Spiritualiteit is het doorbreken van illusionaire 3D-patronen en zo ruimte maken om het ´dieper-weten op zielsniveau´ binnen te laten sijpelen in je dagelijkse gedachten en handelingen.Poeh.. die moet ik denk ik even uitleggen. Maar dat valt niet mee, want ik heb er 1.5 A4 voor nodig…
Spiritualiteit is m.i. het zoeken van een evenwicht tussen materie en geest. Omdat ik nog in het begin van mijn spirituele ontwikkeling zit, is spiritualiteit voor mij op het moment vooral :
Sluiers oplichten Dit is een zoektocht naar mijn eigen waarheid. Onder iedere sluier zit een kunstwerk, een waarheid.
Ik heb lang gezocht naar woorden om niet als conspiracy-freak over te komen
, maar je komt er gewoon niet onderuit dat wij in een systeem (lees: maatschappij) leven waarin wordt geleerd materie boven de geest te stellen en alles wat je niet kan zien af doet als niet-bestaand.
Ik heb geen heldervoelende/ziende gaves en heb best een tijdje rondgelopen met de ‘ik-wil-ook-dergelijke-gaven-voor-bevestiging-dat-er-meer-is’ gedachte. Achteraf zat hier een les voor me in. Ik heb namelijk geleerd dat dat absoluut niets van doen heeft met spiritualiteit. Dat is een van de redenen waarom ik dit topic ben begonnen. Ik las meerdere keren iets in de zin van: ‘Ik ben spiritueel, want ik ben heldervoelend’
M.i. heeft het hebben van een dergelijke gave net zoveel spirituele waarde als het nastreven van EGO-verlangen als de rijkste mens van de wereld worden. Zoals ik al zei is spiritualiteit m.i. het evenwicht tussen die twee uitersten. Maar omdat onze maatschappij uit evenwicht is, dient er eerst van alles geleerd te worden over het niet-zichtbare.
Wanneer je open staat voor het niet-zichtbare maak je ruimte voor het dieper-weten vanuit je geest/ziel. Hiermee bedoel ik dat ik leer niet alles te zien zoals mijn ogen het zien. Niet alles voor waarheid aannemen wat in algemeenheid als waarheid aangenomen wordt. Dan leef je namelijk alleen naar de materie, en is er geen ruimte voor geest. Om er even een metafoor doorheen te gooien:
Op asfalt groeien geen bloemen. Op los zand wel. Om zand te krijgen dien je de structuur van het asfalt kapot te maken, het te vergruizen. Dan maak je ruimte voor de wortels van een bloem.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat spiritualiteit inhoud dat je je structuur van de 3d-wereld loslaat. (zie eerste zin van dit bericht) Durven geloven dat de helft wat je op de basisschool hebt geleerd totale klets is. Durven geloven dat je niet knap hoeft te zijn om fantastisch te zijn, zoals je dat geleerd is. Durven geloven dat een biljet niet meer waarde heeft dan een toiletpapiertje, zoals je dat geleerd is. Durven geloven dat je meer bent dan alleen je lichaam, zoals je dat geleerd is. Als je DAT durft, verbrijzel je de illusionaire structuren en geloofssystemen en maak je van beton weer zand en laat je die bloem die spiritualiteit heet groeien.
Als je dat doet is het alsof je heel je leven in een enorme kartonnen doos hebt geleefd waar aan de buitenkant een bouwlamp op schijnt en één voor één gaatjes in de buitenkant prikt. Er komt steeds meer licht in je doos (lees: er komt steeds meer licht in je werkelijkheid). Doordat er steeds meer licht komt zie je steeds beter in wat voor wereld je eigenlijk leeft.
Ik snap bovenstaande opmerking dat spiritualiteit alles omvattend is. Je leert door spiritualiteit in te zien dat alles ´goddelijk´ is. Je kan dus beter zeggen dat ´God´ allesomvattend is en dat je dat doormiddel van spiritualiteit inziet.
Door gaatjes in die doos te prikken of beton te vergruizen kom je tot mooie inzichten. Bijvoorbeeld dat er een verschil is tussen waarheid en externe wereld. Of dat alles goed is. En alles slecht. Dat het er allemaal niet toe doet. Dat leven leven echt een spel is. Etc Etc.
En dan zijn er nog de mensen die zeggen dat iedereen die spiritueel ´is´ een zwever is. Haha. Daar moet je eens over na denken… Ik schreef dat je spritueel bent als je evenwicht vindt. Een spiritueel iemand snapt juist PRECIES hoe de vork in de steel steekt en handelt daarna. Een materialist is dwangmatig bezig. DAT zijn de zwevers. Die hebben hun voeten echt niet stevig op grond staan. Ze zijn stuurloos en DENKEN dat ze met beide benen op de grond staan. Maar ze weten niet dat die grond niet bestaat
Over and out