Hmm.
Ik onderscheid bij straf twee dingen - de rechtvaardigheid / de vergelding - het pedagogische
Wat betreft vergelding, vind ik dat je het eigenlijk niet kunt rechtvaardigen. Niemand heeft er wat aan als de misdadiger pijn wordt gedaan. Ja, het voelt als genoegdoening voor mensen die zichzelf slachtoffer voelen, of die de dader kwaad toewensen, of die simpelweg vinden dat het "rechtvaardig" is.
Maar wat zijn de werkelijke effecten van die straf? Wordt de misdadiger er beter van? Wordt de wereld er beter van? Wel, daarover meer bij het pedagogische. Maar feit is dat straf de hoeveelheid pijn en lijden doet toenemen. Er is pijn gedaan; wat doen we? We doen nog een keer pijn. Alsof dat de wond helpt genezen. Johnny Cash zong "You cut me and you scarred me through and through.. and I walk out a wiser weaker man. Mr. Congressman, you can't understand." Ik denk dat je zeker kan zeggen dat de gestrafte er slechter uit komt. Dat is immers de bedoeling. Maar een beschadigd mens is een mens die minder liefde kan geven.
Wat heeft de maatschappij aan verzwakte mensen? Ze wordt er zelf zwakker van.
Dan het pedagogische. Je kunt sterke twijfel hebben bij het idee dat straf iemand verandert. Verandering komt van binnen, straf is een prikkel van buiten. Als straf dreigt, dan doe je niet wat je wilde doen zolang je gesnapt kan worden, maar als de dreiging weg is, doe je gewoon weer wat je wilde doen.
Pas als je van binnen uit een reden hebt om je gedrag te veranderen, zul je dat doen.
Dus straf kan de wereld niet beter maken. Wat kan straf wel doen?
Straf kan een manier zijn om om te gaan met problemen. Om problemen te beperken. Dat zou je symptoombestrijding kunnen noemen. Zolang er een boete dreigt voor te snel rijden, passen mensen hun snelheid aan. Dat werkt. Zolang er risico is om in het gevang terecht te komen, zullen veel mensen oppassen met wat ze doen. Dat werkt.
Maar de dreiging moet altijd blijven, want de mensen zelf zijn niet veranderd. Bovendien lost de dreiging niet de oorzaak van veel gedragingen op. Armoede en kansarmheid leiden tot criminaliteit. Dat lost straf niet op. Het drugsverbod leidt tot een illegale drugsmarkt en het bijbehorende geweld. Dat lost straf niet op. Straf kan dingen remmen, maar pakt geen oorzaken aan.
Waarom werkt straf niet pedagogisch? Als de straf als doel heeft om de persoon van gedachten te doen veranderen, dan is de boodschap aan die persoon dat zijn gedachten nu onacceptabel zijn. In essentie doet dit geweld aan aan het recht van de persoon om te zijn wie hij/zij is. Het is een oordeel. De persoon wordt er toe gebracht om zich slecht te voelen over zichzelf. Hij wordt er toe gebracht om zijn eigen waarheid op te geven voor de waarheid van een ander. Hij wordt er toe gebracht om niet op zichzelf te vertrouwen, maar op iets buiten hem. Het is een vorm van geweld en van disrespect.
Mensen reageren op disrespect door zichzelf hard te maken en vast te houden aan wie ze zijn. Ze moeten wel, omdat ze hun waarheid moeten beschermen, de essentie van hun identiteit. Elke mens beschermt instinctief de eigen identiteit tegen geweldadige verandering van buitenaf. Dat doet zij omdat de identiteit het meest heilige aspect aan het wezen is, en dat weet zij. De identiteit verliezen is het hele levenspad verstoord zien worden, het wordingsproces geweld aangedaan te zien worden. Ieder mens is hier op aarde om de bewuste identiteit te ontwikkelen. Daarom is het niet toegestaan om dit van buitenaf te schenden. Het is ook onmogelijk.
Alleen als het scheppingsproces van binnenuit bepaald is, leidt het tot ervaring. Ervaring is het doel van het wordingsproces. Als je geboren wordt als het meest liefdevolle, perfecte, volmaakte wezen, heb je er niks voor hoeven doen. Je zult niet de ervaring hebben dat je jezelf geschapen hebt als dat wezen. De ervaring van schepping (of wording) is de ervaring waar je naar op zoek bent.
Dus het is onmogelijk om van buitenaf met geweld iemand te veranderen. Het wezen verzet zich daar tegen, beschermt zich daar tegen, op sluitende wijze. Met geweld bedoel ik een manier die niet aansluit op de verlangens, ideeën, overtuigingen, inzichten, wensen en impulsen van de persoon zelf.
De enige manier om iemand te veranderen is om de eigen verlangens van de persoon aan te spreken. Iedere mens heeft positieve intenties. Elke jeugdige crimineel wil graag een respectable baan, een zinvolle toekomst, een manier om in waardigheid door het leven te gaan. Bied hem die dingen en hij grijpt het aan.
Je kunt natuurlijk mensen indoctrineren. Mensen die geleerd zijn niet op zichzelf te vertrouwen, nemen gemakkelijk waarheden van anderen aan. Dit is dan min of meer uit eigen beweging. Zo kun je toch iemand vormen naar je eigen beeld, hoewel het niet geweldadig is in de zin dat het kind beetje bij beetje de waarheid van de omgeving gaat accepteren en overnemen. Het voelt zich daarbij niet geschonden, maar weet niet beter dan dat dit de waarheid is. Wel raakt het kind het contact met het innerlijk kwijt.
De cultuur kan mensen vormen door constant dezelfde boodschappen te herhalen, maar zij kan niet de mens veranderen door middel van straf.
Straf is dus (kwa werking) puur een symptoombestrijdingsmaatregel, en dit is analoog aan de werking van de meeste westerse medicijnen. Het is ook analoog aan de "war on terror", de "war on drugs", en welke andere poging dan ook om om te gaan met verstorende of schadelijke elementen in onze samenleving.
Men leeft in de overtuiging dat het kwaad bestreden kan worden met geweld. Echter, het kwaad vind altijd zijn oorsprong in een verzwakt systeem. Alleen door het systeem als geheel te genezen, kun je de oorzaken van de symptomen wegnemen, en gezondheid brengen aan het gehele systeem en elk deel ervan.
Mensen schade toebrengen als vergeldingsmaatregel, werkt hierbij contra-productief.
Cash zong: "San Quentin, what good do you think you do? Do you think I'll be different when you're through? You bent my heart and mind and you warped my soul. Your stone walls turn my blood a little cold. San Quentin, may you rot and burn in hell. May your walls fall and may I live to tell. May all the world forget you ever stood, and may all the world regret you did no good."
(San Quentin is een gevangenis.)
Symptoombestrijding heeft wel een plaats, anti-psychotica of anti-depressiva zijn bijvoorbeeld dikwijls nodig om kritieke situaties te beheersen. Evenmin suggereer ik dat we de snelheidsboetes moeten afschaffen, of de dreiging van gevangenisstraf. Maar als we de wereld een betere plaats willen maken, moeten we misschien zorgen dat iedere mens kans heeft op een waardig leven, dat iedereens overleving gegarandeerd is, en dat niemand buiten de boot valt.
|