Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 27-12-2024, 19:49:52

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18-08-2007, 14:22:08 
Nimf
Nimf

Quija-bord en Glaasje-draaien: mythe en realiteit

Quijabord (spreek uit: ‘wie-tjie-bord’): Door middel van het gebruik van een bord met letters en een aanwijzer ‘communiceren’ met ‘geesten’.
Glaasje-draaien: Als quijabord maar dan met een glas en eventueel een hand-beschreven vel papier.

Aangezien ‘Glaasje-draaien’ in niets verschilt van de toepassing van het ‘quijabord’ zal glaasje-draaien niet afzonderlijk behandeld worden met uitzondering van het volgende: Glaasje-draaien is uitsluitend ontstaan door mensen die bij gebrek aan een quijabord en de behoefte deze methode toch te willen uitproberen hun toevlucht namen tot een zelf-geknutselt geheel.

Mythe:
Een of meerdere personen die samenkomen met de behoefte ‘te spreken met overledenen / geesten’ kunnen door middel van het gebruik van het quijabord contact opnemen met deze overleden / geesten en boodschappen van hen ontvangen.
Met behulp van een medium dat de leidende / sturende rol speelt en/of door als groep in trance te gaan / te concentreren op vervulling van de wens, zal al snel een ‘contact’ ontstaan en zullen boodschappen doorkomen.
Door middel van dit bord verkrijgen overledenen / geesten een ‘kanaal’ waardoor zij zich via het bord kunnen uitdrukken en boodschappen zichtbaar maken. In sommige situaties kunnen deze overleden / geesten van dit ‘kanaal’ gebruik maken om de geest van een aanwezige over te nemen / te bezetten en daarmee die persoon te ‘bezitten’ (vandaar het ‘bezeten zijn’)
Zowel ‘goede’ als ‘kwade’ geesten kunnen via het bord ‘doorkomen’, hetgeen de reden is dat vooral gewaarschuwd moet worden voor de gevaren van het bord en het uitsluitend onder deskundige begeleiding gebruikt mag worden.

Gedurende de vorige eeuw was het onder de aristocratie van Engeland gebruikelijk om seances te organiseren en het quijabord was daartoe een extra / aanvullende mogelijkheid. Na berichtgeving in de Times over bezetenheid van gebruikers tijdens seances en de opmerkelijke resultaten in contacten, werd het bord al snel gemeengoed onder de aristocratie die (in weerwil met de waarschuwingen, die het uiteindelijk alleen maar spannender maakte) te pas en te onpas met het bord werken.
Een stroom van verhalen over mystieke gebeurtenissen tijdens deze seances (bewegende tafels, flakkerende kaarsen, bewegende gordijnen, gestommel in huis, enzovoort) en bezetenheid van gebruikers gaven aan hoe gevaarlijk het gebruik van dit bord was (en is) maar verminderden in geen geval het gebruik.

Realiteit:
Het quijabord is niets meer en niets minder dan een houten plank met daarbij een aanwijzer waarop de deelnemers een of meer vingers leggen waarna door het gezamenlijk bewegen de aanwijzer letters aangeeft die ‘boodschappen’ zouden doorgeven van overledenen / geesten.
Het bord is als volgt ontstaan: gedurende de vorige eeuw fabriceerde een ondernemer in Engeland een houten bord dat tot doel had, kinderen de letters van het alfabet en de cijfers 1 tem 10 te leren. Aangezien echter in het relatief achterlijke Engeland van die tijd leren lezen (en schrijven) uitsluitend was voorbehouden aan de aristocratie, vond het bord geen enkele aftrek. De aristocratie was in staat (privé-)leraren voor hun kinderen te betalen en hadden er dus geen behoefte aan en de lagere klassen hadden er geen geld voor.

Om van de voorraad borden af te komen, verzon de fabrikant een (perfect marketing) stunt op basis van de orakelborden die hij tijdens seances had zien gebruiken door charlatans die hiermee de aristocratie geld afhandig maakten met hun kunsten en ze gelijktijdig vermaakten met deze ‘erfenis’ van de ontdekkingsreizen van de Engelsen.
Omwille van de mystiek gaf de fabrikant het bord een Frans/Nederlandse naam omdat de meeste bewoners van Engeland toch geen Frans – immers een jarenlange vijand – of Nederlands – de concurrent op de scheepvaart markt – samengesteld uit de samentrekking van het Franse ‘Qui’ en het Nederlandse ‘Ja’. Er werd een blokje hout, in de vorm van een pijlpunt en later met een simpel rond gat er in, bijgevoegd dat dienst deed als aanwijzer en de woorden “Yes” en “No” werden aan de letters en cijfers toegevoegd.
Dat verhaal (hierboven verkort weergegeven onder Mythe) liet deze handige fabrikant opnemen in de Times en zowaar … binnen heel korte tijd was hij van zijn voorraad af en vielen de bestellingen niet meer aan te slepen.

