Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 27-12-2024, 08:29:00

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: De Creatiespiraal
BerichtGeplaatst: 24-10-2004, 14:16:15 
Groentje
Groentje

met het lagere bewustzijn kunnen we alles creëren wat we maar op ons aanroepen.

er zijn 2 hoofd emoties, Liefde en Angst.
uit deze emoties beredeneerd het hogere bewustzijn wat het lagere bewustzijn denkt.
het lagere bewustzijn heeft emoties als verbondenheid, verliefdheid, boosheid, afstandelijkheid, eenzaamheid, ethousiastme.
al deze emoties zijn 1 deze twee hoofd emoties te vinden.
wanneer men redeneerd vanuit angst (bijvoorbeeld onzekerheid) roep je dat ook op je af.
angst en liefde zijn de sterkste emoties en deze zetten je hogere bewustzijn aan het creeëren. (gebeurtenissen, gevoellens)

nu wil ik jullie uitdagen.
wat is volgens jullie de creatiespiraal, en hoe kun je hem zelf bewust op gang zetten?

ik vind dit een ontzettend leuk forum, en heb het lagere bewustzijnop mij genomen om te modereren omdat ik wil dat jullie hier jullie hier creatieve gedachten kwijt kunnen.
dat hoort bij jou als persoonlijkheid dus het lagere bewustzijn.
maar alles kan wel voorgekauwd worden om voor iedereen maar aan te nemen of jullie kunnen samen met ideeën bedenken wat alles inhoudt.

wij mensen zijn hier geboren met ons hogere bewustzijn, en dat houdt in dat je alles eigenlijk al weet.
wanneer je met ideeën aan de gang gaat, bestaat er een grote kans dat je een betere verbinding kan krijgen tussen het hogere en het lagere bewustzijn. en dus wijzer word van jezelf.

Berichtenonderwerp: Re: De Creatiespiraal
BerichtGeplaatst: 24-10-2004, 15:07:04 
Mooi uitgelegd Malou, zeer begrijpelijk, zelfs voor mij! :D

BerichtGeplaatst: 24-10-2004, 15:30:59 
Groentje
Groentje

denk alsjeblieft met me mee.

nu wil ik jullie uitdagen.
wat is volgens jullie de creatiespiraal, en hoe kun je hem zelf bewust op gang zetten?

knuffels,
Malou

BerichtGeplaatst: 24-10-2004, 15:41:44 
Reus
Reus

Als je je bewust bent van je gevoelens, kun je deze al veel makkelijker beïnvloeden en dús het creatiespiraal op gang zetten zoals jij dit wilt. T lijk me alleen wel moeilijk, maar tijd is de beste leermeester.

Greetz!

BerichtGeplaatst: 24-10-2004, 16:02:15 
Hoop dat ik het goed uit ga leggen wat volgens mij de creatiespiraal is en hoe ik hem bewust op gang zet:

Als ik bijvoorbeeld boos ben op iemand, denk ik: Hoe kan het zijn dat die persoon mij zo boos maakt? Waar komt die plotselinge boosheid vandaan?

Ik dwing mijzelf dan (met mijn hogerbewustzijn) om te kijken waarom ik boos ben en dit op te lossen door bijv met die persoon erover te praten. Hem/haar uit te leggen dat het mij kwaad maakt en dat ik dat gevoel niet wil voelen bij die persoon

Als ik verdrietig ben , denk ik, hoe kan iemand mij zo verdrietig maken, waar komt dat vandaan?

Als iemand mij blij maakt, denk ik: Waarom maakt die persoon mij zo blij?

Als ik eenzaam ben, denk ik: Hoe kan het dat ik mij eenzaam voel?

Uiteindelijk kom je altijd tot de conclusie dat je dit allemaal zelf kan beinvloeden en dat het het beste is als je die gevoelens bij jezelf weg kunt halen door het op te lossen.

In mijn werk ben ik wel eens bang waardoor je soms zo word beiinvloed dat je niet meer normaal kunt functioneren. Dan moet ik mijzelf dwingen om goed na te blijven denken omdat het anders wel eens fout kan gaan.

Je dwingt jezelf dan om boven je angsten te gaan staan. De angst blijft er wel en dat houd je allert, alleen het overheerst dan niet meer.

Hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel want nu snap ik bijna mijzelf niet meer! :D

BerichtGeplaatst: 24-10-2004, 16:04:13 
Reus
Reus

Precies, heel duidelijk.
Dus als je je bewust bent van je gevoelens en emoties, kun je er op inspelen en het creatiespiraal in werking zetten.

