Ik denk dat we nog steeds die tunnelvisie hebben als mens zijnde. Het is namelijk heel moeilijk om niet met een een oordelende mening rond te lopen. Bv iemand zegt die persoon is raar...onbewust of bewust gaat er toch een gedachte door je heen. Nu is het wel minder dan "vroeger" en merk ik dat mensen wel steeds meer open gaan staan voor dingen.
Nog steeds is voor een heel groot gedeelte dat de "man" de baas is, of een hogere positie heeft als de meeste vrouwen(in werk of sociaal gebied). Dit is niet overal natuurlijk maar je ziet/ hoort het nog steeds. Lang niet iedereen ziet dat de man-vrouw gelijk is als persoon. Of kan accepteren als men een vrouw als leidinggevende heeft.
Als je kijkt naar de middeleeuwen, of althans naar de tijd dat de kerk opkwam en veel macht n invloed had stonden daar(en nog steeds) mannen aan de top. Maar hoeveel weten we nou echt over de geschiedenis die 100, 1000, 10000000 jaar zich afspeelde? Als je met een negatieve bril er naar kijkt kan je zeggen dat degene die "het sterkst" is/ was het recht heeft om de geschiedenis te schrijven.
Het is moeilijk om je beeld die je hebt te veranderen, of althans om eens een andere bril op te zetten.
Even terug over tunnelvisie:
(Zodat wetenschappers zich goed over zichzelf kunnen voelen) dit stukje laat maar zien dat nou ja, iedereen dat stukje heeft en dat je daar meestal niet eens bewust van bent. Want tenslotte hoe weet je dat, dat die wetenschappers dat doen om zichzelf goed te voelen.
Ik vindt het wel een leuk onderwerp om over te praten/ typen in dit geval