Hallo allemaal!
(er zullen een paar links geplaatst worden naar informatie en websites waar eventueel dingen kunnen gekocht worden die in mijn ervaring het menselijk lichaam ten goede komen, ze staan tussen de ">..<" in)
Zoals veel mensen op de afgelopen wintermeet van mij hadden gehoord (ik kon er niet over ophouden, haha) ben ik bezig met mijn voeding rigoureus aan te passen en (in mijn geval) met het doel lekker in mijn vel te zitten (ook qua vet/spier % verhouding). Dit doe ik niet alleen door zo veel mogelijk biologisch te eten maar ook genoeg te bewegen. Ben nu na 5 weken 6 kilo lichter maar begin weer aan te komen door de groei van spieren.
Nu weet ik dat er vrij weinig mensen van mijn leeftijd hun voeding zo serieus nemen als ik doe op dit moment en vroeg me af hoe dat kwam. Geen interesse? Geen motivatie? Geen informatie (over wat geraffineerde stoffen met het menselijk lichaam doen of juist niet doen) en hoe schadelijk dat kan zijn voor je gezondheid in de toekomst? Met andere woorden, onwetendheid door middel van ontkenning of omdat de informatie niet altijd even makkelijk voorhanden is?
Neem bijvoorbeeld de magnetron, ben benieuwd of je op dit moment, nu je dit leest, je ervan bewust bent dat door de microgolven die de moleculen van het te verwarmen voedsel doen trillen om ze op te warmen, de voedingswaarden van het voedsel doen kelderen doordat het lichaam niet meer in staat is om de stoffen op te nemen na de schade die de microgolven aanrichten. (de magnetron werd in 1976 verboden in Rusland bv.) >
Lang artikel over de magnetron en de schadelijkheid <
Of dat de meeste vitaminepreparaten (zoals multivitamine bij de c1000) bestaan uit synthetische vitaminen die het lichaam moeilijk of niet kan opnemen (en andere negatieve bijeffecten)? >
Informatie over vitaminen. <
De hormonen in de vlees-industrie en de pesticiden in de landbouw uiteindelijk in ons lichaam terechtkomen en net zoals voordat ze in ons lichaam komen, niet kunnen worden afgebroken of ons hormoonstelsel op een negatieve manier beïnvloeden?
Dat door het voedsel te bewerken/raffineren onder te hoge temperatuur (die niet in de natuur voorkomen) de essentiële voedingswaarden dalen en daardoor eigenlijk alleen maar als 'vulstof' kan worden gezien puur gericht op de verkoop en het zo aantrekkelijk mogelijk te maken door meer onnatuurlijke stoffen toe te voegen die de hersenen signalen geven dat er meer van gegeten moet worden.
Met al deze kennis vind ik het moeilijk om er niet voor te kiezen zoveel mogelijk te letten op wat ik mijn lichaam voed. Onderweg naar het (in mijn ogen) verantwoord voeden van mijn lichaam ben ik bepaalde hindernissen tegengekomen: de timing van het eten (in verband met sporten), het bereiden daarvan(boodschappen doen, recepten proberen en koken), de betaalbaarheid van het eten (biologisch kost meer), natuurlijke voedingssupplementen vinden die betaalbaar zijn (kosten net zoals biologisch eten meer) en het buiten de deur eten (vaak geen idee waar het eten vandaan komt en wat er in zit).
Het laatste moet ik helaas maar voor lief nemen en is ook niet erg over het algemeen (in mijn eetplan zijn cheatdays ingecalculeerd, dagen dat ik mag eten wat ik wil zolang ik maar niet prop).
De timing van het eten doe ik door middel van een eetplan (van een fitness-guru) waar ik in geïnvesteerd heb, en het werkt tot nu toe goed en (her)programmeert het metabolisme op zo'n manier dat het efficiënt wordt in het verbranden van vet en tegelijkertijd het maximale haalt uit de periodes wanneer het lichaam makkelijk voedingsstoffen opneemt. Dit betekend minimaal 4 en maximaal 6 maaltijden per dag die allemaal proteïne in zich dienen te hebben (ipv koolhydraten wat de gemiddelde mens in de westerse wereld eet op dit moment). (vandaar dat ik proteïnepoeder gebruik als snack tussendoor voor proteïne als ik weg van huis ben) (ik gebruik de getleanin12 'methode' voor m'n timing van eten)
De betaalbaarheid van biologisch eten is een moeilijk punt, als je kijkt naar de prijskraker van kip bij de Hoogvliet kost 1,1kg maar 7 euro terwijl biologische kip 26-29 euro per kilo kost. Dat doet pijn in de portemonnee en kies ik voor vrije uitloop kip die 'maar' 15-16 euro per kilo koost. Verder kies ik voor vlees altijd biologisch en voor fruit in ieder geval onbespoten evenals voor groenten. Wilde vis voornamelijk gecertificeerd (wilde zalm, tonijn etc). Andere witvis zoals tilapia en pangasius uit een niet vervuilde bron.
Bereiden van het eten is iets wat openheid van geest vereist (en inspiratie van eerder bedachte recepten) om het leuk en lekker te houden. Kruiden spelen daar een grote rol bij als ook de olie waar ik mijn vlees, vis en gevogelte en andere dingen in bak (voornamelijk kokosolie en olijfolie). De bereidingstijd bij groenten doe ik meestal door ze zo kort mogelijk te stomen (zoals broccoli en bloemkool, maar ook bietjes en bonen etc) waardoor de voedingswaarden zoveel mogelijk intact blijven maar ze ook makkelijk door mijn lichaam kunnen worden verteerd (en ze lekker zijn).
Van te voren eten bereiden doe ik ook vaak, dat betekend dat ik bijvoorbeeld een koude salade met kip, groenten en sla meeneem op reis en die als lunch eet, of dat ik een gerecht zo groot maak dat ik daar twee keer van kan eten en zo tijd bespaar de volgende dag.
De betaalbare natuurlijke voedingssupplementen was iets moeilijker voor mij, na veel gegoogle en prijzen vergelijken heb ik een site gevonden die vanuit ergens met veel korting dezelfde natuurlijke producten verzend dan websites uit Nederland (of winkels), heb vandaag een bestelling gedaan waarbij ik de helft goedkoper uit was. Ze hebben thee, olie, supplementen, kindervoeding en verzorging, verzorgingsproducten, producten voor huisdieren etc. >
Website voor goede producten < Mocht je gaan bestellen kan je KVK961 als coupon code gebruiken om 10 dollar korting te krijgen op je eerste bestelling boven 40 dollar en 5 dollar korting onder de 40 dollar.
Tevens vind ik het belangrijk om als ik water meeneem dat niet in een PET-fles te doen vanwege de bacteriën en de weekmakers die in het water terecht komen. >
Greenjump < Hier zijn andere veilige producten te koop met betrekking tot het bewaren van voedsel en drinken.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad dit te lezen en mocht je vragen hebben, stel ze gerust!
Groetjes,
Max