Mijn boot is met een "t"
Dank je voor het reageren, is nu inderdaad een stuk duidelijker. Ben het dan ook grotendeels geheel met je eens. Alleen:
Vyumae schreef:
Natuurlijk kun je zeggen dat moord niet altijd en overal als moord gezien zal worden, maar wél is het zo, dat het doden van bijvoorbeel een zwangere vrouw als verkeerd gezien wordt, of het executeren van een klein jongetje. Ondanks de culturele opsmuk gaat er iets van een moreel besef door ons heen.
Ik moet dan gelijk denken aan de stammen die bij een tweeling de 2e baby (of beiden) vermoorden vanuit het oogpunt dat het 'kwaad' is, dus ja, dat is dan wel weer cultureel bepaalt (of religieus, of beiden, net hoe je het wilt zien). Daar is dus geen moreel besef meer bij aanwezig (anders zou het zich niet manifesteren), omdat het niet in de culturele of religieuze waarden/normen is opgenomen.
Het stuk van het collectieve bewustzijn kan ik me ook wel in vinden, zo ook op celniveau (met dank aan Nico/DT's lessen). Met dat stukje van boom/krijger; bedoel je dan de vorm die boom wordt genoemd, of de interpretatie van wat een boom doet? Zit nogal wel een verschil in geloof ik, wat dus wel weer cultureel bepaald is, terwijl de boom zelf (verschijning) in die zin wel 'universeel' is. (waarschijnlijk maak ik het moeilijker dan het is hoor, kijk maar even of je mee kan voelen wat ik bedoel).
Het behoud van eenheid, dat vind ik mooi verwoord van je, is inderdaad de essentie van 'eenheid'. Ik denk ook wel dat iedereen die eenheid zou kunnen voelen (ofwel eenheid zelf, ofwel de drang naar die eenheid).