Verklaring:
Het bord bestaat uit een houten plank! Niets mystieks en op zich geen reden om voor te waarschuwen of te verwachten dat het gevaarlijk is (hetzelfde geldt natuurlijk bij glaasje-draaien voor het glas en het vel papier) Sterker nog: het is ook niet gevaarlijk.
Wat er in werkelijkheid gebeurt, is dat (ook hedendaagse) gebruikers reageren op de verhalen (mythe) en al in een geestelijke staat van angst beginnen aan dit spel: de verwachting is dat er ‘iets’ zal gebeuren en dus ‘zal’ er ook iets gebeuren. Het is niet de plank die iets veroorzaakt, maar de state-off-mind (de geestelijke gesteldheid, het verwachtingspatroon) van de gebruikers dat iets veroorzaakt.

Het originele verhaal was door de fabrikant uitgekookt genoeg in elkaar gezet om de aristocratie nieuwsgierig te maken. Demonstraties na publicatie van dat verhaal met behulp van ingehuurde charlatans / seance-voorzitters die (al jarenlang) precies wisten hoe ze de verveelde aristocratie moesten vermaken met kunsten en trucs resulteerden uiteraard in mooie verhalen over de vreselijk enge gebeurtenissen en de prachtige boodschappen die werden ‘doorgegeven’ via het bord. Als toetje waren er natuurlijk de verhalen van flauwvallende dames maar we mogen gerust aannemen dat dit meer het gevolg was van te strak aangetrokken korsetten en bijkomende (verwachtings-)spanning / stress dan veroorzaakt door de opgeroepen ‘geesten’.

Waarschuwen of niet:
Tot op de dag van vandaag is het bord in gebruik, waarschuwt iedereen voor de gevaren en helpen deze waarschuwingen niets. Sterker nog: ze versterken de mystiek en zorgen ervoor dat de kans dat er iets gebeurt steeds groter en levendig gehouden wordt.
Als we in het heden kijken wie er gebruik maken van dit bord, zien we veelal zeer jonge gebruikers, soms pubers en heel weinig volwassenen. Het is dan ook juist het verwachtingspatroon van de gebruikers dat het gevaar oplevert.

Nuchter kijkend naar de boodschappen die worden doorgegeven via het bord vallen deze in een aantal categorieën uiteen: waarschuwingen voor vreselijke gebeurtenissen, informatie dat het goed gaat met overledenen in het hiernamaals, informatie over zaken op Aarde.
Als we echter inhoudelijk naar deze informatie kijken zien we niets nieuws: De waarschuwingen voor vreselijke gebeurtenissen voldoen precies aan hetgeen de gebruikers verwachten, de melding dat het met overledenen goed gaat past ook in het verwachtingspatroon en de informatie over zaken hier op Aarde blijkt bij nuchtere navraag altijd (bewust of onbewust) bekend bij een van de deelnemers. Er wordt dus in het geheel niets ‘nieuws’ doorgegeven, de resultaten komen uit het onderbewuste (inclusief de angsten) van de deelnemers.
Wat dat betreft zou het bord simpelweg in dezelfde categorie passen als bijvoorbeeld het pendel (waarmee het eigen onderbewuste onderzocht kan worden)

Bekijken we de verhalen over ‘bezetenheid’ dan stuiten we eigenlijk altijd op mensen die pittige trauma’s meegemaakt hebben maar die niet hebben verwerkt, mensen die labiel zijn, mensen met enorme angsten, gebrek aan zelfvertrouwen, zelfbeeld enzovoort. Ook hier is het veilig aan te nemen dat er niets ‘van buiten af’ gebeurt maar een en ander simpelweg het gevolg is van de eigen geest.

