamen die zeiden: Kijk, dat arme beest! Zijn rug zakt door onder het gewicht van hen beiden, wat een dierenbeulen!

Daarop zei Vader tot zijn zoon: Laten we afstappen. Het is beter dat we allebei te voet gaan, dan kan niemand ons nog verwijten maken. Zo liepen ze verder achter hun ezel. Tot een stel voorbijgangers wederom commentaar leverde: Zie wat voor dwazen er op de wereld zijn. Ze lopen in de brandende zon en geen van beiden denkt eraan op de ezel te gaan zitten.

Vader draaide zich om naar zijn zoon en zei: Je hebt het gezien, mijn zoon. Hoe je je ook gedraagt, op en aanmerkingen zullen er altijd zijn in overvloed. Volg daarom altijd wat je eigen hart je ingeeft.

:hart:

Laatst gewijzigd door Kai Gong op 10-03-2011, 00:25:26, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 18-07-2008, 09:36:05 
Feniks
Feniks

:wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave:

jeeeeeeeeeeh wat een mooi verhaal

/me juigt luid!!!
ik houd van dat soort llevens-les verhalen.. ken er ook een over een tibetaanse monnik die zijn leven lang vrolijk was. als ik tijd heb post ik hem

:)

Douglas Adams

BerichtGeplaatst: 18-07-2008, 13:27:06 
Feniks
Feniks

oke komt-ie

Een oude monnik lag op een dag op zijn sterfbed, zijn leerlingen waren rond hem verzameld en zij waren allen zeer verdrietig om het naderende einde van het leven van hun leermeester. Toch had de oude monnik een brede glimlach op zijn gezicht.

De leerlingen vroegen aan hem "meester, u heeft altijd gelachen, zolang wij u kennen hebben wij nooit een frons op uw gelaat gezien. Zelfs in de naarste tijden, de grootste tegenslagen, de zwaarste honger, blijft u lachen. Hoe kan het zijn dat u zelfs nu, op het triestste moment van ons leven een glimlach op uw gezicht heeft?"

de oude man keek zijn leerlingen aan en vertelde hen het volgende. "ik ben lange tijd van dezelfde emotionele gesteldheid geweest als jullie, mijn leerlingen. meegesleept door de emoties van het moment, moe en ontevreden aan het eind van de dag. Eens op een hele vroege ochtend, nog voor ik mijn bed verliet, stelde ik mijzelf de vraag: 'wat wordt het vandaag oude man? wil je vandaag een blij gevoel hebben of wil je kwaad en verdrietig zijn?' ik besloot die dag vrolijk te zijn. Sindsdien stel ik mijzelf iedere ochtend dezelfde vraag; blij of verdrietig, nog nooit is mijn antwoord veranderd."

zijn leerlingen stonden aan zijn bed toen hij zijn ogen sloot. zij hadden de laatste woorden van hun leermeester in hun harten opgenomen.

Douglas Adams

BerichtGeplaatst: 18-07-2008, 14:41:55 
Kabouter
Kabouter

Wat een prachtig verhaal Truitje. Kende het nog niet. Leuk dat je het even opzocht. Dank je wel meisje! :ahh:

BerichtGeplaatst: 02-03-2011, 02:15:46 
Feniks
Feniks

Oud topic, nieuw verhaal.

Andere 'spiritueel meester' wandelt in de ochtend door de tuin van zijn klooster en ziet een dauwdruppel op een blad. De man geniet van de schoonheid en roept zijn leerlingen om te kunnen ervaren wat hij heeft ervaren.

De leerlingen staan in een kring om de druppel. De een zegt op een gegeven moment met gevoelde emotie: "wat een prachtige druppel, zie hoe blauw hij is, gelijk de hemel"
De volgende leerling reageert verbaast en roept: "de druppel is niet blauw! hij is groen, gelijk het gras onder onze voeten"
Een derde leerling reageert verontwaardigd: "Nonsens! De druppel is rood als het vuur in onze haarden!"

