Ik las er toevallig vandaag een duidelijk stuk over in een boek van Roy Martina. Ik zal wat stukjes quoten. Misschien gaat het iets TE diep, maar ik hoop dat je er het jouwe uit kunt halen. Onderaan zal ik mijn visie geven.
Hoe sterker we onze gevoelens proberen te onderdrukken, hoe meer blokkades we creëren en hoe meer turbulentie we ervaren in de vorm van depressie, ergernis en ongenoegen. Kwetsbaar zijn lijkt voor sommige mensen heel angstaanjagend, maar waar het eigenlijk allemaal om gaat, is zelfbewustzijn dat tot vrijheid leidt. Zelfbewustzijn betekent dat we in contact staan met onze geest, die onze verbinding vormt met de universele energie. Door onze gevoelens te erkennen, zijn we alerter op ons geestelijke pad en kunnen we dichter bij ons stiltepunt komen. Dat is de plaats waar innerlijke vrede heerst. Vanuit dit punt maken we keuzes en evalueren we alles. We maken dan keuzes die niet belast zijn met onverwerkt karma uit ons verleden. We staan dan in verbinding met onze geest in plaats van met ons ego (overlevingsconditionering). Zo kunnen we kiezen volgens onze intuïtie en het pad vinden warop geen nieuw karma wordt geschapen. Dit pad heet Dharma, het magische pad, het goddelijke pad van moeiteloosheid. Moeiteloosheid betekent niet dat we niets doen; het betekent dat we geen levenskracht verliezen of nieuwe, ongewenste bagage op ons nemen (negatief karma). Het betekent: alles van ons afleggen wat innerlijke beroering wekt.
Denken is een barriere geworden om bij je gevoel te komen. Het denkvermogen heeft een te groot belang gekregen in ons doen en laten: we moeten een reden hebben om iets te doen, we gaan ons gevoel verklaren.
Waar het dus om draait is dat je zo zeker wordt van jezelf, van het feit dat je je intuïtie goed gebruikt (je gevoel) dat je denken niet meer overheerst. Want zo te zien overheerst bij jou nog altijd het denken. Je voelt iets en dan denk je: ja maar... Probeer dat ja maar denken uit te schakelen. Je eerste gevoel/gedachte is vaak het juiste. Om goed bij je gevoel te kunnen moet je ontspannen zijn. Angst stress en gewoonte zijn blokkades om bij je gevoel te komen. Anst zorgt voor twijfel. ZOrg dus dat je zelfverzekerder wordt! Jij weet het, je gevoel=jij, weet het antwoord op al je vragen!
In het boek staat ook een simpele ontspanningsoefening die je altijd en overal kunt toepassen:
Ga in een makkelijke stoel zitten en zet je beide benen op de grond. Terwijl je dit leest, ontspan je je voeten, daarna je kuiten, dan je bovenbenen. Je ontspant je billen, je middenrif, daarna je borstkas. Je lichaam wordt heel soepel en ontspannen. Je leest deze tekst en verder niets. Je ontspant alleen maar. Je ademt diep in door je neus, waarbij je eerst je buik vult met lucht. Haal diep adem. Laat de adem heel langzaam door je mond ontsnappen. Adem rustig door. Je ontspant je armen en dan je handen. Alles wordt slap. Je ontspant je schouders en dan je nek. Neem er de tijd vooren adem diep in langzaam uit. Je denkt niet na. Je leest deze tekst en concentreert je op je ademhaling. Ademen is ontzettend belangrijk. Het is de voedingsstroom voor je energie. Diep ademen geeft rust. Je bent nu heel rustig. Lees nog even deze tekst en dan kun je het boek wegleggen en je ogen sluiten. Concentreer je op je diepe ademhaling. Die wordt steeds rustiger en let op wat die adem bij je doet; verder denk je nergens aan, alleen aan de ademhaling. Doe het nu, zolang je het prettig vindt en tot je helemaal tot rust bent gekomen. Voeg een mantra toe als je nog enige spanning voelt. Zeg in jezelf tijdens het inademen: 'ontspanning in'. Bij het uitademen zeg je: 'spanning uit'. Herhaal dit zoveel als nodig is om totaal ontspannen te worden.
uit: Hoe schrijf ik een boek. Roy Martina en Willem Jan van de Wetering.
Ook een handige oefening bedenk ik me net als je geirriteerd bent op je werk of door iets anders. Zo kom je bij je stiltepunt, bij je echte ik zeg maar. Hier kun je je antwoorden op gevoel vinden. Nou meid, succes!
_________________ "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind."
-Dr. Seuss-
|