Toch blijft het zinvol te waarschuwen (alleen dan wel op de juiste wijze en met verklaring) Te veel en te vaak gebruiken mensen dit bord zonder zich bewust te zijn van waarmee ze bezig zijn (hun eigen onderbewuste en dat van hun mede-deelnemers) en zonder zich bewust te zijn van hun eigen problemen en angsten. Angsten die vaak nog aangewakkerd worden door (net als in de vorige eeuw) een ‘sfeertje’ te scheppen met kaarsen, drank en sterke verhalen.
Ook al hebben ‘overledenen’ of ‘geesten’ in het geheel niets te maken met hetgeen gebeurt tijdens dit soort seances dan nog lopen gebruikers het gevaar ‘vast te lopen’ in hun eigen problemen en angsten en van daaruit ernstige problemen te krijgen.
Begeleiding door een ‘deskundige’ lijkt daarbij geen enkele oplossing omdat ook die vanuit de eigen angsten en problemen werkt en deze er vaak ‘een mooie voorstelling’ van wil maken en er wel iets moet gebeuren anders zou hij/zij geen goede deskundige zijn.

Niet doen, blijft daarmee toch de enige optie.

Groet, Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl

BerichtGeplaatst: 18-08-2007, 17:42:00 
Kabouter
Kabouter

Citeer:
Wat er in werkelijkheid gebeurt, is dat (ook hedendaagse) gebruikers reageren op de verhalen (mythe) en al in een geestelijke staat van angst beginnen aan dit spel: de verwachting is dat er ‘iets’ zal gebeuren en dus ‘zal’ er ook iets gebeuren. Het is niet de plank die iets veroorzaakt, maar de state-off-mind (de geestelijke gesteldheid, het verwachtingspatroon) van de gebruikers dat iets veroorzaakt.

hmm ik ben het wel met je eens over de dingen die je schrijft enz en kheb het zelf dus ook eens gedaan maar bij ons gebeurde er iets wat wij niet zelf konden doen..
De eerste keer dat het gebeurde geloofde we het niet echt,we dachten dat het stom toeval was maar toen we het nog eens vroegen en een 2e en 3e keer gebeurde waren we wel overtuigd!!

De antwoorden verder vond ik een beetje vaag.. volgensmij doe je het voor een gedeelte ook zelf en ga je naar de letter toe die je wil horen ofzo?
Ik heb geen idee.. Maargoed wat er toen gebeurd was vergeet ik toch niet meer en 1 ding weet ik wel,het was geen toeval!!

BerichtGeplaatst: 19-08-2007, 13:49:12 
Nimf
Nimf

sweet-princess zei:
Citeer:
... maar bij ons gebeurde er iets wat wij niet zelf konden doen ...

Kun je wat meer vertellen? Wat gebeurde er dan?

Citeer:
De antwoorden verder vond ik een beetje vaag.. volgensmij doe je het voor een gedeelte ook zelf en ga je naar de letter toe die je wil horen ofzo?

Voor een deel zelfs wel bewust maar in ieder geval wel onbewust.

Groet, Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

Laatst gewijzigd door DT op 20-08-2007, 05:47:21, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 19-08-2007, 15:54:12 
Kabouter
Kabouter

Wij zaten in een halve kleine cirkel/rij op de grond we waren met zn 4en.
Op het bureau (dat was toen voor ons)legde we toen een vel papier neer en we vroegen dus dat als er echt iemand was of ze het papier wilde laten bewegen.

en vanuit een hoek waar dus niemand zat leek het net alsof iemand heel als het ware blies en het papier dwarrelde dus zo naar ons toe!

Dit kon absoluut niet door ons gedaan worden want 1. de plaats waar het papier lag was een stuk hoger
2. niemand zat daar in de richting dus als je zou blazen (waarbij je dan wel heeeeel hard zou moeten blazen) zou het papier naar voren gaan ipv opzij naar ons toe op het bord
en 3. dan zou het toeval zijn en niet nog eens 2 keer gebeuren.
Het was dus net zo alsof er iemand bij de achterste hoek van het bureau was en vanuit daar blies die het papier naar ons toe. (beetje duidelijke uitleg zodat je het snapt :P)

Dus dat was wel behoorlijk eng! Daardoor waren we er toch wel zeker van dat er iets was.. Zelf hadden we ook iets van dat is toeval weet je bij zown eerste keer.. we gingen nog voelen of er een lucht stroom was ofzo maar ze hebben geen ventilatie in het plafond ofzo.. bovendien toen we het papier weer neerlagen gebeurde er niets en bleef het liggen.. pas toen we het weer vroegen kwam het in beweging.

