Ah leuke vraagstelling!
Ik begin even bij het begin, namelijk: wat versta ik onder crimineel of crimineel gedrag? Volgens mij zit daar sowieso al een verschil tussen...want is 'een crimineel':
- iemand die 100% naar eer en geweten "slecht" is? of..
- iemand die door omstandigheden geen andere uitweg ziet of weet dan zich 'slecht' te gedragen (uiten), ondanks dat hij/zij van nature 'goed' is?
Maargoed, daar zit ook al gelijk je stelling in; is het van nature (aanleg) of aangeleerd..het lichamelijke (zuurstoftekort e.d.) ga ik even niet op in.
Je hoort wel eens ouders of familieleden over een klein kind (1 a 2 jaar oud) zeggen: "Goh, hij/zij lijkt precies op tantje Jansje, die was ook zo
{bepaalde eigenschap}"..dit stelt dat er een ofwel genetische ofwel energetische (of beiden..) 'blauwdruk' ligt voor eigenschappen of persoonskenmerken en dat je dus (in die zin) niet 'neutraal' geboren wordt. Uiteraard laat ik hier het plaatje spiegelen naar het kind toe even terzijde. Maar...
Een ander onderdeel wat ik hier in wil meenemen is in hoeverre het 'levensplan' van invloed is op karaktervorming(/geweten/eigenschappen etc).
Aangezien ik zelf wel uitga van levenslessen; als iemand bijv. een levensles heeft van onderdrukking en onderdrukt worden, kan ik me best voorstellen dat zo iemand dat "zelf" creëert; m.a.w. dat iemand de 'omstandigheden' dusdanig creëert dat hij/zij de levensles(sen) kan ondergaan, en in die zin dus als crimineel kan worden bestempeld. Dit stelt dan wel weer dat iemand neutraal wordt geboren maar zelf de omstandigheden creëert waarin hij/zij kan 'opbloeien' (=leren). Ik denk dat, ervanuit gaande dat dat klopt, ik ook kan stellen dat het dus beiden kan zijn; zowel "van tevoren" karaktereigenschappen kiezen die iemand in staat stellen een les te leren (en dus van nature 'slecht' te zijn,
in dat leven*); ofwel de situatie(s) te creëeren (en dus van nature 'goed' te zijn), met weer hetzelfde doel; lessen leren.
Daarom vind ik wat Sado zegt:
Sado schreef:
Een persoon die kiest zichzelf te ontwikkelen, op bewuste wijze, heeft veel meer controle over zijn triggers en levensstijl dan een persoon die op onbewuste manier leeft.
wel een interessante. Iemand die kiest om 'onbewust' te leven (is weer een hele andere discussie eigenlijk he?) kan dit best heel 'bewust' doen (het onbewust bewuste) om een bepaalde levensles te kunnen leren. Dan klopt het nog wel wat Sado zegt, dat diegene minder controle heeft over zijn 'triggers', maar is dit op een bepaalde manier 'voorbestemd'.
Ik vind jouw zin sowieso wel een mooie om over na te denken (het stuk vooral van bewust of onbewust), omdat soms zo wordt opgehemeld 'bewust te leven', terwijl ik het idee heb dat sommige mensen dan volledig voorbij streven aan hun levensles (komt uiteindelijk dan toch wel weer op hun pad, daar niet van), terwijl 'onbewuste' mensen op een hele andere manier creëren (heeft voor mij een andere trilling) waardoor het voor hun veel 'makkelijker' gaat; ookal zijn zij zich niet bewust van hun 'les'. In die zin (levensles) is het een dan ook niet beter dan het andere (bewust of onbewust). Maargoed, dat gaat weer over wat anders
Over het *: Het kwam in me op dat je het ook nog een niveau dieper kan stellen; ik ga er zelf vanuit dat er op zielsniveau geen 'goed' of 'slecht' bestaat (want dat maken wij er van), maar dat iemand dus "van tevoren" voor elk leven weer apart kan 'kiezen' wat de strekking van zijn "natuur" (/persoonseigenschappen/kenmerken) zal zijn; "goed" of "slecht".
Daarnaast komt het ook nog in me op dat wat wij nu 'slecht' vinden en crimineel, "vroeguh" heel anders kan zijn ervaren. Het hele "survival of the fittest" van onze voorvaderen (koppen inslaan, dat soort dingen) zou vandaag de dag als inmoreel en crimineel worden bestempeld, terwijl het destijds wellicht wel heel 'normaal' was (overleven). Zit dus ook een stukje normen en waarden aan vast. Wat is (on)acceptabel? Wat maakt iemand crimineel (qua misdaad?)
Als je heel "plat" naar crimineel kijkt: de van Dale zegt eigenlijk dat een crimineel een misdadiger is, en een misdadiger is "iemand die zich aan een misdaad schuldig maakt". Een misdaad is dan weer een strafbaar feit. Puur moreel dus. Dat zou, heel plat gezien, dus alleen betekenen dat een "crimineel" zich niet houd aan de morelen/normen/waarden, niet handelt 'hoe het hoort' en in die zin heeft het volgens mij weinig meer te maken met of je zo wordt geboren of niet..want hoe kun je geboren worden met een volledig begrip van 'hoe het hoort'? Wat wij vinden hoe het hoort is daarvoor, lijkt mij, helemaal niet van toepassing (buiten het feit dat 'hoe het hoort' ook weer per werelddeel verschillend is).
Naja, uiteindelijk denk ik dus dat ja, criminelen 'zo' geboren kunnen worden als dit hun levensles is. Maarja, je kan van alles je levensles maken; ook het 'van nature slecht zijn en hier bovenuit stijgen' kan een les zijn, dus het is en blijft voor mij een rekbare vraag. Wel heel leuk om over na te denken, dus ik ben benieuwd naar de verdere reacties.