Stev schreef:
Belbe schreef:
Of misschien moet je eens beter lezen.. en dat bedoel ik niet lullig.
Met feedback kan ik iets ook als het negatief is, met kritiek niks. DAT is het verschil..
Verder zou ik zeggen lees het nog eens want het staat er zeker wel in
Ja klopt, je zegt inderdaad 2x hetzelfde. Dat is me duidelijk. Ik bedoel te zeggen dat jij zelf grens tussen kritiek en feedback bepaald. Jij doet dat, net als ik en ieder ander. De grens tussen kritiek en feedback trek je zelf. Dit is waarom ik je vroeg wat het essentiele verschil tussen feedback en kritiek nu eigenlijk is? Hoewel ik vaak slordig en te snel lees, ging het dit keer volgens mij goed!
Als ik jou wil vertellen dat je lelijk schrijft is
'Je schrijft lelijk' kritiek en
'Je houd je potlood goed vast en hij is ook mooi aangeslepen, maar je handschrift is nog niet zo goed te lezen' feedback. Toch?
Als we het er allemaal over eens zijn dat feedback okee is en kritiek pijnlijk is, dan is het nu de vraag waar de grens tussen kritiek en feedback ligt... Dat vroeg ik aan jou. En jullie
Dan heb ik deze keer te snel gelezen denk ik, of te snel gereageerd dat kan ook
Als je zegt 'Je schrijft lelijk' is dat kritiek en ik vind dat negatief. Hoe negatief dat overkomt ligt dan weer aan wie het zegt. Zegt je beste vriend(in) het of iemand die je toch al niet zo leuk vind.
Als je zegt 'Je houd je potlood goed vast en hij is ook mooi aangeslepen maar je handschrift is nog niet zo goed te lezen' is dat feedback inderdaad. Het punt dat je hiermee maakt is hetzelfde maar dit komt minder hard aan omdat je de 'maar' kunt voelen aankomen.
De grens tussen kritiek en feedback is voor mij in elk geval heel duidelijk, en ook zoals ik het geleerd heb op school. Kritiek kan negatief en positief zijn maar bevat geen tips en tops.
Feedback bevat deze wel.
Dus bijvoorbeeld 'Ik vind dat jou werkhouding weinig positiefs uit straalt naar de kinderen toe. Probeer eens wat meer open te staan, een actievere houding aan te nemen. Toen je vanochtend met ze aan het zingen was deed je dit wel en ik merkte dat de kinderen veel beter op je reageerden.' Dit is feedback het bevat een tip en een top. (Dit doe/deed je goed, en dit kun je verbeteren)
Maar 'Je werkhouding is niet goed, de kinderen reageren slecht op jou' is (negatieve) kritiek en geeft niet aan hoe je het kan verbeteren laat staan dat het verbeterd moet worden.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, ik weet op het moment even niet hoe ik het nog meer duidelijk moet maken.