Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 27-12-2024, 09:00:57

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Verleerd?
BerichtGeplaatst: 17-02-2008, 01:56:16 
Groentje
Groentje

Ik heb ook over lager bewustzijn gehoord bij dieren.
Tijdens een vakantie was ik op een eiland dat (licht) getroffen is door de tsunami. En ze vertelden dat voordat de tsunami hun trof, alle dieren naar hoger gebied gingen.
Alle schildpadden en andere dieren bevonden zich opeens op de heuvels.
Dus de dieren wisten dat ze weg moesten wezen.

Dit is allemaal heel interessant omdat ze op de een of andere manier aanvoelden, dat er iets ging gebeuren.
Ik heb hier een aantal vragen over.
Hoe voelen die dieren dat aan?
Welke dieren voelen dat aan?
Zou de mens dit instinct verleerd zijn? De mens is immers ook een dier.
Of hebben wij dit instinct nooit gehad?

Berichtenonderwerp: Re: Verleerd?
BerichtGeplaatst: 17-02-2008, 21:29:30 
Elf
Elf

Even my point of view:

Hoe voelen die dieren dat aan?
Doordat ze een zijn met de natuur. Ze ZIJN de natuur. Ze maken deel uit van hetzelfde veld.

Welke dieren voelen dat aan?
Allemaal

Zou de mens dit instinct verleerd zijn? De mens is immers ook een dier.
Mensen zijn inderdaad niet meer volledig deel van de natuur. Je hebt nu zegmaar mensen, en daarnaast de natuur. Het is niet meer hetzelfde. Ja behalve dan sommige stammen die nog wel een zijn met de natuur

Of hebben wij dit instinct nooit gehad?
Jawel... Ik denk het wel. Toen wij dus nog deel uitmaakten van de natuur. Zoals ik al zei doen we dat niet meer. Of misschien krijgen we die signalen wel maar we luisteren er niet meer naar. Onze gedachten overstemmen die signalen misschien.

Het is zomaar een gedachte!

BerichtGeplaatst: 18-02-2008, 18:17:59 
Kabouter
Kabouter

Ik weet niet precies hoe dieren dat aanvoelen, dit zou idd kunnen zoals stefke zegt dat ze een zijn met de natuur
Maar ook rampen die niet door de natuur veroorzaakt worden voelen dieren soms aan
Je zou het ook een zesde zintuig kunnen noemen en dat ze gewoon iets meer weten dan wij mensen doen.

Ik denk ook dat alle dieren dit wel kunnen, maar dat sommige dieren dit sterker hebben dan andere.
Ik weet wel dat katten soms dingen kunnen zien die wij niet zien (eniteiten ofzo) en dat paarden een zeer sterk lager bewust zijn hebben (daar heb ik zoo veel verhalen over gehoord)

Het zou goed kunnen zijn dat wij dit vroeger ook konden omdat we toen meer in concact stonden met natuur (wat stefke al zei). Maar ik denk dat sommige mensen dit nog steeds kunnen...

Maja ik denk niet dat je hier een wetenschappelijk antwoord op kan krijgen ;) Dit is gewoon hoe ik het zie
Maar hoop dat je er wat mee kan

*Knuff* Kirstin

If you cannot find peace within yourself, you will never find it anywhere else

BerichtGeplaatst: 19-02-2008, 00:33:09 
Groentje
Groentje

He bedankt, :wink: , maar is de mens niet gewoon nog steeds deel van de natuur?
Misschien zijn wij de natuur.
Al is het maar onze natuur. Misschien proberen we een eigen natuur te maken,
zoals steden enzovoort, we bouwen onze huisen net zoals de vogels hun nesten.
Maar de oorspronkelijke natuur zijn we aan het kwijtraken. Helaas.

Maar je hebt gelijk, Stefke, de meeste mensen gaan nu niet meer
zo met de natuur om zoals ze vroeger deden.

En KiRrRr, wat zijn eniteiten?

