The complete idiot’s guide to prophesying
Even lekker in het Engels beginnen. Al sinds mensenheugenis maken complete volksstammen zich zorgen om het supernatuurlijke. Mensen van elk denkbaar pluimage, legers onder willekeurig welke vlag, koningen op elk soort troon: zij allen bekommerden zich om boodschappen van het bovennatuurlijke en de tekens die de waarneembare kosmos verschafte. Het mythische bewustzijn vierde hoogtij, maar aan die geesteshouding is de moderne mens nog geenszins ontsnapt, en ze schijnt inherent te zijn aan onze psyche. Als kippen zonder kop rennen gelovende mensen van het verboden A naar het geboden B of graven ze zich zo diep mogelijk in als iemand een apocalyps voorspelt. De kruin van een os, vallende sterren, ingewanden van vee, de vlucht van vogels, de wijze waarop steentjes en botjes op de grond vallen na een welgemikte worp, in dat alles zag men tekens die iets leerden over de al dan niet nabije toekomst. Historisch gezien heeft de toekomst zodoende altijd invloed gehad op het heden, en is de geschiedenis geworden tot wat ze is door wat mensen verwachtten, hoopten en vreesden.
Kennis over die toekomst vernam men natuurlijk niet zomaar, als een stem die vanuit de wc-pot roept: ‘O, gij huppeldepup’. Er was geen deus ex machina die alles eens voor goed haarfijn uitlegde, en nooit wandelde er een ziener voorbij die in klare dagelijkse taal aan eenieders verstand kon brengen hoe de toekomst exact in elkaar zat. Toch hadden goden hun rollen en zieners of priesters, media in ruimere zin, hun functie en aanzien. De bemiddelaars die de tekens zochten en interpreteerden waren het waaraan men gretig een oor leende.
Maar wat deden die lui dan eigenlijk? Of beter gezegd, hoe slaagden zij erin te overtuigen? Daar vallen vermoedelijk wel wat patronen in te vinden, en die kunnen geherformuleerd worden tot bruikbare tips voor de profeet in spé.
1. Spreek veel, maar zeg weinig: laat woorden weg, maak zinnen niet af, omschrijven i.p.v. benoemen, gebruik empty speech (die dinges daarzo). Veel spreken is indrukwekkend, maar je moet niet al je buskruit gelijk verschieten. Bovendien neemt de kans op fouten toe naarmate je inhoudelijk meer zegt.
2. Hou het duister: voorkom dat mensen gelijk alles doorhebben en de discussie zodoende ten einde komt. Als men gelijk alles weet, dan houdt men op te luisteren en te vragen, en dan is de lol eraf. Transparante taal bindt zich aan de inhoud, en die concrete inhoud kan eenvoudig gecontroleerd worden. Door vaag te blijven kunnen mensen je minder snel op een bepaalde interpretatie of betekenis pakken. Komen de woorden niet overeen met de werkelijkheid, dan heeft de profeet een probleem. Als dit het geval is, dan kan hij twee dingen doen: a. Zich beroepen op een hogere instantie, waarvan de boodschap afkomstig is. Zo hoeft de profeet zelf geen verantwoordelijkheid te nemen. b. Zich beroepen op zijn gebrekkige menselijkheid, zodat men hem wel een foutje kan verontschuldigen. NB: Het is raadzaam een krachtige tegenzet te doen door een nieuwe voorspelling te doen. Als men eenmaal in je gelooft, dan gelooft men optie A ook zondermeer, en als A het geval is, dan verschaft dat autoriteit, en dus zullen mensen je nieuwe zegje ook voor zoete koek nemen.
3. Spreek zelfverzekerd en overtuigend: durf jezelf neer te zetten als iemand die weet waar hij het over heeft. Schroom niet retorische middelen in te zetten om de ander te overtuigen, en laat ook sofistische middelen niet onbetuigd. Combineer dus inhoud met vorm. Het kan beslist geen kwaad om het syllogisme erin te stampen en nu en dan een boude cirkelredenering te gebruiken. De gemiddelde toehoorder is per slot van rekening toch niet geschoold in de logica en argumentatieleer. Mocht men toch een argument verwachten, hou het dan vaag en zeg dat men het gewoon moet aanvoelen en/of geloven. Je etherische gids heeft je immers al vaker (in een voor anderen onkenbaar verleden) geholpen het juiste te doen en te zeggen.
