Haha, vet leuk! Oke, ik ga proberen iets te schrijven over mijn uber-studenten-makkelijkste-recept-ooit-in-1-pan-maar-toch-vet-lekker-en-nog-gezond-ook-maaltijd!
En dat is: de
Spaanse tortilla!
Een aardappelomelet dus. Voor 2 personen.
Ik ben vegetariër, maar uiteraard zou je het ook met vlees kunnen maken. Ik beschrijf de aller-aller-allermakkelijkste manier die ik weet, met daaronder nog een paar tips om het lekkerder te maken.
Nodig:
- 1 redelijk grote koekenpan
- deksel die op de koekenpan past
- kommetje
- garde
- olie
- een blikje Mexicaanse groentemix (bvb van de Albert Heijn of van Bonduelle ofzo)
- voorgekookte aardappelschijfjes
- ongeveer 4 eieren (afhankelijk van hoe groot je pan is en hoeveel erin past)
1) Breek de eieren in een kommetje (zorg dat er geen schaal bij komt, dat gebeurd mij nog altijd) en kluts ze goed door elkaar met een garde (of vork)
2) Verwarm een scheutje olie in de koekenpan op middelmatig vuur
3) Gooi de aardappelschijfjes in de pan en bak ze tot ze een beetje goudgeelbruinig zijn (laat ze in ieder geval niet zwart worden
)
4) Gooi dan de geklutste eieren bij de aardappels en meteen daarachteraan de groenten uit het blikje, zodat het een beetje vermengd en goed verdeeld wordt
5) Zet het vuur dan lager en doe de deksel op de pan (zo wordt de bovenkant van de tortilla ook goed en niet alleen de onderkant)
6) Kijk zo af en toe even of het ei al gestold is. Als het heel langzaam gaat kun je het vuur ook weer ietsje hoger zetten, maar let erop dat je onderkant dan niet verbrand terwijl de binnenkant nog niet goed is. Je kunt er ook af en toe even in prikken met een mes, en dan zie je aan dat mes of het ei nog vloeibaar is of al gestold. En als t
echt te langzaam gaat, dan kun je ook nog proberen de hele tortilla om te draaien in de pan. Maar meestal valt ie dan uit elkaar
Ook niet erg, maar ziet er minder mooi uit
7) Zodra het ei helemaal goed gestold is, zet je het vuur uit en keer je de tortilla om op een bord. Eet het met een beetje zout en peper en andere kruiden die je lekker vindt
Tips:
- 'echte' groenten (dus niet uit blik) zijn natuurlijk veel lekkerder om er doorheen te doen. Paprika, courgette, champignons, eigenlijk kan alles. Als je dit doet, moet je ze wel eerst even meebakken met de aardappels, en dan pas de eieren erbij gooien
- hetzelfde geldt voor de aardappels: die kun je natuurlijk ook gewoon zelf schillen, koken en dan pas bakken
- lekker om er nog doorheen te doen, tegelijk met de groenten uit blik is bijvoorbeeld peterselie. Maar eigenlijk kunnen er heel veel soorten kruiden doorheen, net wat je lekker vindt! Dit kun je ook achteraf nog doen
Ik hoop dat t helemaal duidelijk is
Dit was echt mijn ideale recept voor toen ik net op mezelf woonde, lekker snel, makkelijk en heul weinig afwas xD
Misschien post ik later nog wel iets!