Hallo Nico,
Mijn vraag was algemeen omdat ik benieuwd was naar ervaringen van andere mensen, en niet in eerste instantie om over mijzelf te vertellen.
Ik zal hieronder wel antwoord geven op enkele van je vragen.
Nog steeds hoop ik dat er mensen met rugklachten, hun ervaringen willen delen met me!
Ik heb dagelijkse klachten in nek en schouder, varierend van stijfheid bij het opstaan tot het zo vast zit en pijnlijk is bij het draaien van mijn hoofd dat ik bang ben dat 'het erin schiet'. En met 'het' bedoel ik spit. De dokter heeft 3 jaar geleden eenmaal spit vastgesteld in mijn nek.
Deze klachten komen voor mijn gevoel vooral voort uit dagelijkse stress die ik dus regelmatig niet goed kan loslaten.
Soms merk ik ook pijn als ik in iemands buurt ben die bijvoorbeeld boos is. Dan kan ik dat persoonlijk opnemen, maar de situatie dan niet in andere banen leiden waardoor mijn nek direct weer vastzit.
Een andere pijn is in mijn lage onderrug. Van deze ben ik me 4 jaar geleden bewust geworden. De pijn zit erg diep en is anders dan mijn nek. Mijn nek is meer stekend en mijn onderrug diep drukkend en zeurend.
Die pijn leg ik altijd uit als weggestopte pijn en het niet willen uiten van boosheid.
Alsof het eerst op mijn nek en schouders gaat zitten, en hoelanger ik daar niets mee doe, het uiteindelijk naar beneden gaat en daar opgeslagen wordt.
Sommige dagen voel ik mijn onderrug meer dan anderen. Er zijn perioden geweest dat ik dagen op bed heb gelegen van de pijn.
Ik ben gekraakt, ik heb massages gehad, heb oefeningen gekregen om mijn rugspieren sterker te maken, en 3 keer bij een haptonome geweest die mij oefeningen heeft gegeven voor savonds als ik in bed lig.
Aankomende maand ga ik naar het ziekenhuis voor foto's om te checken of ik last heb van beenlengteverschil en ze willen Bechterew uit gaan sluiten.
Zoals hierboven omschreven leg ik mijn klachten vooral uit als gevolg van psychische klachten. Stress, onderdrukte emoties.
Sommige perioden lukt het me om heel bewust te zijn van mijn lijf, en lijkt het alsof ik direct kan aanwijzen welke pijn in mijn rug het gevolg is van een voorgaande situatie.
'Pijnvrije' dagen zijn voor mij meestal dagen waarin ik minder last heb en het me eigenlijk niet zo hindert.
Een half jaar geleden heb ik een journey gedaan, volgens een methode van Brandon Bays. Daarin ging ik naar mijn onderbewustzijn, en ging ik op zoek naar een van de oorzaken van de rugpijn in mijn onderrug. Ik kwam uit bij mijn hart, en noemde het hartzeer. Vervolgens zag ik een situatie van vroeger die me erg gekwetst had.
Ik herleefde die situatie en kreeg vervolgens handvaten van een coach, om de situatie te veranderen en vergaf de personen uit die situatie en mijzelf.
Toen ik klaar was met die journey heb ik een dikke week helemaal geen pijnklachten meer gehad.
Dat vond ik tot nu toe een van de fijnste ervaringen die ik heb gehad, omtrent mijn rugklachten.
Zo, bij deze een flinke uitleg over mijzelf.
Nu ben ik wel nieuwsgierig of mensen misschien ook stukken hiervan herkennen en dat willen delen?