:D

BerichtGeplaatst: 19-02-2008, 17:23:52 
Kabouter
Kabouter

typfoutje :P bedoelde entiteiten en dat is bv een geest of een gids etc

BerichtGeplaatst: 19-02-2008, 19:44:13 
Elf
Elf

Citeer:
Misschien proberen we een eigen natuur te maken,
zoals steden enzovoort, we bouwen onze huisen net zoals de vogels hun nesten

Een vogel bouwt haar nest van takjes, veertjes, ed. De mens met beton, staal, asfald, asbest, plastic. Ik snap je punt. Maar een vogel bouwt haar nest in en van de natuur. De meeste mensen kunnen niet eens meer overleven in de natuur. Op die momenten maak je er m.i. niet echt meer deel van uit...

Toch zijn we diep van binnen nog steeds wel natuur, alleen we gedragen ons er niet echt na.

BerichtGeplaatst: 20-02-2008, 18:58:02 
Groentje
Groentje

Ja je hebt gelijk Stefke. Maar hoe en wanneer zijn we het kwijtgeraakt? En waarom? Ik denk omdat dit een betere levenswijze voor ons is.
De mens richt zich op verbetering en vernieuwing, en richt zich op een makkelijker leven, en de natuur kan dat natuurlijk niet bieden.
Toch vinden sommige mensen de natuur prachtig. Zoals ik bij sommige plaatsen. Misschien is dat het instinct dat
ons terugroept naar de natuur. Wie weet het? :?:

De mens is gewoon een inteligent dier, en dankzij die intelligentie, leven we nu niet in houten hutten.
Het ging eigenlijk als een soort bal die van een berg af rolt. We vonden steeds nieuwe gereedschapsmiddelen uit, om het leven makkelijker
te maken. En om het leven gemakkelijk te houden, zetten we de natuur opzij. De natuur wordt zelfs vernietigd om zo te blijven leven.
Er komt zo een steeds grotere kloof tussen mens en natuur.
En dat proces, zal nooit meer stoppen denk ik. :wink:

BerichtGeplaatst: 20-02-2008, 20:43:46 
Elf
Elf

Hoi Enyavon,

Ik vind het leuk om over dit onderwerp te praten, daarom reageer ik weer op je bericht. Ik moet erbij zeggen dat ik zomaar opschrijf wat er in mij opkomt steeds, het is niet gegrond ofzo!

enyavon schreef:
Ja je hebt gelijk Stefke. Maar hoe en wanneer zijn we het kwijtgeraakt?

Wanneer valt niet echt te zeggen. Het is meer een proces. We zijn het ook niet voor de volle 100% kwijtgeraakt. Ik denk dat we nog steeds verbonden zijn, maar onze aandacht ligt er niet meer. Als je 24/7 achter een pc exploitatierekeningen aan het verwerken bent zit je steeds met getallen in je hoofd... Als je daarintegen in de natuur bent, en TOTAAL niet meer aan die rekeningen denkt dan voel je je weer verbonden met de natuur.

Citeer:
Waarom we het zijn kwijtgeraakt? Ik denk omdat dit een betere levenswijze voor ons is.

Waarom? Omdat we nieuwe prioriteiten krijgen. Ik denk zelf dat het begonnen is met de invoering van het monetaire systeem. Door dit systeem is denk ik ook macht ontstaan. De focus ging toen denk ik vanuit het leven van, met en in de natuur naar het leven in een systeem buiten de natuur. En als geld en macht eenmaal belangrijker wordt dan de natuur, dan is het helemaal gedaan. En op dat punt zijn we nu beland. Ik kom in mijn beroepspraktijk heel vaak tegen dat menen een keuze moeten maken voor economie OF ecologie, ofwel:
- We willen natuur aanleggen, maar we doen het toch maar niet omdat het veel geld kost!
- We willen eigenlijk geen woonwijken bouwen naast de natuur om natuur te beschermen, maar we doen het toch maar want dan krijgen we weer geld binnen
- Etc
Ook hier zie je dat GELD gewoon de belangrijkste beweegreden is voor het nemen van een besluit.

Citeer:
De mens richt zich op verbetering en vernieuwing, en richt zich op een makkelijker leven, en de natuur kan dat natuurlijk niet bieden.

