Je bent een nieuwetijdskind. Er komt een heel verhaal hoor, niet schrikken
Als je zin hebt, lees het dan rustig door.
Het is iets wat altijd door mijn hoofd spookte, en hoe ouder ik word hoe logischer en "praktischer" ik hier over na ga denken en zeker nu ik steeds meer te weten kom over de term nieuwetijdskind.
Ik heb namelijk het idee dat het voor mij niet echt lukt om open te staan voor relaties, omdat ik eerst meer zelfkennis op wil doen en rustiger in mijn hoofd wil worden. Beetje zo van: eerst mezelf maar eens redden, dan pas ruimte voor een ander. Eigenlijk komt het erop neer dat ik er op dit moment bij voorbaat al "geen zin in heb" omdat ik denk dat ik nooit op 1 lijn zal zitten met iemand omdat het ervaren van gebeurtenissen, emoties, alles nooit gelijk op zal gaan naar mijn idee
.
Ik ben altijd diegene die het afkapt, heb zelfs samengewoond maar juist daarna is dat gevoel me nog sterker gaan bekruipen. Ik was zo gek op die persoon! Maar er blokkeerde iets! En dat heeft me echt dichtgeklapt wat relaties betreft. Dat kwam niet omdat de gevoelens weg waren of we ruzie hadden of wat dan ook.
Ik heb een boel "vraagjes" dwz... Zou het fijn vinden als jullie mijn vraagjes in jullie situatie kunnen beantwoorden. Ben benieuwd hoe jullie met dit alles omgaan en of jullie me wat wijsheid bij kunnen brengen wat dit betreft.
Komen ze (zal er zelf ook antwoord op geven):
Je bent extreem gevoelig voor zaken, emoties zijn vaak heftiger dan bij meeste personen. Zeker als je wat jonger bent is dit moeilijk om dit in de juiste banen te leiden. Je voelt je vaak niet begrepen. Beinvloed dit bij jullie vriendschappen, omgang met collega's, (vroeger) met leraren etc. ?
Merk je dat dit beter lukt naarmate je ouder word? Hoe ga, of probeer jij hiermee om te gaan?
-Voor mezelf heeft dit in elk opzicht de nodige strubbelingen opgeleverd en ervaar ik dit nog steeds regelmatig. Ben verder wel een heel sociaal persoon dat makkelijk contact legt met mensen maar echt die deur in het muurtje openen voor iemand dat is me pas bij 1 vriendschap gelukt. Iets wat ik overigens ook heel kostbaar acht. Diegene is geen nieuwetijdskind dus wij zitten ook niet op 1 lijn wat dat betreft hij voelt dingen totaal niet sterk aan en toch vertrouw ik die persoon volledig en zijn we net jut en jul
dat is heel langzaam zo gegroeid.
Maar al met al zit er dus dat muurtje bij het gros van de kennissen. Heb vaak moeite om mensen te vertrouwen voel altijd aan wat iemand echt denkt in elke situatie. Oordeel nooit snel maar mijn intuitie word steeds sterker waardoor ik onbewust al een soort "selectie" maak. Of ik wil of niet. Kan natuurlijk positief zijn je behoed jezelf soms voor narigheid met mensen die niet het beste met je voor hebben.
Levert dit voor jou problemen op binnen een relatie (partner)? Of heb je er net als ik moeite mee om hiervoor open te staan, uit "angst" toch niet begrepen te worden? Immers, je bent hypergevoelig. De kriebels, de chemie is er wel degelijk maar omdat jij diegene zo goed aanvoelt is het voor jou dan ook zo moeilijk wanneer dit andersom niet zo is, al is die persoon nog zo meelevend en al doet die persoon er nog zoveel moeite voor en wil hij/zij je wel graag begrijpen en staat voor je verhalen open.
En ook weer, heb je hier ervaring mee (positief of negatief) of heb je hier naarmate de jaren verstreken mee om leren gaan?
Wat denken jullie. Zou het júist goed matchen met een partner als diegene ook een nieuwetijdskind is? Je voelt je dan toch een stuk meer begrepen. Lijkt ideaal... Of.... kun je elkaar dan gek maken omdat je allebei de emoties zo sterk ervaart dat je de boel heftiger maakt voor elkaar? Hopelijk begrijpen jullie wat ik hiermee bedoel. en wederom... Wat is jouw visie hierop? Heb je hier ervaring mee?