Greetz!

BerichtGeplaatst: 24-10-2004, 16:34:17 
Groentje
Groentje

inderdaad heel duidelijk:D
:D:D

goed gezegd dat je jezelf boven je angsten moet zetten.
angsten zijn vaak de grootste oorzaak van een onbewuste creatiespiraal.
een spiraal van negativiteit bijvoorbeeld.

voorbeeld; iemand is bang om contacten te maken en in reactie daar op is je lagere bewustzijn erg terughoudend en gevult met negatieve gedachten.
"waarom komen ze nou niet naar mij toe?"
of "ze zullen toch niet met me willen praten"

*voorbeelden van negatieve gedachten; ik ben niet sociaal, ik ben niet slim genoeg, ik kan dit niet.. etc.*

met deze gedachten creeër je je eigen eenzaamheid en wanneer je je daar overheen zet kun je opnieuw beginnen.
een manier van jezelf daar overheen zetten is vraagtekens zetten bij alles wat je denkt, wat je dus al zei luna.
ben ik wel echt zo negatief? of, is dit waar wat ik nu denk over mijzelf?

liefde, de gelijke van angst creeërt ook.

deze kun je bewust en onbewust gebruiken

voorbeeld; iemand houdt van contacten maken en voelt zich zeker over zichzelf je reactie daarop zijn positieve gedachten over jezelf.

*voorbeelden van positieve gedachten; dit kan ik wel, ik ben een mooi persoon, ik voel me lekker in me vel, ze mogen me.. etc.*
en gaat het contacten maken makkelijker (in voorbeeld van vorige voorbeeld).
met deze gedachten creeër je een positieve sfeer om je heen.
(wat je oogst zal je ook zaaien)

je kunt met de creatiespiraal nog veel meer dan alleen je eigen gevoel opkrikken, want daar draait het om in deze voorbeelden.

de uitspraken en gedachten die je over jezelf hebt in de IK BEN vorm zijn een van de krachtigste van het lagere bewustzijn.
en creeëren het meest.

spreuken en ritueelen zijn ook een creatiespiraal.
ziet iemand waarom?

liefde,
Malou

BerichtGeplaatst: 24-10-2004, 16:41:34 
Reus
Reus

Needless to say more... Crystal clear :P

BerichtGeplaatst: 15-05-2005, 00:59:55 
Groentje
Groentje

Ja, perfect gezegd Niro. Iedere al dan niet simpele gedachte op zich creeert al, en brengt al een verandering te weeg in het universum.

BerichtGeplaatst: 17-10-2006, 01:50:54 
Groentje
Groentje

Even wat voor informatie.
(da's voornamelijk even voor mezelf prettig om tot een antwoord te komen)
Ik volg het boeddhisme van Nichiren.
In dit boeddhisme chant ik "Nam Myo Ho Renge Kyo"
Dit betekent: Ik wijd mij aan de mystieke wet van de Lotusbloem Soetra.
De Lotus Soetra is het laatste geschrift van de Boeddha Shakyamuni. Hij verklaard hiermee dat de vorige geschriften welliswaar waarheden bevat maar net zo voorlopig zijn als de theoriën die je bijvoorbeeld op school leert. Er staat nog veel meer in, maar hier laat ik het even bij.
De Lotusbloem is zo speciaal omdat deze in zijn bloei ook zijn zaden heeft. In tegenstelling tot vele andere planten die eerst bloeien en daarna pas een vrucht krijgt met z'n zaden. De lotusbloem is het symbool voor de gelijktijdigheid van oorzaak en gevolg.
De wetmatigheid is dat oorzaak en gevolg áltijd gelijktijdig optreden. Het mystieke is dat het niet altijd zichtbaar is. Deze soetra is bedoeld om het zichtbaar te maken.
Veelal wordt de chant uitgelegd als: "Ik wijd me aan de mystieke wet van Oorzaak en Gevolg". Maar dat is onzin (en dat vind de organisatie niet leuk als ik dat vertel).
Er is namelijk niet aan de gevolgen van je oorzaken te ontkomen, het is een natuurwet. En dus kun je jezelf er ook niet aan toewijden, aangezien je jezelf er ook niet aan kunt onttrekken. Het enige wat wel kan is bewustwording.