Ogenschijnlijk simpel, maar toch ligt dit moeilijker denk ik. Het is sowieso maar net wat je onder een makkelijk leven verstaat. Met een groepje de rimboe intrekken en daar overleven is ook redelijk simpel, maar dan heb je al die materialistische dingen niet. Ik weet niet of heel onze maatschappij nou gericht is op een zo makkelijk mogelijk leven eigenlijk. Misschien heb ikeen gekleurde bril op, maar ik zie het geld (met daardoor de must van 9 tot 5 (!!!!) slaaf te zijn van een systeem) nog steeds niet echt verlichting brengen.
Verbetering en vernieuwing zijn totaal nutteloos. Je bent namelijk nooit klaar.

Citeer:
Toch vinden sommige mensen de natuur prachtig. Zoals ik bij sommige plaatsen. Misschien is dat het instinct dat
ons terugroept naar de natuur. Wie weet het? :?:

Ja dat schreef ik hierboven ook al. Dat gevoel denk je niet, het zijn geen gedachten. Het is gevoel. Dat ziet dieper. Je voelt dan denk ik de binding inderdaad

Citeer:
De mens is gewoon een inteligent dier, en dankzij die intelligentie, leven we nu niet in houten hutten.

Even eentje om over na te denken. Er leven nog steeds stammen in houten hutten en volgens mij zijn zij een stuk gelukkiger! Ik wil niet zeggen dat ik linea recta in zo'n hut wil wonen, want dat kan ik misschien niet eens meer. Maar wat hebben wij nou gewonnen sinds we de band met de natuur kwijtgeraakt zijn? Het leven draait toch om gelukkig zijn? Zijn we gelukkiger geworden denk je? Gewoon eentje om over na te denken 8)

Citeer:
Het ging eigenlijk als een soort bal die van een berg af rolt. We vonden steeds nieuwe gereedschapsmiddelen uit, om het leven makkelijker te maken.

Het is inderdaad een niet te stoppen proces als je je focus eenmaal hebt verlegd van 'zijn' naar 'prestatie'. Men wil steeds maar beter 'worden' zonder ondertussen te 'zijn'. Ik kan nou ongelooflijk zweverig klinken haha o:) Maar ik bedoel te zeggen dat die mensen die de binding met de de natuur nog niet kwijtgeraakt zijn, zich echt niet druk maken om de dag van morgen. Ze zijn niet bezig met 'worden'. En op 'worden' is onze maatschappij zo'n beetje gebasseerd...

Citeer:
En om het leven gemakkelijk te houden, zetten we de natuur opzij. De natuur wordt zelfs vernietigd om zo te blijven leven.

Waarom zou je de natuur vernietigen om zo te blijven leven? Het is geen vijand :P

Citeer:
Er komt zo een steeds grotere kloof tussen mens en natuur.
En dat proces, zal nooit meer stoppen denk ik. :wink:

Ik heb ondanks dat jullie mijn betoog misschien een negatieve insteek vinden hebben goede hoop. Het heeft namelijk allemaal met bewustzijn te maken. Ik denk dat vroeg of laat de mensheid over het algemeen beseft dat dit niet de goede weg is. Dat de natuur hun thuis is. Als je je daar bewust van wordt ga je meteen heel anders leven. Als meer mensen zo denken heeft heel de huidige cultuur waar wij in leven geen bestaansrecht meer.

BerichtGeplaatst: 21-02-2008, 00:24:51 
Groentje
Groentje

Wat verstaan jullie dan onder natuur :?: :?:

Dus de mensen die met de natuur willen leven(stammen) willen dat ook blijven.
Tradities in stand houden, ze zijn gelukkig met hoe ze leven. Wij willen dus alleen vooruit,
terwijl hun willen blijven. Ze zijn blij met wat ze hebben en willen het behouden, en zo
blijven ze dus in contact met de natuur.
Terwijl wij onze eigen natuur ontwikkelen, en toch nog leven met de echte natuur.
:rolling:

BerichtGeplaatst: 21-02-2008, 17:15:40 
Kabouter
Kabouter

Ik versta onder natuur de flora en fauna
En ik denk inderdaad dat wij mensen onze eigen natuur aan het maken zijn
En het contact met de oorspronkelijke natuur verliezen, wat ik heel jammer vind.
Maar ik denk dat de mens dat concact met de natuur nodig heeft (sowieso omdat er anders miscchien niet eens een wereld overblijft waar in te leven valt)
En dat er wel iets komt waardoor de mens wel weer meer op natuur moet gaan foccusen