De leerlingen kibbelen onder elkaar tot de meester hen onderbreekt.
Hij vraagt hen een stap opzij te doen en op de plek van de volgende leerling te gaan staan.

De leerlingen zien dat de kleur van de druppel veranderd is.

Douglas Adams

BerichtGeplaatst: 08-03-2011, 13:46:53 
Dwerg
Dwerg

waargebeurd 'modern' verhaaltje van 2 jaar geleden.

Op een dag liep nick door het huis van zijn ouders, hij vraagd of hij een groot feest mag geven voor zijn vrienden.
ik heb toch genoeg geld pap, laten we gewoon spontaan een grooot feest geven, biertap lekkere hapjes, zetten we een grote tent op, zet ik leuke muziek van marco borsato op, en andere vrolijke muziek, dan heeft iedereen weer iets leuks om naar uit te kijken, ze hoevne van mij verder niets te betalen hoor het gaat erom dat we gewoon een leuk feestje geven, en iedereen een leuke tijd heeft! Zijn vader zecht: (1)Nick wat denk je dat dat kost!! (2)jij denkt veel te makkelijk over geld, (3)je gaat ermee om alsof het niets is. (4)En wat denk je wat een werk daar in gaat zitten om dat allemaal te organiseren, (5)de volgende dag moet je al die troep weer opruimen, (6)daar gaat mijn vrije weekend en ik moet de hele week al hard werken.
(7)Nick jij wild veel te veel anderen plezieren, (8)waarom investeer je je geld niet in iets voor jezelf, (9)en begin je te sparen voor je toekomst!

Nick loopt beetje verward en sip weg naar zijn kamer, en denkt mensen snappen er helemaal niets van, waarom krijg ik iedere keer de volle laag als ik een liefdevol gebaar heb, of een goed idee heb.
hij laat het er niet bij zitten en loopt weer naar benede en gaat de confrontatie aan en zegt:
(1)liefde kost niets pap, (2)geld kun je met liefde uitgeven, (3)en een liefdevol gebaar is alles behalve niets.
(4)en het is toch hardstikke leuk om een tent met je zoon op te zetten achter, en samen lekker biertappie te halen, nodig je wat famillie uit en ik betaal alles het kost je helemaal niets! (5)En je hebt een onwijs leuk feestje om de volgende dag en op je werk nog aan terug te denken en van na te genieten. (6) bovendien voel je je enorm vrij wanneer dingen leuk zijn. gezelligheid kent geen tijd(7)Ik wil niet te veel anderen plezieren hoor, dat zou ten koste van me eigen geluk gaan, hoor er wel zelf achter te staan. (8)Ik investeer in mezelf EN anderen, want een feestje alleen is niet leuk, want dan kan ik het geluk niet delen, en dan ontstaat er eenzaamheid. (9)En ik wil niet te veel aan de toekomst denken pap, als ik nu niet geniet van de dingen die ik zou kunnen doen, en me geld op de bank zet, en volgende week word doodgereden, dan ben ik sparend voor een stukje geluk in de toekomst doodgegaan.

zoals je ziet, word alles MET liefde gedaan, en zag mijn vader nergens liefde in...

het is niet letterlijk zo gegaan, maar ongeveer wel in die context....

3 weken daarop hadden we een geweldig feest thuis, waar mensen nu 2 jaar later nog over spreken :)....
het idee kwam na een 'verlichting'... een moment dat ik in 1 keer bewust werd van waarom ik me leven leef zoals ik het leef.
en me realiseerde waarom ik me altijd goed voelde, omdat ik altijd al had geweten hoe het leven in liefde en overvloed te leven.