4. Bedenk een goede cv: mensen zonder achtergrond hebben geen diepte en minder autoriteit. Niet voor niets was er ooit iemand die derhalve zich erop beriep de zoon van een god te zijn. Etherische entiteiten zijn uitermate geschikt voor je cv, aangezien niemand anders ze kan verifiëren. Kom dus met een paar goede verhalen, waaruit blijkt dat je kennis van zaken hebt en je je autoriteit als medium verdient.
5. Leef in het verleden: mensen vinden het altijd razend interessant om zieners te verklaren die ‘ooit’ en ‘ergens’ geleefd hebben die het één of ander zeiden wat volgens ‘sommigen’ allemaal gebeurd is. Al een poos dood zijn loont dus.
6. Gebruik rituele elementen: kom met oude religieus aandoende termen, en geef ze een interessante betekenis. De gemiddelde toehoorder heeft toch geen etymologische kennis, laat staan kennis van bijv. het Latijn, Oudgrieks en Hebreeuws. Naast het verbale is er ook het non-verbale element: handgebaren, rituelen met edelstenen, water of instrumenten leuken het geheel op.
7. Ken uw tekst: citeren uit oude geschriften die ooit ergens in een duister verleden door iemand geschreven zijn doen het nog altijd goed. Auteursrechten kennen die werken niet, dus roof en gebruik alles, zolang het maar oud is. Denk aan de Bijbel, de boeken van Henoch, I Ching en de Veda’s.
8. Zorg ervoor dat je moeilijk te bereiken bent: ontevreden klanten moeten je niet weten te vinden. Rondzwerven is dan ook een goede optie, in plaats van mensen thuis ontvangen. Blijf dus niet maar wat thuis zitten! Mozes, Johannes, Jezus en diverse heiligen wisten op dit vlak goed van aanpakken. Interessante pseudoniemen kunnen helpen. Ook is het mateloos prikkelend om slechts via een uitgelezen persoon bereikbaar te zijn, zodat jij in een nevel op de achtergrond blijft. Dit is interessant, maar bovenal veilig.
9. Gebruik wetenschap: nog een middel om je autoriteit te onderbouwen en te steunen. Twijfel niet om selectief te zijn en slechts die feiten uit de wetenschap te gebruiken die je verhaal onderbouwen. Onderzoekers gaan jou toch niet naspeuren, en de gemiddelde toehoorder zal op zijn beurt die onderzoekers en hun woorden niet naspeuren. Verkracht de wetenschap naar hartenlust, en put jezelf vooral niet uit om de stof waarvan je eventjes gebruik maakt goed te leren kennen. Niemand zit daarop te wachten. Hou het dus vooral simpel.
10. Verder zijn er nog diverse trucjes uit de psychologie of verbale maniertjes om interessant of wetend over te komen. Als iemand iets bijvoorbeeld opmerkt, dan heb je als medium de mogelijkheid te zeggen: ‘Ja, dat wist ik al’. Als je profetische uitspraken aan het doen bent, let dan ook goed op hoe je toehoorder reageert: anticipeer op trekken van vertwijfeling, boosheid en verdriet. Vertel je iets over een dierbare die overleden is, speel dan in op het verdriet, want dit maakt kwetsbaar. Zie je iemand sceptisch doen, denk dan aan punt 2 (hierboven), 8 en 9. Het helpt ook altijd goed om de ander te destabiliseren door middel van een argumentum ad hominem, dus het op de man spelen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat de ander te rationeel is en meer moet voelen (en dat gevoel kun je sturen door suggesties), of zeggen dat de ander het niet weten kan omdat hij nog in een pril stadium van zijn spirituele ontwikkeling staat en dus nog veel te leren heeft.
11. Vermijd mensen die toch al niet in profeteren geloven: zij willen toch niets liever doen dan jouw verhaal onderuit halen met rationele verhalen. Hen verwijt je gewoon dat ze nodeloos pragmatisch en verstandelijk zijn, en dáárdoor niet kunnen zien en voelen wat jij ziet en voelt. Zoek vooral publiek op wat toch al paranormaal gezind is!
_________________ 'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.' - Marcel Proust
|