De vraag of 'gewone' suiker ongezond is:
Ja. Gewone suiker is ongezond, met name witte suiker. Witte suiker is namelijk een geraffineerde suikersoort: gebleekt en bevat geen enkele gezonde stof.
Suiker doet heel veel met je lichaam, zoals het verlagen van bepaalde gehaltes van vitaminen en mineralen, maar vooral ook het uit evenwicht brengen van hormoonbalansen in je lichaam. Na het eten van suiker schiet je bloedsuikerspiegel omhoog, wat zorgt voor afgifte van bepaalde hormonen. Een hoge bloedsuikerspiegel hoort normaal gesproken alleen bij een 'adrenaline-toestand' van het lichaam: snel energie vrijmaken bij situaties waarin gevaar is (om weg te kunnen rennen/snel te reageren/hersenen van voeding te voorzien om de juiste beslissing te maken). Elke keer dat je een dosis suiker neemt, zal het voor je lichaam lijken alsof je in een soort spanningstoestand zit. Aangezien die toestand voor het lichaam niet ideaal is, zal hij door afgifte van andere hormonen ervoor zorgen dat de toestand weer 'normaal' wordt. Helaas reageren hormonen vaak ietsje te langzaam, waardoor de balans de andere kant opschiet. Om te compenseren schiet hij daarna weer te ver door naar boven, ziedaar een schommel.
Daarnaast heeft suikergebruik ook effect op de neurotransmitters (boodschappers) in de hersenen. Het zoet geeft een plezierig gevoel. Veel mensen zijn onbewust suikerverslaafd, door de schommel (waardoor je trek krijgt als hij te ver is doorgeschoten) en de beloning die in de hersenen gegeven wordt. De hele dag door nemen we elke keer een klein beetje suiker, dan weer in de koffie/thee, op brood, een vruchtensapje (heel veel suiker), een snoepje/koekje. Aan veel voedingsmiddelen is suiker toegevoegd, zoals brood.
Vanaf het kopje 'geraffineerde suiker, het lekkerste gif op aarde' staat nog andere informatie.
http://www.fonteine.com/suiker.html.
Ze benoemen bijvoorbeeld ook het effect van het gebruik van veel koolhydraten op de darmflora. Bepaalde schimmels en bacteriën gaan op een gegeven moment teveel overheersen in de darmen, wat nadelig is voor het hele systeem. Een optimale darmflora is namelijk een belangrijke factor in de productie van vitaminen en opname van voedsel. Ook is de darmflora belangrijk voor een goed werkend immuunsysteem. Daarover kan ik nog wel veel info geven, maar dat wordt een beetje off-topic haha.
Wat betreft suiker-vervangers, die zijn over het algemeen ook niet zo gezond. Door het zoet op de tong worden namelijk al bepaalde hormonen afgegeven, die de schommel al in gang zetten. Deze zullen er ook voor zorgen dat het 'hartige' eten dat je gebruikt 'intensiever' wordt opgeslagen in je cellen (wat dus kan zorgen voor vet-aanzet).
Al met al zou ik aanraden om geraffineerde suiker te vermijden en proberen zo matig mogelijk om te gaan met zoetigheid. Af en toe een dag vasten schijnt ook heel gezond te zijn, om al je organen tot rust te laten komen.
Wat betreft die speciale plant, als het een normale prijs heeft kan je dat gaan gebruiken, maar ik zou vooral niet vergeten dat er nog honderden planten met bijzondere en geneeskrachtige werking bestaan
. Dus daarvoor hoef je het denk ik niet te doen.