----

De volgorde van de emoties zijn:
1* Verbondenheid
2* Verliefdheid
3* Enthousiasme
4* Afstandelijkheid
5* Boosheid
6* Eenzaamheid

Het een leidt naar het andere, vanwege de gevolgen van je oorzaken.
Angst is destructief en verloopt van 1 naar 6.
Liefde is constructief en verloopt van 6 naar 1.

Via angst is de volgorde beter uit te leggen. Het kost me ook wat minder energie en woorden. Was dat niet zo geweest en zou het pad van liefde me minder moeite kosten, dan was het hele vraagstuk overbodig geweest en hadden veel mensen daar ook niet zoveel moeite mee gehad.

Een relatie is het meest herkenbare dus dat wordt mijn voorbeeld die ik me ga inbeelden:

1* Verbondenheid
Je hebt een relatie, eigenlijk al een lange tijd, en je raakt een beetje uitgekeken, en je bent bang (angst!) dat je er niet veel verder mee komt. Gewoon saai.
2* Verliefdheid
Je ziet uit het raam de buur man/vrouw lekker in de tuin bezig. En je ziet kwaliteiten die je bij je huidige partner al tijden niet meer hebt gezien. Je wordt verliefd. Je bent bang dat het gluren je buur veel opvalt dus soms duik je weg uit schaamte (je weet dat er rottigheid van komt, maar toch)
3* Enthousiasme
Maar de buur heeft je toch wel opgemerkt, en begint op een gegeven moment vriendelijk te zwaaien (beter een goede buur...). Met de dag wordt je enthousiaster over die buur. (hèhè eindelijk wat aandacht)
4* Afstandelijkheid
Door het enthousiasme voor die ander, heb je minder energie voor je partner die je toch al niet mee wou. Je loopt wat vaker langs die tuin bevoorbeeld om dichter bij die buur te komen. Het bijkomende 'voordeel' is dat je je partner niet zo vaak meer hoeft te zien.
5* Boosheid
Je partner krijgt te maken met een leegte van aandacht, wat toch al niet zoveel meer was. En zelf heb je er geen behoefte meer aan. Boosheid is de perfecte manier om aandacht af te dwingen of juist afstand te kweken.
6* Eenzaamheid
Boosheid met explosieve neigingen leidt uiteindelijk dat de afstand dusdanig wordt dat het onoverbrugbaar wordt. Eenzaamheid is het gevolg.

Een aantal dingen kunnen nu gebeuren.
De relatie met de partner kan hersteld worden door terug te klimmen op dit pad. van 6 naar 1.
De relatie met de buur kan op niets uitlopen, want die -Is niet je type, -heeft een relatie, -kan niet tegen 'gedoe', etc etc en dus blijf je eenzaam achter op punt 6.
Of in het ergste geval gaat de relatie met de buur goed, en is het wachten tot het moment dat je weer het zelfde gedrag vertoond. Van 1 terug naar 6.

Het pad omhoog.

Even een ander voorbeeld, want de vorige was een beetje deprimerend.

6* Je voelt je eenzaam in een nieuwe stad. Je kent er helemaal niemand.
5* Verdorie waarom kan ik geen vrienden maken.. is er dan niemand...
4* Hmm een dansclubje. Ach ja je moet toch wat. Zolang ze maar niet op m'n tenen gaan staan
3* Goh, best wel leuke muziek eigenlijk. Ik zweet me kapot.
2* Ja, ik denk dat dansen echt mijn ding is. Geweldig gewoon!
1* Wow!

Goh, dit ging uiteindelijk ook een stuk sneller met uitleggen. (ik bedenk het terwijl ik schrijf)
In deze situatie is het vervolg zelfs makkelijker als je daar weer een relatie voorbeeldje tegen aangooid.

De creatiespiraal vervolgt:

6* Dansen is wel leuk, maar je kent nog niemand. Nog steeds eenzaam.
5* Verdorie en al die mensen zijn al met hun partner, zo wordt het nooit wat!
4* Goh buur, wat doe jij nu eigenlijk in het weekend?
3* Niets? hou je van dansen? Ja? Cool!
2* Zullen we schuivelen?
1* Trouwen?

en verder:

6* Eenzaamheid: Toch wel leeg hè dit huis, misschien een plant erbij?
5* Boosheid: We hebben elkaar toch!
4* Afstandelijkheid: Kinderen dan?
3* Enthousiasme: Oh hé da's wel leuk
2* Verliefdheid: *Sensuur*
1* Verbondenheid: Gezellig hè zo met z'n drietjes.

(ok beetje snel misschien, maar 't schreef wel lekker weg)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00