Ik vind het iig erg vreemd.. ben ook blij dat het niet mijn huis was!!! :roll:
En zoiets blijft je toch altijd wel bij! ik doe het iig nooit meer
Misschien dat het toen die geest was die in mijn videoband zat.. :|

BerichtGeplaatst: 20-08-2007, 05:58:44 
Nimf
Nimf

Zonder jouw ervaring in twijfel te willen trekken Sweet-Princess, moet je je wel bedenken dat er doorgaans voor de meeste situaties relatief eenvoudige verklaringen zijn.

We kunnen nu natuurlijk niet meer nagaan wat toen gebeurde en jouw ervaring is realistisch genoeg om bij jou (en je vrienden/vriendinnen) angst op te roepen.
Ook al lijkt het erg het werk van 'geesten' dan nog moet je bedenken dat
- blazen op een vel papier soms het gevolg heeft dat het niet van je af vliegt maar juist naar je toe komt fladderen,
- statische electriciteit waarvoor papier ook erg gevoelig is, soms een vel papier vreemd kan laten bewegen,
- de ademhaling van de deelnemers een leuke invloed kan hebben, of, wat dat betreft: juist het inhouden van de adem ...

Zo kun je talloze 'mogelijke verklaringen' bedenken die nu voor jouw ervaring natuurlijk niet meer controleerbaar zijn maar die wel overwogen moeten worden in zulke gevallen.
En doorgaans blijkt ... dat inderdaad zo'n simpele verklaring de gebeurtenissen volkomen helder maakt.

Er blijven natuurlijk altijd gevallen over die niet verklaarbaar zijn maar het percentage daarvan is enorm klein.

groet, Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 20-08-2007, 07:57:31 
Kabouter
Kabouter

nouja als iemand zou blazen hadden we dat wel gemerkt!!
Na de eerste keer gingen we dat dus ook uittesten en dat werkte dus niet daarvoor zaten we te ver van de tafel af.

waarom laat die electriciteit het papier dan juist bewegen als we erom vragen en niet als we het gewoon lieten stilliggen? :|

Bang waren we trouwens niet echt hoor.. oke we vonden het natuurlijk wel raar maar aan de ene kant voelde ik me ook best wel op me gemak.
Als ik iets eng zou vinden zou ik ermee willen stoppen en dat was bij geen van ons allen het geval!

Maarja idd nu zal je er nooit meer achterkomen nee maar ik geloof best wel dat er iets was!

BerichtGeplaatst: 20-08-2007, 22:54:02 
Groentje
Groentje

Hey Nico,

Kun je dan verklaren dat koelkasten zweven in de lucht en een raam uit worden gesmeten, evenals een televisie, schilderijen, salon tafel en bankstel. En vervolgens 1 van de 3 jongens in een inrichting terecht kwam en wanneer hij alleen al het worod geest hoort panisch word.
Dat de andere twee jongens ook als de dood is nu voor geesten en dat ze alle drie overklaarbare gebeurtenissen beleven. Zoals dingen die bewegen in huis etc. Ik denk niet dat dit uit de duim word gezogen nog beter ik weet zeker dat het waar is. Het is uiters gevaarlijk. Ok soms manipuleren mensen het, maar het is zeker wel een echte tool, het word dan ook al door de eeuwen gebruikt. Maar alleen door mensen die ervaren erin zijn. En het is zeker geen speelgoed!!

De communicatie tussen stoffelijk en onstoffelijk kan soms moeilijk zijn, bijvoorbeeld taal verschil, niet goed horen etc. Dan is het bord een uitkomst. maar zomaar gaan spelen ermee is geen goed idee.

Maar ik hoor graag je mening en je zult vast vragen hoe ik het zeker kan weten nou daar kan ik wel antwoord opgeven erna.

dikke knuff

BerichtGeplaatst: 21-08-2007, 08:32:21 
Dwerg
Dwerg

Hey sweet-princess, (ervan uitgaande dat er geen logische verklaring is voor het bewegen van het papier), heb je er al eens over nagedacht dat jullie het ook zelf gecreëerd kunnen hebben? Niet alles is het werk van 'gene zijde', je kan zelf ook heel wat! :wink:

BerichtGeplaatst: 21-08-2007, 08:49:41 
Kabouter
Kabouter

Esha schreef:
Hey sweet-princess, (ervan uitgaande dat er geen logische verklaring is voor het bewegen van het papier), heb je er al eens over nagedacht dat jullie het ook zelf gecreëerd kunnen hebben? Niet alles is het werk van 'gene zijde', je kan zelf ook heel wat! :wink:

uuhm nee daar heb ik nog niet over nagedacht..
Maar bedoel je dan iets van telekinese ofzo?

