Hoi Thierry,
Ik ben écht van mening dat reincarnatietherapie uitstekend werkt, maar dat het een en ander
sterk afhankelijk is van de kwaliteiten van de therapeut. Als ik je verhaal lees krijg ik heel sterk
het gevoel dat deze therapeut levens niet of onvoldoende heeft doorgewerkt. In dat geval kan
deze therapie wel degelijk 'verzwakkend' werken (je geeft je client dan 'voer' voor zijn of haar
overtuiging).
En overigens: het is wel degelijk zaak om het trauma 'geassocieerd' te herleven (en niet van
een afstandje 'gedissocieerd' toe te kijken). Dat lost namelijk helemaal niets op. Ik noem dit
maar 'reincarnatietoerisme' - het geeft misschien wel enig inzicht, maar je blijft last ondervin-
den van het trauma. Plat gezegd moet je dus 'door de shit', onder GOEDE begeleiding. Ik heb
een groot aantal sessies meegemaakt als therapeut en client, en ik ben er meer dan 100%
van overtuigd dat het een effectieve vorm van therapie is. Het is alleen jammer dat er veel
ongediplomeerde 'therapeuten' zijn die (ongetwijfeld met de beste bedoelingen) sessies ver-
zorgen die inzicht nog oplossing voor de problemen verschaffen.
Ik ben in opleiding bij SRN (
http://www.srn-opleiding.nl). Tijdens mijn opleiding wordt er heel veel aan-
dacht geschonken aan het zorgvuldig en volledig doorwerken van trauma's. Vraag eens na of
deze therapeut is aangesloten bij de beroepsvereniging NVRT - ik vermoed van niet namelijk.
Reincarnatietherapie is niet vaag, niet mysterieus, geen grijs gebied en er komen ook geen
paranormale vaardigheden bij kijken - als dit wél zo is, zit je vermoedelijk bij de verkeerde
therapeut.
Groetjes,
Roy