Hoi Enyavon,
Ik vind het leuk om over dit onderwerp te praten, daarom reageer ik weer op je bericht. Ik moet erbij zeggen dat ik zomaar opschrijf wat er in mij opkomt steeds, het is niet gegrond ofzo!
enyavon schreef:
Ja je hebt gelijk Stefke. Maar hoe en wanneer zijn we het kwijtgeraakt?
Wanneer valt niet echt te zeggen. Het is meer een proces. We zijn het ook niet voor de volle 100% kwijtgeraakt. Ik denk dat we nog steeds verbonden zijn, maar onze aandacht ligt er niet meer. Als je 24/7 achter een pc exploitatierekeningen aan het verwerken bent zit je steeds met getallen in je hoofd... Als je daarintegen in de natuur bent, en TOTAAL niet meer aan die rekeningen denkt dan voel je je weer verbonden met de natuur.
Citeer:
Waarom we het zijn kwijtgeraakt? Ik denk omdat dit een betere levenswijze voor ons is.
Waarom? Omdat we nieuwe prioriteiten krijgen. Ik denk zelf dat het begonnen is met de invoering van het monetaire systeem. Door dit systeem is denk ik ook macht ontstaan. De focus ging toen denk ik vanuit het leven van, met en in de natuur naar het leven in een systeem buiten de natuur. En als geld en macht eenmaal belangrijker wordt dan de natuur, dan is het helemaal gedaan. En op dat punt zijn we nu beland. Ik kom in mijn beroepspraktijk heel vaak tegen dat menen een keuze moeten maken voor economie OF ecologie, ofwel:
- We willen natuur aanleggen, maar we doen het toch maar niet omdat het veel geld kost!
- We willen eigenlijk geen woonwijken bouwen naast de natuur om natuur te beschermen, maar we doen het toch maar want dan krijgen we weer geld binnen
- Etc
Ook hier zie je dat GELD gewoon de belangrijkste beweegreden is voor het nemen van een besluit.
Citeer:
De mens richt zich op verbetering en vernieuwing, en richt zich op een makkelijker leven, en de natuur kan dat natuurlijk niet bieden.
Ogenschijnlijk simpel, maar toch ligt dit moeilijker denk ik. Het is sowieso maar net wat je onder een makkelijk leven verstaat. Met een groepje de rimboe intrekken en daar overleven is ook redelijk simpel, maar dan heb je al die materialistische dingen niet. Ik weet niet of heel onze maatschappij nou gericht is op een zo makkelijk mogelijk leven eigenlijk. Misschien heb ikeen gekleurde bril op, maar ik zie het geld (met daardoor de must van 9 tot 5 (!!!!) slaaf te zijn van een systeem) nog steeds niet echt verlichting brengen.
Verbetering en vernieuwing zijn totaal nutteloos. Je bent namelijk nooit klaar.
Citeer:
Toch vinden sommige mensen de natuur prachtig. Zoals ik bij sommige plaatsen. Misschien is dat het instinct dat
ons terugroept naar de natuur. Wie weet het?
Ja dat schreef ik hierboven ook al. Dat gevoel denk je niet, het zijn geen gedachten. Het is gevoel. Dat ziet dieper. Je voelt dan denk ik de binding inderdaad
Citeer:
De mens is gewoon een inteligent dier, en dankzij die intelligentie, leven we nu niet in houten hutten.
Even eentje om over na te denken. Er leven nog steeds stammen in houten hutten en volgens mij zijn zij een stuk gelukkiger! Ik wil niet zeggen dat ik linea recta in zo'n hut wil wonen, want dat kan ik misschien niet eens meer. Maar wat hebben wij nou gewonnen sinds we de band met de natuur kwijtgeraakt zijn? Het leven draait toch om gelukkig zijn? Zijn we gelukkiger geworden denk je? Gewoon eentje om over na te denken
Citeer:
Het ging eigenlijk als een soort bal die van een berg af rolt. We vonden steeds nieuwe gereedschapsmiddelen uit, om het leven makkelijker te maken.
Het is inderdaad een niet te stoppen proces als je je focus eenmaal hebt verlegd van 'zijn' naar 'prestatie'. Men wil steeds maar beter 'worden' zonder ondertussen te 'zijn'. Ik kan nou ongelooflijk zweverig klinken haha
Maar ik bedoel te zeggen dat die mensen die de binding met de de natuur nog niet kwijtgeraakt zijn, zich echt niet druk maken om de dag van morgen. Ze zijn niet bezig met 'worden'. En op 'worden' is onze maatschappij zo'n beetje gebasseerd...
Citeer:
En om het leven gemakkelijk te houden, zetten we de natuur opzij. De natuur wordt zelfs vernietigd om zo te blijven leven.
Waarom zou je de natuur vernietigen om zo te blijven leven? Het is geen vijand
Citeer:
Er komt zo een steeds grotere kloof tussen mens en natuur.
En dat proces, zal nooit meer stoppen denk ik.
Ik heb ondanks dat jullie mijn betoog misschien een negatieve insteek vinden hebben goede hoop. Het heeft namelijk allemaal met bewustzijn te maken. Ik denk dat vroeg of laat de mensheid over het algemeen beseft dat dit niet de goede weg is. Dat de natuur hun thuis is. Als je je daar bewust van wordt ga je meteen heel anders leven. Als meer mensen zo denken heeft heel de huidige cultuur waar wij in leven geen bestaansrecht meer.