ik loopt stage bij parnassia alwaar ik af en toe behoorlijk heftige shit meemaak. ik heb besloten die dingen opte schrijven, omdat ik gemerkt heb dat dit het makkelijker maakt om het naast me neer te leggen.
terwijl ik een geval beschreef kwam ik op het idee het tot een echt verhaal te vervormen. andere namen, ietsjes geromantiseerd... zo kunnen anderen er misschien ook plezier van beleven.
zie hier dus iets wat weleens hoofdstuk 1 kan zijn van een of ander boek leter haha
Ik leg de telefoon neer. Pfffff. Wat een gedoe. Ik pak mijn agenda en blader daar wat in. Als ik op de juiste datum terecht kom krabbel ik er een naam en datum in. Met koeieletters schrijf ik erboven STAGE. Ik stop mijn agenda weg en pak mijn mobieltje weer op. Ik zoek het nummer van school en druk op het groene hoorntje. Ja hallo met paul, is saskia er? Ow die werkt niet op woensdag? Dan stuur ik haar wel een mailtje. Ja jij ook hoooi! Godverdegodver! Ik typ in:
http://www.hotmail.com.
Ik zal me even voorstellen! Ik ben Paul. Ik ben 22 en volg een opleiding MMZ. Mmz? Ja mmz! Ok ik leg het nog 1 keer uit ,speciaal voor jou. Mmz staat voor Medewerker Maatschappelijk Zorg, en is een mbo opleiding die voorheen bekend stond als SPW (sociaal cultureel werk) ja snap je hem? Mooi dan staan de oortjes weer een beetje omhoog. Ik ben een hele normale jongen met een heel normaal leven. Dat vind ik zelf tenminste. Ik heb normale vrienden en normale hobby’s. zo genoeg over mij, en te weinig over iets anders we gaan verder met het verhaal.
Ik stuur een mailtje naar saskia:
Hoi saskia,
Ik had net lena van parnassia aan de lijn, ze hebben ee stageplaats voor me. (eindelijk) ik heb dinsdag om 2 uur samen met háár een afspraak op hun kantoor in leiden.
Tot maandag op school!
Paul
Zo dat ook weer gedaan. Ik voel me suf leeg en ik verveel me dood. Dit gaat al 2 weken zo! Waarom? Laat me het je uitleggen. Het begon allemaal aan het eind van de éérste. Ik heb toen een half jaar stage gelopen op een school voor kinderen met een verstandelijke beperking. Hartstikke leuk natuurlijk, maar duidelijk niet mijn talent. Aa het eind van de eerste werd er op school druk geregeld om ons de 2e dag van het 2e schooljaar een leuk stageplekkie te geven. Volg je het nog? Ja? Mooi, we gaan verder! Dat zoeken naar een plek gaat best snel en persoonlijk heb ik het idee. Er word geluisterd naar wat ieders persoonlijke wensen en sterke punten zijn en aan de hand daarvan word er een fijn plekje gezocht. alwaar je (als je mazzel hebt) jezelf betaald en anders onbetaald een half jaar in het zweet kan werken. Naast een hoop schoolwerk. Dit ging bij mij alleen net even iets anders. Ik heb mijn voorkeuren uitgesproken bij Saskia, onze stagecoördinator. Zij is aan het zoeken geslagen, en daar begint de ellende. Trots komt Saskia naar me toe met een adres. Ik kijk ernaar en het zegt me niets. Een gesprek met mijn goede vriend google, levert ook niet veel informatie op. Ik loop naar het kantoortje van
Saskia. Ik heb nog geen idee van de ellende die me te wachten staat. Zalig zijn de alwetenden, zullen we maar zeggen. Ik informeer naar mijn stageadres. Saskia wist ook niet uit haar hoofd wat dit precies voor instantie was, maar een van mijn docenten draaiden zich om. De naam die jij noemt zijn eigenlijk 2 verschillende namen van verschillende bedrijven. (o jee!) na nog wat zoek en discussieerwerk krijg ik te horen dat het adres wat mij is toegewezen, een woonvorm is voor verstandelijk gehandicapten. (heel erg o jee) mevrouw Saskia, welk gedeelte van “ABSOLUUT NIET MEER MET GEHANDICAPTEN” heeft u op mijn formuliertje niet goed kunnen lezen? Mevrouw saskia verontschuldigd zich en geeft mij groot gelijk. Ze slaat gelijk weer aan het bellen en verzekerd me een andere stageplaats.