Nouja dan kwam het iig niet van mij af want ik kan dat denk ik niet :P
ik heb we wel eens over gelezen en geoefend maar niets..
Dus dan zou het 1 van die andere 3 moeten zijn geweest maar wie kom je nooit achter :roll:

BerichtGeplaatst: 21-08-2007, 09:00:33 
Dwerg
Dwerg

Als jij denkt dat jij het niet kan, zal jij het waarschijnlijk ook niet geweest zijn.. :wink:
Maar zowel collectief als individueel kan je (vind ik dan) een hoop voor elkaar krijgen, zeker als de verwachting er is dat er iets gaat gebeuren..spanning die zich opbouwt (bewust en on(der)bewust) uit zich dan wellicht in het verplaatsen van het papier.

Het maakt niet zozeer uit wie het heeft gedaan, aangezien het onder een 'spanning' van jullie allemaal is gebeurd, kwestie van sfeertje creëren, waar Nico het ook al over had.

BerichtGeplaatst: 21-08-2007, 10:53:37 
Kabouter
Kabouter

oke bedankt voor de info!!
Maar dan heb ik nog een vraag..
Wanneer weet je dan of het een geest is of dat je iets zelf doet ?(onderbewust dus en niet blazen ofzo :P )

BerichtGeplaatst: 21-08-2007, 11:18:13 
Dwerg
Dwerg

sweet-princess schreef:
Wanneer weet je dan of het een geest is of dat je iets zelf doet ?(onderbewust dus en niet blazen ofzo)

Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven, dat zul je zelf moeten 'voelen' of 'weten'. Ik weet dat zelf door te simpelweg te voelen of ik mijn eigen energie ergens 'in' voel, maarja, ik weet niet hoe bedreven je daar in bent. Jezelf een neutrale vraag stellen en wachten op intuitief antwoord m.b.t. dit soort dingen kan ook wel eens helpen..anders zou ik het ook niet weten.

BerichtGeplaatst: 21-08-2007, 11:23:22 
Nimf
Nimf

Mooi stuk DT!

Groetjes Brenda

BerichtGeplaatst: 21-08-2007, 12:11:02 
Nimf
Nimf

Beste Sweet-Princess: ik ben natuurlijk ook geen deskundige en zeker geen parapsycholoog (de wetenschap die zich met dit soort fenomenen bezig houdt) maar zoals Esha al zegt: de kans bestaat natuurlijk heel dik dat een van jullie de "oorzaak" van de verschijnselen is geweest als er geen andere verklaring is. Zomaar zaken aan 'geesten' toeschrijven gaat mij niet alleen te ver maar is ook veel te eenvoudig.

Stel je voor dat een 'geest' daadwerkelijk zou willen communiceren met iemand hier op Aarde: dan zou die daarvoor toch geen Quija-bord nodig hebben?
Zelfs het voorbehoud van Natassu over bemoeilijkte communicatie gaat niet op want als die geesten willen communiceren gaat dat op een hoog energetisch niveau en op dat niveau bestaan dat soort belemmeringen helemaal niet (als voorbeeld: 2 personen die paranormaal met elkaar communiceren ondervinden daarin ook geen taalbarriere: energie kent geen taal - en bovendien ontstaat de informatie als een soort beeld in de gedachten van de ander en beelden zijn onmiskenbaar)

Wat Natassu verder aandraagt als verschijnselen, herken ik ook uit de zogenaamde "Poltergeist"-verschijnselen.
Deze verschijnselen zijn al jarenlang onderwerp van wetenschappelijk (parapsychologisch) onderzoek. Steeds weer blijkt, dat er helemaal geen geesten bij zijn betrokken maar dat de verschijnselen ontstaan als gevolg van onbewuste manipulatie van vooral jongere mensen, vaak pubers. In die pubertijd kunnen hele sterke psychokinetische verschijnselen opgeroepen worden vanuit het door hormoon-dysbalans verstoorde lichaam en geest. In bijna alle onderzochte gevallen bleek de veroorzaker ervan zelf niet bewust te zijn dat hij/zij de bron van alle ellende was.
Gelukkig verdwijnen in de meeste gevallen die verschijnselen weer als het lichaam in evenwicht is maar tot die tijd zijn sommige van deze spontane-psychokineten tot immense dingen in staat en kunnen ze enorme gewichten manipuleren.

