Gossie Nico (DT)
Met zo'n onderwerp had ik wel meer reacties verwacht zeg. T is wel even smullen, zo'n onderwerp, en ik las hem nu pas, helaas. Je probeert wel wat uit te lokken hè?
Persoonlijk ben ik het van A tot Z met je eens wat betreft de definiëring en de wetenschappelijke onderbouwing. Sommige dingen, zoals ijs en vuur maken, acht ik onmogelijk voor een mens, maar andere dingen acht ik wel mogelijk. En het beheersen van de wind, en dus het weer, verwijs ik persoonlijk het liefste naar het rijk de fabelen. Misschien dat dit indirect beïnvloed kan worden, maar meer ook niet.
Telekinese boeid mij wel. Ik denk dat het wel mogelijk is, hoewel het veel tijd en oefening vergen zal. Wellicht generaties, maar áls we ons erop toeleggen, is het zeker haalbaar.
Gevallen van ping-pongballetjes en rechtopstaande potloden zijn me bekend, maar daar heb ik persoonlijk sterke vraagtekens bij, omdat het weinig vergt om zoiets te laten bewegen (alleen al de uitademing).
Dat de prehistorische mens zich van telekinese bediende, durf ik niet te stellen. Misschien wel, maar dan zou er sprake zijn van een soort devolutie, i.p.v. evolutie. Dat houdt in, dat we momenteel niets anders aan het doen zijn dan oude talenten weer opgraven en afstoffen. Ik weet het niet precies, maar een innerlijk belletje begint bij die gedachte te rinkelen. Ik denk eerder dat we juist voor het eerst die kant op gaan, en dus gaande weg moeten leren om onze latente potenties te benutten. Persoonlijk is dit evolutie-idee ook de reden waarom ik sciencefiction ook zo'n interessant genre vind. Niet vanwege al die robots, superhelden en ruimteschepen, maar om de onbegrensde mogelijkheden die het omhelst. Het is een veld waarin ideeën over een mogelijke menselijke evolutie kan worden uitgebouwd, wat ik dus ook graag mag doen. Deze interpretatie van sciencefiction is ook gebruikt door de welbekende Frank Herbert, in zijn Duinkronieken.
Omdat alles uiteindelijk uit dezelfde stof ontstaat, namelijk atomen, en uiteindelijk dus gewoon energie, is een wisselwerking tussen het ene deel en het andere deel niet uitgesloten. De draaiingssnelheid van atomen is de oorzaak van verschillende materialen zoals wij die kennen (hardheid, helderheid etc.), maar als er zoiets is als een bewustzijn, wat mogelijk daartussendoor werkt, zou dat bewustzijn opzich de snelheid van zijn atomen kunnen beïnvloeden. Theoretisch gezien lijkt het me mogelijk dat je dus uiteindelijk stof buiten jezelf kunt beïnvloeden.
Wat mij daarbij wel een heel belangrijk punt lijkt, is het volgende. Mochten mensen ooit in staat zijn om de onbewuste krachten te ontplooien, dan zal men denk ik veel meer met de hersenen en dus de geest gaan werken, en minder met het lichaam als zodanig. Ik denk dat we daarmee een soort strijd krijgen met de natuurlijke trekken van het lichaam zelf, en dus in zekere zin het contact ermee verliezen. Als we onze mentale mogelijkheden ten volle willen benutten, is het lichaam daarbij een belemmering denk ik, en zullen we het misschien moeten verlaten, vernietigen of weet ik veel wat. In ieder geval zal het lichaam zich aan de geest moeten aanpassen, zoals de geest zich al millennia aanpast aan het lichaam.
En dat de geest heerst over het lichaam, of kán heersen over het lichaam, wordt onderbouwd door vele filosofiën en verslagen, zoals de zogehete 'Onkwetsbare Profeet', die zichzelf kon laten doorsteken met zwaarden en degens, zonder dat daarbij zijn lichamelijke functies werden verstoord. Hij bloedde niet eens. Daarnaast zijn er nog de buitengewone vermogens die de oosterse vechtmonniken ons laten zien. en het betreft hier niet alleen het kunnen breken van tien bakstenen met de blote hand, maar ook het opwekken van hitte tijdens intense kou en het kunnen versterken van lichamelijk weefsel op de bewuste plekken, zodat het beschermd is tegen steken en porren.
Dat meldingen over al de kinesevormen plaatsvinden, is denk ik ook te wijten aan het feit dat mensen een verlangen koesteren naar datgene wat voorbij de horizon ligt. Afdwaling naar het 'zweverige' acht ik ook wel mogelijk, maar we moeten wel in gedachten houden dat mensen eigenlijk onvoorspelbare wezens zijn. Dus vroeg of laat kan er daadwerkelijk iemand opduiken die een deel van de latente potenties in zijn organisme weet de ontplooien.
Overigens, wat bedoel je met het veel meer voorkomen van het kopiëren van andermans gaves?
Vriendelijke groetjes,
Vyumae