Er gaat een week voorbij waarin ik niets hoor. De laatste schoolweek gaat in, en nog steeds geen woord. Na een aantal keer vragen word het mij duidelijk dat ik redelijk in de panarie zit. Ik vlag af op de laatste dag vóór de zomervakantie zonder ook maar iets te weten. Tijdens mijn vakantie gaat het contact met saskia en iets wat het BPV bureau genoemd word gewoon door via telefoon en email word ik op de hoogte gehouden van vorderingen (of moet ik zeggen stilstand) van de situatie. Er is even hoop als ik een afspraak mag maken bij een woonvorm voor moeilijke jongeren (yess!) ik bel op en krijg een dame aan de lijn die van niets weet. Een halve week later heb ik de goeie te pakken en krijg te hore dat ik pech heb, maar dat ze geen plek hebben voor 2e jaars MBO’ers ze liet het klinken als een vies woord. Ik Saskia, mijn coach en het BPV bureau gebeld, deze elkaar weer gebeld, mailtje hier mailtje daar, o had ik mijn stageplaats maar! In een moment van zwakte stuur ik een mailtje naar Saskia, waarin ik haar uitleg hoe ik er over denk allemaal. Ik krijg een mailtje terug waaruit bleek dat dit haar best pijn deed, mijn mailtje teruglezend snapte ik het wel. Ik maar teruggemaild met een kleine uitleg (ik geef niet jou persoonlijk de schuld). Toen ik terugkwam van scoutingkamp had ik mail met een adres en een naam. Ggz delft! Eindelijk vooruitgang! Ik bellen en nog eens bellen, en na 5 keer had ik de juiste meneer aan de lijn, meneer bleek een mevrouw te zijn, en ik mocht op gesprek komen. Intussen was het nieuwe schooljaar al begonnen en de rest van mijn klasgenoten en vrienden waren allang bezig met hun stage. Ik naar mevrouw van het ggz in delft. Leuk gesprekje en een week later kon ik aan de slag in een huiskamperproject in de buurt. Toppertje dacht ik! Psychiatrie is helemaal mijn ding. Ik kwam echter bedrogen uit. Ik kwam terecht in wat een kruising leek tussen een clubhuis en een bejaardenhuis. Na 3 dagen daar voor me uit te hebben gekeken met de clienten, heb ik mijn verhaal op school verteld. Mijn studieloopbaancoach (anika) schrikt en vind nog harder dan ikzelf, dat ik daar mijn tijd en talent verdoe. Ik haal je van die stage af en ga met spoed iets anders zoeken. Ik regel het wel zegt ze terwijl ze zich naar haar kantoortje haast. Okee, nou jah, fijn… denk ik… na weer 3 gezellige dagen thuis krijg ik telefoon. Het is mijn begeleidster van de ggz; waneer dacht ik weer eens te komen? Nou euh niet! De rest van het gesprek zal ik jullie besparen, gedeeltelijk om mijn eigen waardigheid te behouden. Ik uitleggen en duizendmaal excuus natuurlijk. Mevrouw snapte het wel, maar beetje raar dat niemand haar op de hoogte gebracht had. Ik hang gespannen op. Ja dat vind ik ook raar. Tien minuten later gaat weer mijn versleten sony ericcson (ik moet er toch echt eens wat minder bierflesjes mee openmaken) ik krijg een zeer verbolgen mevrouw van het hoofdkantoor van de ggz aan de lijn, deze had vernomen dat ik ‘m gesmeerd was en kwam verhaal halen. Ik nog een keer het hele verhaal uitgelegd. Ook deze mevrouw nam mokkend mijn excuses aan. Pfff wat een dag en het is pas 1 uur! Kan het nog beter? Ja hoor, want mijn telefoontje gaat alweer… we hebben een beller! Wat is het woord dat ik zoek? Ah mevrouw Ina van het BPV bureau van school… waar ik het lef vandaan haal om m te smeren bij een stage die u met de grootst mogelijke moeite voor me had geregeld? Euh ik neem aan dat u OOK niet door mijn coach op de hoogte ben gebracht? Nee? Ok.. excuses dan maar? Ja? Ok hoooi! Pffff ik zet snel mijn telefoon uit, ik vind het best voor vandaag, en start stoïcijns mijn computer op.