Dat er als gevolg van het spelen met een Quija-bord iemand in psychische problemen komt is naar mijn idee ook niet te verwijten aan de plank waarmee gespeeld werd. Het eigen verwachtingspatroon gekoppeld aan de verschijnselen (wel of niet vanuit de betreffende persoon) kan natuurlijk immense problemen veroorzaken, vooral in een labiele geest.
Dat de andere 2 deelnemers 'als de dood zijn voor geesten' heeft natuurlijk ook met hun eigen verwachtingspatroon en de wijze waarop ze de gebeurtenissen verklaren/verwerken te maken.

Maar begrijp me goed: ik zeg niet dat het Quija-bord speelgoed is! Ik heb alleen de ware geschiedenis verteld. Dat het een beetje gebaseerd is op de orakelborden waar al eeuwen mee gewerkt wordt is iets anders.
Gezien de verhalen, verwachtingen en angsten van veel mensen (en vooral jongeren) heb ik zelfs afgesloten met de waarschuwing het bord maar niet te gebruiken.

Overigens wel grappig: tijdens mijn lessen wil ik mijn studenten dingenlaten ervaren maar helaas zijn maar enkele studenten in stat die ervaring vanuit zichzelf te beleven. Dus creeer ik een leuk sfeertje, heb een goed verhaal en praat iedereen er doorheen en voila: 99% van de studenten gaat na de les weg met een ervaring rijker! Niet omdat ze opeens in staat waren tot paranormale belevenissen maar wel omdat de hele entourage ze in staat stelde mee te gaan met (zoals ik dat dan noem: "ik droom een droom en jullie mogen mee in mijn droom, voor iedereen die dat wil - tijdens de les - is plaats in mijn droom dus: kom, we gaan dromen")
Dit effect geeft al heel mooi aan hoe makkelijk mensen tot bepaalde ervaringen over te halen zijn, een systeem overigens waar goochelaars en illusionisten al lang bekend mee zijn en warvan zelfs charlatans in het verleden gebruik maakten.

Onderschat je eigen vermogen niet: je kunt absoluut veel meer dan je denkt. En natuurlijk: vooral als je met meerderen bij elkaar hetzelfde doel nastreeft kun je vreselijk veel.

Wat jouw opmerking betreft Esha:

Citeer:
Jezelf een neutrale vraag stellen en wachten op intuitief antwoord m.b.t. dit soort dingen kan ook wel eens helpen..

Ik vraag me af of en in hoeverre de meeste mensen in staat zijn in die situatie nog neutraal een vraag te stellen en het intuitief-antwoord te 'horen'. Waarschijnlijk lukt dat alleen als je zeer bedreven bent maar ja ... dan raak je weer niet in die situatie verzeilt.

groet, Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

Laatst gewijzigd door DT op 21-08-2007, 20:19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 21-08-2007, 13:00:23 
Dwerg
Dwerg

DT schreef:

Wat jouw opmerking betreft Esha:
Citeer:
Jezelf een neutrale vraag stellen en wachten op intuitief antwoord m.b.t. dit soort dingen kan ook wel eens helpen..

Ik vraag me af of en in hoeverre de meeste mensen in staat zijn in die situatie nog neutraal een vraag te stellen en het intuitief-antwoord te 'horen'. Waarschijnlijk lukt dat alleen als je zeer bedreven bent maar ja ... dan raak je weer niet in die situatie verzeilt. groet, Nico

Klopt, maargoed, ik weet natuurlijk niet in hoeverre sweet-princess daarmee bekend is, (of waarom het bij haar niet zou lukken)..
Aan de andere kant; des te meer je oefent, des te meer je (ervan/over) leert. Dus wellicht heeft ze er wat aan.
Het neutraal vragen stellen kan uiteraard in elke situatie..het intuitief vragen stellen heeft in die zin niets met deze situatie te maken.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00