@ Truitje:
Citeer:
Als ik mij niet vergis moet men zich ook voortplanten (niet onbelangrijk) en verdedigen. Maar of dat nu lager bewustzijn is?
Ik geloof dat je het over instinct hebt...
Goed punt. Als de wil tot doden en de angst om gedood te worden tot het bewustzijn behoren, dan behoren seks, voeding en verdediging daar al evenzeer toe. Al deze activiteiten kun je best onder 'Bewustzijn' scharen, immers, je moet weten dát je bent als je iets wilt kunnen doen om te leven en te overleven. Dat is m.i. Bewustzijn: weten dát je bent. Weten wát je bent zou je als Zelfbewustzijn kunnen zien.
Ik heb het hier dan echter wel over Bewustzijn in existentiële zin, en niet zozeer in de Feudiaanse zin van het woord. Dan zou je namelijk dergelijke begrippen (seks, voeding, overleven etc.) inderdaad tot de instincten en driften (Thanatos & Eros) rekenen , wat dan onder het Onderbewuste valt.
Daarmee heeft het Bewustzijn als zodanig ('geest/ziel'?) dus een bewust veld, een onbewust veld en voor de mens ook een zelfbewust veld.
Dit leidt enigszins tot verwarring als we het op dit forum ook nog hebben over Lager en Hoger Bewustzijn. Ik zal daar nog niet teveel over uitwijden, maar ik denk dat deze twee begrippen corresponderen met Verstand en Rede...
PS: Of zit ik dit topic nu te smoren met mijn filosofische gezwets?