Een week gaat voorbij zonder iets te horen. Na 10 dagen word ik op donderdag gebeld. Herman, van “t stagepunt” van parnassia. Ze hebben plaats! Ik word dinsdag in leiden verwacht op de locatie lange mare in leiden. Leiden! Das een eind uit de buurt! Nou ja prima, parnassia verslavingszorg… klinkt in ieder geval goed! De dagen kruipen voorbij, en maandag print ik wel 3 verschillende routeplanners uit! Hoe kom ik daar in godsnaam?! Het zit blijkbaar midden in de stad. Op 10 minuten lopen van t station. Ik omzeil de openbaar vervoerplanner door aan te geven dat ik die 10 minuten echt wel in staat ben te lopen. 9292ov.nl stuurt me namelijk fijn met de bus. (á 20 minuten) eindelijk heb ik alles op een rijtje, de treinplanner, de plattegrondjes van het station naar het kantoor. De volgende dag dus lekker stressen. Ik kom zowaar heelhuids aan in leiden. Na 3 keer de kaart draaien, heb ik door welke kant ik op moet de pracht van de stad leiden ontgaat me totaal, want het is er de volgende dag leids ontzet, wat groots gevierd lijkt te gaan worden. Ik vind de straat waar het pand van parnassia moet zijn. Ik worstel me tussen kraampjes door en zie uiteindelijk een klein bordje “parnassia verslavingszorg” op een deur hangen. Ik kruipt tussen een paar biertappen door en frons mijn wenkbrauwen bij de aanblik van de deur, die tussen 2 cafés in blijkt te zitten. Lekker handig als je alcoholist bent denk ik. Ik loop drie trappen op en kom in het kantoor waar ik blijkbaar het komende half jaar mijn intrek zal nemen. Ik word voorgesteld aan marjan. Een van de bazen hier. Ik word gevraagd naar mijn opleiding, en achtergrond. Mbo, niveau 4, en hiervoor sociaal cultureel werk gedaan. Licht beschaamd voeg ik eraan toe en electro. Dit alles bleek niet helemaal goed te vallen. Foutje nummer 130 in het proces, marjan was geinformeerd dat ik een hbo opleiding volgde. Die een stuk meer strookt met wat er daar gedaan word. Ik knijp in mijn zwetende handjes en wil mijn tas weer pakken. Goedendag, het was gezellig dank voor de koffie en werkze, maar marjan kijkt me aan en zegt; ach wat maakt het ook uit, als je denkt dat je het aanken, welkom bij de club! Ik raap mijn kaak op van de grond en bedank haar voor de kans. Wanneer kan ik beginnen? Dinsdag. Ok dus nog een week mezelf vermaken en dan de loonslaaf uithangen. Geen probleem, ben het onderhand gewend. Met een licht gevoel van euforie loop ik het kantoor uit. Buiten steek ik een sigaret op die beter smaakt dan alle andere eerder die week. Eindelijk.