BerichtGeplaatst: 21-02-2008, 20:14:45 
Elf
Elf

Hoi,

Volgens mij brengt Kirstin het aardig onder woorden

enyavon schreef:
Terwijl wij onze eigen natuur ontwikkelen, en toch nog leven met de echte natuur.
:rolling:

Maar die snap ik even niet! Volgens mij gebruik jij het woord natuur, terwijl je 'woonomgeving' bedoelt. We creeeren onze eigen woonomgeving, onze eigen niche, habitat, zoals dat bij dieren heet. Dat bedoel jij met natuur vóór de komma, na de komma staat

Citeer:
en toch nog leven met de echte natuur

Ja MET inderdaad, en niet IN.... Eigenlijk niet eens MET. Wij hebben in ieder geval geen 'evenwichtige' relatie met de natuur...

BerichtGeplaatst: 22-02-2008, 13:47:31 
Kabouter
Kabouter

Hi there,
leuke discussie.. wanneer is de mens zijn feeling met de natuur verloren
Citeer:
Citeer:
enyavon schreef:
Ja je hebt gelijk Stefke. Maar hoe en wanneer zijn we het kwijtgeraakt?

Wanneer valt niet echt te zeggen. Het is meer een proces. We zijn het ook niet voor de volle 100% kwijtgeraakt.
in het begin hadden we het paradijselijk wonen, mens een met de natuur. voor de betere bescherming en beschutting is de mens steeds betere huisvesting gaan maken. Hierdoor is er een verschuiving opgetreden van leven in /met de natuur naar leven in/met de cultuur. waarbij ik de cultuur zie als de ontworpen cq de door ons ontwikkelde natuurlijke omgeving.

vraag die dan blijft openstaan is wat natuur eigenlijk is.. is het vondelpark natuur? of een boom in de voortuin?? of alleen oorspronkelijke natuur waar je doorheen kunt lopen in bijv. oostenrijk ofzo??

vr.gr.
Visje

-- J.K. --

BerichtGeplaatst: 22-02-2008, 19:42:04 
Elf
Elf

Echte natuur is dat waar geen invloed van cultuur is.

Maar daar ligt een HEEEEL groot grijs gebied. Alle bossen in nederland zijn bijvoorbeeld cultuur, want niets is oorspronkelijk(allemaal gecultuveerd). Een park neigt weer meer richting cultuur. Eigenlijk is een park cultuur gemaakt van natuurelementen. Hoe meer invloed van de mens, hoe minder 'echt' de natuur is dus. Evenredig aan dat: hoe meer natuur (minder cultuur) hoe meer je doe oerband voelt met die natuur.... Een plant in een kantoorgebouw is ook natuur, maar dat is zo weinig dat je die oerband dan niet echt voelt :P

BerichtGeplaatst: 25-02-2008, 09:59:17 
Kabouter
Kabouter

Citeer:
Een plant in een kantoorgebouw is ook natuur, maar dat is zo weinig dat je die oerband dan niet echt voelt :P
haha.. eens, maar, een kantoor waar een paar planten en bijvoorbeeld een vissenkom staan geeft toch een heel ander gevoel dan een strikt zakelijk kantoor.. een huiskamer zonder planten ziet er heel anders uit, en beleef je heel anders zonder planten.. :wink:
vr.gr.
Visje

-- J.K. --

BerichtGeplaatst: 29-02-2008, 13:16:04 
Elf
Elf

Een wildernis (of de natuur) is een omgeving op aarde die nog niet is aangetast of aangepast door menselijke activiteit. De laatste tijd wordt het begrip echter ook steeds vaker gebruikt als een psychologisch begrip. Het duidt dan op gebieden die voor het oog natuurlijk lijken, ongeacht of dit gebied bijvoorbeeld door menselijk ingrijpen tot stand is gekomen.

aldus wikipedia...

Ik ben van mening dat met de opkomst van boeren de eerste stap gemaakt werd om de mens van de natuur te ontvreemden. Domesticatie is hiervoor de grondslag.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00