mijn vader is verder geen spat veranderd, en die woorden waren niet helemaal tot hem doorgedrongen, maar ze werkte voor dat moment...
wat ik dagelijks zie is het denken vanuit schaarste, het niet in overvloed willen leven, het niets willen aannemen of geven.
de kwaliteit van het leven van die mensen is niet echt hoog(dr zit weinig leven in, beweging in), ze zijn erg lui, worden al moe bij de gedachte, en hun moleculen bewegen als ijs, op een laag trillings getal :) er is weinig energie dat door hun leven stroomd. ;) omdat mensen niets met liefde doen, maar alles met tegenzin!, ze wijzen de liefde af.... gebrek aan creativ-iteit, in-zicht, ooo ja en hun 'kostbare VRIJE tijd gaat verloren'' ? hmmm... hoe zij hij dat ook alweer... ;) iets met tegenzin doen, is altijd zonde van je tijd...

hoeveel smoesjes waren er verzonnen... om de liefde te ontlopen? en verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen geluksgevoel?

hmm en sommige dames... zeggen wel eens dat ik ze laat smelten? :oops: zie je de eenheid... die je de eenvoud... ook in de taal... zie je de diepgang... in de tekst..

en welke volle 'laag' kreeg ik ? een laagje beperking? een hokje om me heen?... alsof je gevangen gezet word....

ze zitten gevangen in de greep van materie, en kunnen de liefde, en kunnen de diepgang en waarde in dingen moeilijk zien.

liefde en vrijheid en vreugdevolle gevoelens ontstaan, bij het smelten van de uiterlijke schijn, de materie, en liefde brengt mensen bij elkaar, en je dichter bij jezelf...

als er nooit meer een morgen zou zijn,
en de zon viel in slaap met de maan.
heb je enig idee wat dat met je zou doen,
als je nog maar een dag zou bestaan.

zou je hart zich weer vullen met vuur,
van de eeuwige schaamte bevreid.
keek je niet meer benauwd naar de klok aan de muur,
kwam je los uit de greep van de tijd.

zouden zorgen niet langer je leven bepalen,
en had je voor angst geen ontzach.
was je held of heldin van je eigen verhalen,
al was dat dan maar voor 1 dag.

zou de toekomst niet langer je denken beheersen,
en leefde je voor het moment.
met een luisterend oor voor het kind in jezelf,
zou je eindelijk weer zijn wie je bent.

we verbannen de dromen naar morgen en later,
maar doet jet je stiekem geen pijn

dat je dan pas zou doen wat je altijd al wou,
als er nooit meer een morgen zou zijn......

Laatst gewijzigd door Nickid op 08-03-2011, 14:28:19, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 08-03-2011, 14:25:04 
Gids
Gids

Dat is een mooi verhaal Nick ^^

Fully the truth

BerichtGeplaatst: 09-03-2011, 22:21:15 
Groentje
Groentje

Wow Nick, wat heb je dat mooi geschreven. Heel inspirerend. Handelen vanuit de liefde..

BerichtGeplaatst: 21-03-2011, 19:41:52 
Dwerg
Dwerg

het gaat erom dat de essentie en de inzichten in het stukje tekst gezien, begrepen en erkent worden.
dan is het doel van het stukje tekst berijkt :hart: tgaat er niet om dat het mooi geschreven is dat is niet mijn intentie, mijn intenties zijn 'eye openers' in elk stukje tekst dat ik schrijf... de kunst is het grotere geheel en de diepgang er in te voelen, om zo tot een groter inzicht te komen.

knuff :ahh:

BerichtGeplaatst: 31-03-2011, 10:16:27 
Groentje
Groentje

Citeer:
het gaat erom dat de essentie en de inzichten in het stukje tekst gezien, begrepen en erkent worden.
dan is het doel van het stukje tekst berijkt

Ik vind dat dat je zeker gelukt is.
(bij mij wel)

BerichtGeplaatst: 12-06-2011, 20:28:15 
Kabouter
Kabouter

Heel mooi...
Dankjewel voor het delen.
Zo simpel en zo leervol!

liefs

BerichtGeplaatst: 28-07-2011, 14:30:45 
Dwerg